Narodziny trendy mamy


2011-05-26
Ponad 40% Polaków twierdzi, że częściej prosi o radę matkę niż ojca. Co piąty zaś deklaruje, że bardziej kocha właśnie mamę wynika z badań firmy ARC Rynek i Opinia.

Mówi się, że matka jest geniuszem dziecka i zazwyczaj zostaje nim przez całe jego dorosłe życie. Co sprawia, że szanujemy i darzymy miłością oboje rodziców, ale zawsze faworyzujemy rodzicielkę? Przedstawiamy portret współczesnej (już nie) matki Polki.

I kto tu jest najważniejszy?

Co roku w Polsce odnotowuje się ponad 400 tysięcy narodzin. Mimo iż od połowy lat 90. na świat przychodzi coraz mniej dzieci, a model rodziny to coraz częściej 2+1, każdego roku dla kilkuset tysięcy kobiet spełnia się sen o macierzyństwie. Podobno koloryt naszego świata wywodzi się ze stosunku do matki, a  jego forma ze stosunku do ojca. Według Sławomira Wolniaka, lekarza psychiatry, ordynatora Kliniki Wolmed: - Matka ma niebagatelny wpływ na życie swojego dziecka, to ona nadaje barw jego światu i uczy wszystkiego od podstaw. Ta nierozerwalna więź powstaje między innymi dzięki wysokiemu stężeniu hormonów w trakcie ciąży i tuż po porodzie oraz podczas karmienia. To właśnie hormony od samego początku mogą mieć wpływ na tworzenie się tak silnej więzi emocjonalnej na linii mama – dziecko.

W pogoni za wózkiem

Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, jak wielkim wysiłkiem dla kobiety jest okres ciąży oraz poród. Później następuje rozczarowanie swoim ciałem i rozpaczliwa chęć powrotu do dawnej sylwetki. Tymczasem waga pokazuje co najmniej kilka kilogramów więcej, centymetr w pasie również jest bezlitosny. Co robić? Współczesne mamy to coraz częściej wytrwałe młode kobiety, które wyznaczają sobie nowe cele. Skoro najważniejsze pragnienie – macierzyństwo – zostało spełnione, czas na kolejne postanowienia. Dieta, kondycja, sport – to nie kombinacja szyfru, której ciężko sprostać, przeciwnie. Wśród ulubionych sportów młodych mam jest jogging i marszobieg z wózkiem na spacerze, będący świetną rozgrzewką najważniejszych partii mięśni. Znakomitym rozwiązaniem są również ćwiczenia w basenie. Jak przekonuje Andrzej Jabłoński, specjalista marki HoMedics w Polsce: - Pierwsze kroki w dbaniu o sylwetkę wcale nie muszą przyprawiać o zadyszkę i zakwasy. Ważniejsza od intensywności ćwiczeń jest ich systematyczność. Już codzienne spacery z wózkiem w tempie marszu korzystnie działają na kondycję, a dodatkowo wzmacniają mięśnie, dotleniają organizm i spalają tkankę tłuszczową. Zmiana stylu życia nie wymaga wyrzeczeń, konieczny natomiast jest porządek działań. Dobrym sposobem jest ułożenie planu posiłków oraz aktywności, pamiętając także, aby uwzględnić w nim czas na odpoczynek i relaks, które są niezbędne dla właściwej regeneracji organizmu. Gorąca kąpiel, słuchanie muzyki czy rozluźniający masaż podziałają kojąco na spięte mięśnie i przygotują je do kolejnego okresu zwiększonego wysiłku między innymi na spacerze z dzieckiem.

 

Karta menu młodej mamy

Jednym z największych problemów typowej mamy jest brak czasu. Niezależnie od tego, jak spędza dzień, zawsze ma tysiąc spraw do załatwienia, a swoje potrzeby spycha na sam koniec listy. Częsta bolączka młodych mam to pogorszenie wyglądu – słabsze włosy i paznokcie, szara cera, także nadprogramowe kilogramy w spadku po porodzie. To skutkuje zamykaniem się w domu, spadkiem nastroju, poczucia własnej wartości. Dlatego warto poświęcić trochę czasu dla siebie. Aby poprawić kondycję organizmu, zaleca się zmianę diety i stylu życia. Nie musi to być czasochłonna rewolucja – wystarczy zaplanowanie racjonalnych, zróżnicowanych posiłków. – Problemy z cerą i wyglądem spowodowane są nagłym spadkiem hormonów w organizmie po porodzie. Do tego dokładają się bardzo częste niedobory witamin oraz makro- i mikroelementów, na przykład żelaza, witaminy C. Osłabione włosy i paznokcie należy nie tylko pielęgnować, lecz także wzmacniać ich strukturę, stosując dietę bogatą w białka. Z kolei warzywa i owoce dostarczą odpowiedniej dawki witamin takich jak biotyna, czyli witamina H, której niedobory znacznie przyspieszają wypadanie włosów – wyjaśnia Anna Rogulska, specjalista ds. żywienia. Swoją dietę warto wzbogacić także o cynk, jeden z kluczowych mikroelementów, który znaleźć można w mięsie, jajach, orzechach i mleku. Jego niedobory objawiają się między innymi łamliwymi włosami i paznokciami, chorobami skóry czy powolnym gojeniem się ran.

Matka i Polka

Czy romantyczny ideał tzw. „matki Polki” to już przeszłość? Okazuje się, że tak. Z badań przeprowadzonych dla firmy Nestle wynika, że mamy w Polsce możemy podzielić na sześć grup, z czego najliczniejszą i najbardziej popularną jest „trendy mama”. Cechuje ją między innymi nowoczesne podejście do macierzyństwa i wychowania dziecka, zadowolenie z życia, aktywne poszukiwanie informacji o rozwoju dziecka i własnym zdrowiu. Trendy mama na pierwszym miejscu stawia swoje maleństwo, ale nie zapomina o własnej kondycji. Interesuje się modą, dbając o modny wygląd swojego dziecka. Nie odmawia sobie jednak prawa do stylizacji rodem z wybiegu. Młode mamy są otwarte na nowości. – Nowoczesne mamy wiedzą, jak mimo obowiązków śledzić najnowsze trendy. Badania potwierdzają, że kobiety ufają zakupom przez na przykład w odzieżowych sklepach internetowych, które oferują bogatą ofertę produktów, precyzyjne tabele rozmiarów i przejrzysty regulamin oraz możliwość wymiany lub zwrotu zakupionego stroju – mówi Piotr Berliński, Dyrektor Zarządzający marką Every Nature, prowadzący sprzedaż online. Fenomen trendy mamy polega na tym, że jej życie nie przewraca się diametralnie do góry nogami wraz z urodzeniem dziecka. Rolę matki traktuje jako priorytet, nie zapominając jednak o swoich potrzebach. – Coraz częściej młode kobiety nie rezygnują z atrakcyjnego wyglądu. Na spacer z dzieckiem zakładają sukienkę, na zakupy wybierają dobrze skrojone bluzki i spodnie. Fason spódnicy dobierają tak, by idealnie podkreślił kształty lub ukrył mankamenty sylwetki – wyjaśnia Dorota Sikorska, stylistka Every Nature.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawomir.dabrowski@zarowkamarketing.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl