Opieka nad osobą starszą nadpobudliwą nerwowo


Opieka nad osobą starszą nadpobudliwą nerwowo
2010-12-30
W pracy opiekunek osób starszych zdarzają się sytuacje, gdy trzeba się zmierzyć z nadpobudliwością pacjenta. To zazwyczaj trudna konfrontacja. Jeśli poznamy mechanizmy takich zachowań i nauczymy się odpowiednio reagować – łatwiej nam będzie nad nimi zapanować.

Nerwowość, nadpobudliwość czy agresja, pojawiające się u osób w wieku starszym, często są po prostu objawem choroby. Z mniejszym lub większym ich nasileniem możemy się zetknąć w niemal wszystkich chorobach demencyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona.

Istotą tych schorzeń jest uszkodzenie mózgu, a co za tym idzie - znaczne, postępujące ograniczenie sprawności umysłowej i psychicznej pacjenta. Wymienione reakcje nie wynikają zatem ze złej woli czy „trudnego charakteru". Chory manifestuje w ten sposób niezaspokojenie jakichś potrzeb albo zaistnienie sytuacji, z którą sobie nie radzi. Nie potrafi zakomunikować swego zaniepokojenia czy frustracji w inny sposób. Nie jest też w stanie racjonalnie ocenić ani uzasadnić swoich reakcji.

Zrozumienie i zaakceptowanie tego faktu wydaje się kluczowe w postępowaniu z chorymi.


Oferty pracy w opiece w Niemczech: https://www.veritas-opieka.pl/oferty-pracy/.


Przewidywać i zapobiegać

Im lepiej znamy swego podopiecznego, tym łatwiej będzie nam rozpoznać, jakie okoliczności wywołują w nim rozdrażnienie. - mówi Pani Jolanta, opiekunka z Promedica24. - Warto też pamiętać, by porozumiewać się z chorym używając prostych, krótkich zdań. Ważne informacje należy powtórzyć, dając pacjentowi jednocześnie czas na reakcję lub odpowiedź. Jeśli broni się przed wykonaniem jakiejś czynności - nie można robić tego na siłę ani tłumaczyć, że nie ma racji. Agresja rodzi agresję - ta zasada ma zastosowanie również w tej sytuacji. Lepszy efekt przyniesie odczekanie kilkunastu minut i ponowienie próby. Więcej zyskamy cierpliwością i pochwałami, aniżeli krytyką i przymuszaniem. Jeśli jesteśmy zadowoleni z reakcji chorego, warto to okazać za pomocą uśmiechu, dotyku czy słów.

Pomocne jest również wypełnienie dnia choremu i przestrzeganie codziennych, ustalonych zajęć. Stałe reguły i przyzwyczajenia porządkują dzień, odbierane są jako naturalne, minimalizują niezadowolenie pacjenta. Warto pamiętać o tym, by pacjent odbierał nasze słowa i zachowania jako troskliwe, lecz zdecydowane i pewne.

Spokojnie, to tylko nerwy

Mimo naszych starań, może się tak zdarzyć, że złość wybuchnie. Przyczyną nadmiernego pobudzenia nerwowego pacjenta może być choroba somatyczna i odczuwany ból, a także czynniki środowiskowe, takie jak hałas, zmiany w otoczeniu chorego lub porządku jego dnia, zmiana opiekuna czy izolacja.

Nie mamy na to wpływu i nie można się z tego powodu obwiniać. Warto natomiast pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam przejąć kontrolę nad sytuacją.

1. Skoncentruj się na zachowaniu spokoju

Pamiętaj, że w tej sytuacji to Ty jesteś osobą zdrową. Możesz kontrolować swoje reakcje i kierować emocjami. Unikaj prowadzenia bezcelowych sporów, krzyku, złośliwych uwag. Staraj się nie zachowywać konfrontacyjnie, nie prowokować i nie okazywać strachu. Mów łagodnym, spokojnym tonem. Po chwili „wybuchu" - twoje opanowanie zacznie się udzielać również pacjentowi.

2. Zadeklaruj chęć pomocy, odwróć uwagę

Wzburzeniu towarzyszą silne emocje. Zachęć chorego, by wyjaśnił, co wzbudziło jego gniew lub niezadowolenie. Powiedz, że z pewnością ma rację, ale pragniesz go wysłuchać, zrozumieć i pomóc. Ta prosta metoda działa zwykle jak wentyl bezpieczeństwa i rozładowuje napięcie. Możesz też skierować uwagę chorego na inne sprawy.

3. Nie traktuj ataku personalnie

Jeśli wyrażana złość nie ma związku z twoją osobą - nie przywiązuj wagi do nieuzasadnionych zarzutów lub pretensji pacjenta. Pamiętaj, że jest to objaw choroby i działa zasada „przeniesienia" gniewu, który wynika z zupełnie innych przyczyn. Nabierz dystansu, nie wzbudzaj w sobie wyrzutów sumienia.

Źródło: Promedica24

O Promedica24
Firma Promedica24 od 2004 roku świadczy usługi pielęgniarskie i opiekuńcze dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych w Niemczech, Austrii i Polsce. Personel Promedica24 opiekuje się osobami chorymi w domach prywatnych, szpitalach, sanatoriach, domach opieki i innych placówkach służby zdrowia.

W skład grupy Promedica24 wchodzi agencja rekrutacyjna Promedica24 Recruitment specjalizująca się w rekrutacji do sektora medycznego i farmaceutycznego w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej (m.in. Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Belgia, Holandia oraz Portugalia).
Strona główna: http://www.promedica24.pl/


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

promedica24

Wasze komentarze (1):

  • avatar
    qwok , 2011-05-02 10:03:35

    Jeśli chodzi o opieke nad osobami starszymi to chciałbym polecic firme 4care która zajmuje sie specjalistyczną odzieżą dla seniorów i niepełnosprawnych. Odzież 4care ułatwia pielęgnacje oraz ułatwia ubieranie pacjenta. Szczególnie polecana dla osób noszących pieluchy. www.4care.com.pl


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl