Ogłoszono finalistów konkursu im. Rory’ego Pecka 2016


Ogłoszono finalistów konkursu im. Rory’ego Pecka 2016
2016-10-17
Niezależni operatorzy ukazują losy ludzi w tle konfliktów i migracji

Fundacja im. Rory’ego Pecka ogłosiła finalistów sponsorowanego przez firmę Sony konkursu im. Rory’ego Pecka 2016 — wyróżniającego niezależnych operatorów zajmujących się wiadomościami i relacjonowaniem bieżących wydarzeń. Na liście znalazły się nowe i znane już nazwiska z ośmiu krajów, w tym dwie kobiety: z Syrii i Wielkiej Brytanii. 

Dominującym tematem prac nadesłanych na tegoroczną edycję konkursu były losy uchodźców i imigrantów. Will Vassilopoulos, finalista w kategorii „Wiadomości”, oraz Marco SalustroLottie Gammon, finaliści w kategorii „Reportaż”, opowiadają w swoich materiałach o desperacji, uwięzieniach i uprowadzeniach w Grecji, Libii i Macedonii.

 Operatorzy z Syrii i Jemenu, mieszkający i pracujący w strefach konfliktów, zostali finalistami w kategorii „Wiadomości” za nakręcenie poruszających materiałów filmowych z linii frontu. Waad Al Kateeb, 24-letnia syryjska matka z Aleppo, oraz Nabil Hassan, jemeński wideoreporter z Adenu, ukazują spustoszenia dokonane w ich rodzinnych miastach i wśród mieszkających tam ludzi.

 Zmagania i motywacje żołnierzy walczących po obu stronach konfliktów w Syrii i Iraku szczegółowo przedstawił finalista w kategorii „Sony Impact” Paul Salahadin Refsdal, który sportretował sprawców samobójczych zamachów bombowych z grupy Dżabhat an-Nusra, oraz finaliści w kategorii „Reportaż” Ayman Oghanna i Warzer Jaff, obserwujący walki elitarnej Złotej dywizji z Państwem Islamskim w irackiej prowincji Al-Anbar.

 O odporności rodzin i dzieci odbudowujących własne życie po spustoszeniach dokonanych przez walki w Syrii i wirus ebola w Sierra Leone w poruszający sposób opowiadają finaliści w kategorii „Sony Impact” Marcel MettelsiefenBen Steele. Ich mistrzowskie filmy budzą w widzu otuchę.

— Prace tegorocznych finalistów bardzo wyraźnie pokazują, że niezależni operatorzy należą do awangardy wiadomości i reportażu, a opowiadane przez nich historie odgrywają ważną rolę, trafiają do naszej świadomości, weryfikują wyobrażenia i motywują do działania — mówi Tina Carr, dyrektor Fundacji im. Rory’ego Pecka. — Ich ciekawość, męstwo i zaangażowanie mogą być wzorem dla innych. Trzeba jednak pamiętać, że dziennikarze na całym świecie wciąż bywają celem ataków. Dotyczy to zwłaszcza wolnych strzelców, z których wielu nadal pracuje w pojedynkę, bez żadnej pomocy. Doceniamy wartość takich ludzi i jesteśmy dumni, że możemy ich wspierać poprzez nasz konkurs i działania Fundacji.

— Firma Sony uważa obraz za źródło ogromnej siły, czego doskonałym potwierdzeniem są prace niezależnych autorów, których uhonorowaniu służy konkurs im. Rory’ego Pecka — komentuje Michael Harrit, dyrektor ds. marketingu działu Media Solutions w Sony Europe. — To, że tegoroczni finaliści w trudnych do wyobrażenia sobie warunkach stworzyli tak wyrafinowany, silnie przemawiający materiał, stanowi inspirację dla nas wszystkich. Sony sponsoruje konkurs im. Rory’ego Pecka, ponieważ zdaje sobie sprawę z ogromnej wartości, jaką filmowcy-freelancerzy wnoszą w przygotowanie wiadomości, i identyfikuje się z działaniami Fundacji im. Rory’ego Pecka wspierającymi tych ludzi w obecnych trudnych czasach.

Zwycięzcy tegorocznej edycji konkursu zostaną ogłoszeni na ceremonii wręczenia nagród im. Rory’ego Peckaśrodę 7 grudnia w londyńskim kinie BFI Southbank.  Wydarzenie to jest najważniejszą okazją do zbiórki pieniędzy na Fundację im. Rory’ego Pecka, która zajmuje się wspieraniem niezależnych reporterów i ich rodzin na całym świecie. 

 Bilety na ceremonię wręczenia nagród im. Rory’ego Pecka można nabyć za pośrednictwem witryny konkursu: www.rorypeckawards.org. Odwiedzający witrynę mają także możliwość zapoznania się z pracami tegorocznych finalistów.

Nagroda im. Rory’ego Pecka w kategorii „Wiadomości” — finaliści edycji 2016

Waad Al Kateeb (Syryjka)

A Life in the Day of Aleppo (Życie w Aleppo)

Film nakręcony w Syrii w maju 2016 r.

Produkcja ze środków własnych, wyemitowany przez Channel 4 News / ITN

Tematem pracy Waad jest życie rodziny, która znalazła się w samym centrum syryjskiego konfliktu. W maju 2016 r., w okresie nasilenia bombardowań Aleppo, ofiarami ataku powietrznego stało się trzech braci, którzy wyszli, żeby się bawić. Trafili oni do szpitala al-Quds, gdzie niezależna operatorka używająca pseudonimu Waad — 24-letnia matka mieszkająca w Aleppo — filmowała pracę tamtejszych lekarzy. Waad nakręciła wówczas wstrząsający materiał o tym, co spotkało sześcioletniego Mohammeda i jego rodzinę. Stworzyła w ten sposób rzadką możliwość spojrzenia z bliska na to, co przez ostatnich pięć lat było udziałem tysięcy rodzin z Aleppo. Jak podkreślili jurorzy, jej relacja była „delikatną, czytelną opowieścią o ludzkiej tragedii”, a Waad „tak dokładnie i tak dobrze opowiedziała obrazem jedną bardzo prostą historię”.

 

Nabil Hassan (Jemeńczyk)

The Battle for Aden (Bitwa o Aden)

Film nakręcony w Jemenie w okresie od czerwca do sierpnia 2015 r.,

zamówiony i wyemitowany przez Agence France Presse

W marcu 2015 r. koalicja arabskich sił powietrznych pod przewodnictwem Arabii Saudyjskiej rozpoczęła naloty na wspieranych przez Iran rebeliantów z ruchu Huti, którzy dążyli do zajęcia miasta portowego Aden, miejsca schronienia prezydenta Abdrabbuha Mansoura Hadiego. Trzy miesiące później Nabil, 32-letni niezależny wideoreporter i były mechanik, dołączył do lojalistów — lokalnych sił zbrojnych wywodzących się z Ludowych Komitetów Oporu, które zwalczały rebeliantów i dążyły do odbicia portu z ich rąk. Towarzyszył im na lądzie podczas głównej ofensywy, często przebywając w sąsiedztwie linii frontu. Był świadkiem ciężkich walk i intensywnej wymiany ognia między stronami, widział też ich wyniszczające skutki dla ludności cywilnej. Jurorzy uznali jego pracę za „rzadki i wybitny” materiał filmowy z tragicznej wojny, której nigdy nie oglądamy.

 

Will Vassilopoulos (Grek)

Fear and Desperation: Refugees and Migrants Pour into Greece (Strach i desperacja: uchodźcy i imigranci napływają do Grecji)

Film nakręcony w Grecji w okresie od października 2015 r. do marca 2016 r.,

zamówiony i wyemitowany przez Agence France Presse

W 2015 roku Grecja stała się jednym z głównych miejsc, przez które napływały do Europy setki tysięcy ludzi uciekających przed wojną, biedą i prześladowaniami. Materiał filmowy Willa ukazuje zdesperowanych imigrantów i uchodźców docierających z Turcji na greckie wybrzeża w przepełnionych, niestabilnych łodziach i pontonach — oraz prowadzoną w środku nocy akcję ratowniczą na otwartym morzu. Zdjęcia w większości powstały na wyspie Lesbos, na którą przybyło najwięcej ludzi, oraz w prowizorycznym, rozległym obozie Idomeni na północy Grecji, blisko granicy z Macedonią, który stał się punktem zapalnym w kryzysie migracyjnym. Jurorzy orzekli, że materiał filmowy Willa wyróżnia się sposobem narracji i dbałością o szczegóły. „Kiedy wydarzenia — choćby najtragiczniejsze i najbardziej doniosłe — filmowane są przez wszystkich, trudno jest nakręcić coś wyjątkowego. Willowi naprawdę się to udało”.

 

Nagroda im. Rory’ego Pecka w kategorii „Reportaż” — finaliści edycji 2016

 

Lottie Gammon (Brytyjka)

Tracking Down Macedonia’s Refugee Kidnap Gangs (Na tropach gangów porywających uchodźców w Macedonii)           

Film nakręcony na Węgrzech, w Grecji, Macedonii i Serbii w maju 2015 r.,

zamówiony i wyemitowany przez Channel 4 News / ITN

Film Lottie ukazuje zorganizowaną sieć przestępczą zajmującą się przemytem ludzi, porwaniami i wymuszaniem pieniędzy od uchodźców, którzy w drodze do Serbii przedostają się z Grecji do Macedonii. Lottie, niezależna dokumentalistka i dziennikarka, oraz reporterka Ramita Navai podążają o krok za ofiarami. Odkrywają dom, w którym wbrew swej woli przetrzymywane są setki uchodźców, znajdują też dowody na korupcję lokalnej policji i służb celnych, przymykających oko na ten proceder. Film odbił się w Macedonii szerokim echem. Jego efektem był nacisk na władze do podjęcia działań. Jurorzy uznali ten reportaż za przykład starego, dobrego, „odważnego dziennikarstwa połączonego z bardzo dobrym warsztatem zdjęciowym”.

Ayman Oghanna (Brytyjczyk) i Warzer Jaff (Amerykanin)

Droga do Faludży     

Film nakręcony w Iraku w kwietniu 2016 r.,

zamówiony i wyemitowany przez VICE News

Po 18 miesiącach szczegółowych uzgodnień z elitarną iracką jednostką antyterrorystyczną, znaną jako Złota dywizja, Ayman i Warzer uzyskali bezprecedensowe możliwości wglądu w jej działania bojowe przy odzyskiwaniu kontroli nad miastami i miasteczkami w prowincji Al-Anbar. Ich film ukazuje beznadzieję i chaos po wyparciu sił ISIS oraz żołnierzy starających się przekonać lokalne społeczności, bardzo nieufnie nastawione do irackiego rządu, do ujawnienia wszystkich pozostałych sympatyków ISIS. W ocenie jury „był to przykład dziennikarstwa wojennego w najlepszym wydaniu”, ukazujący „rozwijającą się opowieść z licznymi chwilami spokoju, świadczącymi o złożoności sytuacji w Iraku”.

 

Marco Salustro (Włoch)

Libya's Migrant Trade: Europe or Die (Libijski biznes migracyjny: Europa albo śmierć)        

Film nakręcony w Libii w czerwcu 2015 r.,

zamówiony i wyemitowany przez VICE News

Każdego miesiąca do Libii przybywają tysiące uchodźców i imigrantów, którzy przez Morze Śródziemne chcą przedostać się do Europy, by znaleźć w niej lepsze życie. Wobec ich liczby, a także narastającej presji społeczności międzynarodowej, rząd w Trypolisie stara się zapanować nad napływem imigrantów przy pomocy oddziałów milicji. Marco zdołał wielokrotnie osobiście przedostać się do nieformalnego obozu internowania w Trypolisie, gdzie był świadkiem przetrzymywania i maltretowania imigrantów przez lokalną milicję, jak również zmuszania ich do życia w nieludzkich warunkach. Choć milicja twierdzi, że wprowadza porządek w kraju i dba o interes imigrantów, z filmu Marca wyłania się zupełnie inny, wstrząsający obraz. W ocenie jurorów Marco oddał prawdziwe doświadczenie „odczuwanego przez tych ludzi strachu, niepewności i braku własnego domu”. „Ten film naprawdę pozostaje w pamięci — nie da się od niego uciec i momentalnie go zapomnieć.

molly@rorypecktrust.org, tel. +44 203 219 7861/7860.

Zdjęcia, materiały wideo, wywiady i akredytacja udziału w uroczystości wręczenia nagród:

 

        Zdjęcia w niskiej rozdzielczości przedstawiające finalistów i ich prace są dostępne na naszej stronie internetowej dla mediów: https://rorypecktrust.org/about/for-the-press

        Przeznaczone do rozpowszechniania fragmenty prac finalistów można znaleźć na stronie www.rorypeckawards.org

        W celu uzyskania zdjęć o wysokiej rozdzielczości i łączy do pełnych zgłoszonych prac prosimy o kontakt mailowy: press@rorypecktrust.org

        W celu przeprowadzenia wywiadów z finalistami lub Tiną Carr bądź uzyskania dodatkowych informacji o konkursie prosimy o kontakt mailowy: molly@rorypecktrust.org

        Kontakt w sprawie akredytacji prasowych na konkurs Rory Peck Awards: molly@rorypecktrust.org

 

Konkurs im. Rory’ego Pecka

Sponsorowany przez Sony konkurs im. Rory’ego Pecka ma na celu wyróżnienie niezależnych operatorów zajmujących się relacjonowaniem wiadomości i bieżących wydarzeń. Ustanowiono go w 1995 r. i nazwano imieniem Rory’ego Pecka — operatora, który zginął w Moskwie w 1993 r. Celem konkursu jest podkreślenie znaczenia niezależnego dziennikarstwa w gromadzeniu i przekazywaniu wiadomości oraz pokazanie, dlaczego freelancerzy potrzebują wsparcia. Doroczna ceremonia wręczenia nagród, odbywająca się w londyńskim kinie BFI Southbank, jest dla Fundacji im. Rory’ego Pecka najważniejszą okazją do zbiórki pieniędzy. www.rorypeckawards.org. Profil konkursu na Twitterze: @rorypecktrust

O Fundacji im. Rory’ego Pecka

Fundacja im. Rory'ego Pecka w wyjątkowy sposób angażuje się we wspieranie niezależnych reporterów z całego świata oraz zapewnianie bezpieczeństwa im samym oraz ich rodzinom. Fundacja współpracuje z lokalnymi i zagranicznymi partnerami, a w sytuacjach kryzysowych wspomaga finansowo niezależnych dziennikarzy i ich rodziny. Jest także źródłem informacji, porad i zasobów w takich kwestiach, jak ocena ryzyka, bezpieczeństwo, ubezpieczenie, pomoc psychologiczna czy rozwój zawodowy. Organizacja funduje stypendia na szkolenia dotyczące bezpieczeństwa dla dziennikarzy pracujących w szczególnie niebezpiecznych rejonach. Współuczestniczy ponadto w specjalnych inicjatywach

dostosowanych do potrzeb niezależnych filmowców, którzy pracują w określonych regionach i warunkach. Ta niezależna organizacja non profit z siedzibą w Londynie finansuje swoją działalność wyłącznie z dobrowolnych wpłat i środków przekazanych przez sponsorów. www.rorypecktrust.org. Profil Fundacji na Twitterze: @rorypecktrust

Informacja o firmie Sony

Firma Sony jest czołowym dostawcą rozwiązań audiowizualnych dla firm z różnych sektorów, w tym m.in. mediów i nadawców medialnych, sal kinowych, służby zdrowia, obiektów sportowych, firm i edukacji. Firma dostarcza produkty, systemy i aplikacje do tworzenia, przetwarzania i dystrybucji cyfrowych materiałów audiowizualnych o najwyższym standardzie, które stanowią dodatkową wartość dla firm i ich klientów.  Oferowane przez Sony rozwiązania wyróżniają się wyjątkową jakością i wartością, będącymi owocem ponad 25-letniego doświadczenia w dostarczaniu innowacyjnych, najlepszych na rynku produktów. Dzięki współpracy ze sprawdzonymi partnerami technologicznymi firma Sony dostarcza rozwiązania końcowe, które spełniają wymagania klientów w zakresie integracji oprogramowania i rozwiązań, umożliwiając osiągnięcie indywidualnych celów każdego przedsiębiorstwa. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.pro.sony.eu

Zapraszamy na Twittera @SonyProEurope / www.twitter.com/sonyproeurope

 

Kontakt dla prasy: malgorzata.blachnio@indalo.pl, tel. +48 509 047 721


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

INDALO

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl