Marketing internetowy w turystyce


Marketing internetowy w turystyce
2011-06-07
Popyt na usługi turystyczne znajduje się wciąż na krzywej wznoszącej. Co warunkuje decyzje zakupowe i jak kształtować zapotrzebowanie na konkretne produkty turystyczne?

Mimo powszechnych deklaracji, że decyzja zakupu została podjęta niezależnie od wpływu reklamy, w rzeczywistości turyści kuszeni obietnicami luksusu, niskich cen, pięknych okoliczności przyrody wybierają kierując się pragnieniami, które w znacznej mierze ukierunkowują właśnie kampanie reklamowe.

Wraz z nadejściem wakacji widać wyraźną intensyfikację działań promocyjnych różnych kierunków i ofert turystycznych. Dzisiejszy rynek promocji on-line obfituje w coraz to nowe trendy: od dużych, standardowych form reklamowych, po niewielkie elementy tekstowo-graficzne, AdWords,  marketing szeptany i nie tylko. Dynamicznie rośnie znaczenie portali społecznościowych w działaniach marketingowych, czyli rynku reklamy w serwisach WWW, z których korzystamy na co dzień. Facebook rozwija się w mgnieniu oka, jednak nie należy zapominać o wykorzystaniu bardziej tradycyjnych środków reklamowych: banerów reklamowych, mailingów, kampanii w wyszukiwarkach. Projektując każdą strategię e-marketingową warto zastanowić się nad tym, jak zaciekawić odbiorcę właśnie naszą reklamą i wybić się na tle konkurencji.

Analizując turystyczne kampanie reklamowe emitowane w Internecie można odnieść wrażenie, że to przede wszystkim biura podróży oraz internetowe agencje turystyczne uciekają się do reklamy swoich produktów. Jednak przy tak dynamicznym rozwoju rynku turystycznego także podmioty branż około turystycznych: hotelarskiej, gastronomicznej, przewozowej, eventowej (organizatorzy imprez plenerowych, konferencji, spotkań itp.) muszą  postawić na aktywną promocję swoich usług i produktów. Kampania reklamowa nie musi się wiązać z wielkimi kosztami oraz najmem profesjonalnych agencji reklamowych. Nawet niewielkim sumptem można zbudować pozytywny wizerunek w Internecie i przyciągnąć uwagę turysty surfującego po sieci. Czasami wystarczą powszechnie dostępne narzędzia promocji oraz znajomość ich wykorzystania, bowiem nieumiejętna kampania promocyjna może przynieść skutek odwroty do zamierzonego. Oto kilka case studies - przykładów wykwalifikowanych trenerów Marketingu Internetowego w Turystyce, które prezentują proste wykorzystanie rynku reklamy on-line w branży turystycznej.


Case 1: Rozbudowana kampania AdWords skoncentrowana na cechach charakterystycznych miejsca/regionu.
Projektując kampanie AdWords dla biura turystycznego zwykle korzystamy z tradycyjnych słów kluczowych: biuro turystyczne, wycieczki, turystyka, wyjazdy zagraniczne. Nieco bardziej rozbudowana kampania będzie obfitowała w dokładniejsze słowa kluczowe związane np. z kierunkami do których organizowane są wycieczki ("wycieczki objazdowe Francja", "Hiszpania samolotem") lub bardziej zaawansowane frazy dotyczące okresu wycieczki, ceny czy innych, szczególnych informacji ("Chorwacja sierpień last minute", "tanie wycieczki Lazurowe Wybrzeże"). Jak jeszcze bardziej uatrakcyjnić nasza kampanię? W wielu miastach, chętnie odwiedzanych przez turystów, odbywają się szczególne wydarzenia, znane na całym świecie: Corrida i Flamenco w Madrycie, Oktoberfest w Monachium czy Dubrovnik Summer Festiwal w Dubrovniku. Warto wybrać ciekawe wydarzenia w miastach, do których organizowane są wycieczki i utworzyć w naszej witrynie katalog takich wydarzeń. Kolejnym krokiem jest zaprojektowanie kampanii, która będzie skierowana na słowa kluczowe związane z tymi wydarzeniami. Mała konkurencja oraz dobry tekst reklamowy zawarty na naszej stronie katalogowej przyczynią się do wysokiego wyniku jakości i niskich stawek za kliknięcie. Co więcej, zawężamy grupę potencjalnych klientów, ponieważ osoby szukające informacji na tematy niszowych wydarzeń mogą być zainteresowane wzięciem w nich udziału, a jedną z pierwszych ofert, którą zobaczą, będzie oferta naszej firmy.

Case 2: Kierowanie kampanii reklamowej do zagranicznych turystów.
Załóżmy, że nasze biuro oferuje wycieczki dla turystów obcojęzycznych po Krakowie i okolicach. Jak skutecznie dotrzeć do nich z reklamą? Warto wykorzystać możliwości, jakie daje nam targetowanie (kierowanie) reklamy na określone lokalizacje i języki. Projektując naszą kampanię możemy przygotować zestaw słów kluczowych np. po niemiecku i kierować naszą kampanię reklamową na tereny dużych miast niemieckich. W ten sposób niemiecki turysta mieszkający w Monachium, a poszukujący informacji o wycieczkach fakultatywnych w Krakowie przed wyjazdem, trafi na naszą stronę i zapozna się z naszą reklamą i ofertą.

Case 3: Integracja z fanami za pomocą social media.
Najnowsze dane pokazują, że już ponad 800 mln osób na całym świecie korzysta z Facebooka. Jest to potężne narzędzie, które może zostać wykorzystane jako kanał sprzedaży usług turystycznych. Nie wystarczy jednak samo utworzenie strony Fanpage, kluczem do sukcesu jest umiejętne prowadzenie takiej strony tak, aby aktywizować użytkowników i odwiedzających nasz profil. Przede wszystkim warto pomyśleć o rozbudowie profilu z wykorzystaniem dodatkowych możliwości oferowanych przez Facebooka: obrazek powitalny zawierający ciekawą ofertą, dodatkowe zakładki takie jak "Last minute" czy "Popularne kierunki" o wiele bardziej zaciekawią użytkownika niż domyślnie wczytywana tablica ("wall") profilu. Ponadto warto nawiązywać interakcje z użytkownikami - umieszczać posty i wpisy pozwalające na odpowiedź fanów na zadane pytanie (być może promowane drobnym upominkiem) lub poruszaną kwestię np. "A wy, jakie miasto odwiedzicie w ten weekend?", "Czy hiszpańska corrida to wasze klimaty?" etc.

To tylko kilka przykładów twórczego wykorzystania powszechnie dostępnych narzędzi promocyjnych w Internecie. Bardziej zaawansowane kampanie reklamowe wymagają wiedzy z zakresu e-marketingu: znajomości najnowszych kanałów promocji, targetowania i zmieniających się potrzeb grup docelowych oraz kreowania tzw. Corporate Identity, czyli unikalnego wizerunku firmy, usług i produktów, które reprezentuje. Niezbędne staje się zastosowanie profesjonalnych narzędzi e-PR, buzz marketingu, marketingu afiliacyjnego, web-usability, działalności SEM, Social Media, pozycjonowania stron www czy e-mail marketingu. Wykwalifikowany pracownik, znający potrzeby przedsiębiorstwa i jego klientów, a także specyfikę oferowanych produktów i usług turystycznych, potrafi znacznie efektywniej i zdecydowanie bardziej elastycznie reagować na zmiany popytu niż zewnętrzna firma marketingowa.

Sprawne posługiwanie się narzędziami marketingu internetowego często decyduje o sukcesie finansowym małego lub mikro przedsiębiorstwa turystycznego. Nic dziwnego, że ceny szkoleń z tego zakresu wciąż szybują w górę i często wydają się nieosiągalne dla wielu pracowników branży. Ruszający niebawem 64-godzinny kurs Marketing internetowy w turystycejest dofinansowany w 80% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa, dzięki czemu jego cena jest osiągalna dla każdego. Szkolenie kompleksowo odpowiada na potrzeby firm branży turystycznej i okołoturystycznej w zakresie budowania skutecznych kampanii reklamowych oraz pozytywnego wizerunku w sieci. Organizator szkolenia, Fundacja Rozwoju Nauki i Przedsiębiorczości, to instytucja szkoleniowa z wieloletnim doświadczeniem kształcenia kadr dla potrzeb nowoczesnej gospodarki. Posiadając odpowiednią wiedzę merytoryczną i znajomość rynku wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw borykających się z problemami nieskutecznych strategii e-marketingowych.  Kurs poprowadzi kadra wykwalifikowanych trenerów - praktyków posiadających doświadczenie w zakresie stosowania narzędzi e-marketingowych, (m.in.: e-PR, buzz marketing, marketing afiliacyjny, web-usability, działania SEM, Social Media, pozycjonowanie stron www e-mail Marketing) w celu kształtowania popytu na produkty i usługi turystyczne, a dzięki unijnemu dofinansowaniu uczestnicy zapłacą tylko jedną piątą rynkowej wartości szkolenia!
 
Szczegóły na temat programu szkolenia i dostępnych terminów zapisów znajdą Państwo na stronie http://www.turystykarozwoju.pl oraz http://turystykamalopolska.pl/szkolenia/id/723/marketing_internetowy_w_turystyce.html


Artur Chołody
Fundacja Rozwoju Nauki i Przedsiębiorczości
http://www.fundacjarozwoju.org.pl


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Turystyka Małopolska

Wasze komentarze (1):

  • avatar
    panroman , 2017-05-27 11:45:42

    Ja myślę, że każda firma niezależnie od branży powinna pamiętać o dobrym pozycjonowaniu stron. Firmom z Lublińca pomoże w tym np http://www.premesso.pl/pozycjonowanie-lubliniec.html ;)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl