Jak dbać o silnik Diesla?


Jak dbać o silnik Diesla?
2017-06-28
W porównaniu do silników benzynowych, nowoczesne Diesle są bardziej złożone technologicznie - znajdują się w nich dziesiątki czujników, rozbudowane instalacje i układy. Ekspert Shell Helix podpowiada jak pielęgnować oraz chronić silnik wysokoprężny, aby przejechał setki tysięcy kilometrów.

Cechą nowoczesnych silników Diesla jest to, że często jedna usterka powoduje powstanie następnych. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że każdy wysokoprężny silnik wymaga przeprowadzenia gruntownego remontu jeszcze przed pokonaniem pierwszych 200 000 km. Kluczem do zwiększenia jego przebiegu jest odpowiednia ochrona jednostki napędowej.

 

Pamiętajmy o wymianie oleju!

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii Diesli jest przeciąganie wymiany oleju silnikowego. Dlatego należy pamiętać o stosowaniu się do zaleceń producenta i jego regularnej wymianie. Jest to niezwykle istotne ponieważ z biegiem czasu w oleju zachodzą zmiany chemiczne, które pogarszają jego właściwości. Staje się coraz bardziej lepki, zamienia się stopniowo w szlam, który pozostawia coraz grubszą warstwę nagaru i zanieczyszczeń na elementach silnika oraz coraz gorzej znosi wysokie temperatury. Konsekwencjami zaniechania okresowej wymiany oleju może być m.in. obrócenie się panewek korbowodowych, zatkanie kanału olejowego, zużycie turbosprężarki, zatkanie się smoku olejowego, uszkodzenie cylindrów i tłoków czy zatracie silnika. Ponadto, długotrwała jazda na zużytym oleju może doprowadzić do wygięcia a nawet połamania zaworu. Skutkiem uszkodzenia zaworów może być nieszczelna komora spalania.

 

Jaki olej do silnika Diesla?

Nowoczesne silniki wysokoprężne to bardzo zaawansowane konstrukcje, dlatego olej powinno się dobierać uwzględniając konkretne rozwiązania techniczne jednostki napędowej. W przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF, producenci zalecają środki smarne wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, a zwłaszcza komory spalania oraz wtryskiwaczy, a także rozbijanie cząstek sadzy i wypłukiwanie pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, aby nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych i katalizatorów.

,,Chcąc uniknąć zapchania filtra, należy wybrać olej low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu. Warto też zaznaczyć, że producenci aut z silnikami Diesla zalecają obecnie stosowanie tylko i wyłącznie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty te są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych obciążeniach filmu olejowego” – powiedział Cezary Wyszecki, Ekspert Techniczny Shell Polska.

 

Ochrona od Shell

Przekładem oleju silnikowego, który został opracowany tak aby zapewnić najlepszą ochronę silnika przed osadami i zużyciem jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Ten w pełni syntetyczny, niskopopiołowy olej silnikowy został wyprodukowany w Technologii Shell PurePlus, która pozwala na uzyskanie czystego i bezbarwnego oleju bazowego, praktycznie pozbawionego wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. Dzięki zastosowanej Technologii Aktywnego Oczyszczania, produkt Shell utrzymuje swoje wysokie parametry w całym okresie pomiędzy wymianami, co umożliwia jego bezpieczne stosowanie w nowoczesnych silnikach Diesla. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 wyróżnia najwyższy wskaźnik lepkości wśród olejów low-SAPS, który powoduje najmniejszy spadek lepkości środka smarnego wraz ze wzrostem temperatury pracy silnika. Natomiast w niskich temperaturach olej Shell szybciej smaruje silnik niż typowe produkty o lepkościach 5W-40, 10W-40 czy 15W-40, co ułatwia jego uruchomienie i lepszy przepływ oleju.

 

Wymogi techniczne producentów silników Diesla oraz normy środowiskowe znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów silnikowych. Nowoczesne auta wymagają stosowania środków smarnych stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny jazdy.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ConTrust
http://contrust.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl