Opony letnie – bezpieczeństwo to podstawa


Opony letnie – bezpieczeństwo to podstawa
2016-06-03
Opony letnie a zimowe to dwa różne światy motoryzacji. Odpowiedni wybór ogumienia wpływa na bezpieczeństwo, ale również komfort jazdy, a nawet wygląd auta.

Opony letnie i zimowe różnią się technologią wykonania. Przede wszystkim mają inny skład mieszanki. Zimowe stworzone są z kauczukowej bazy z krzemionką i syntetykami, dzięki czemu są elastyczne nawet na mrozie. Jednak im cieplej, tym bardziej tracą swoje właściwości. Robią się miękkie, szybciej zużywają, a przede wszystkim - okazują się nadzwyczaj głośne.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Kluczowe są jednak nie doznania akustyczne, a bezpieczeństwo. Opony letnie mają mniej nacięć - tzw. lamelek - niż bieżnik zimowych. Są one również mniej pogłębione. Dzięki temu bieżnik opon letnich lepiej zachowuje się na drodze suchej, zaś zimowe - na zmrożonej.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Nie ma tu stałej reguły - w tym przypadku nie można kierować się kalendarzem. Pogoda lubi zaskakiwać: wczesna wiosna może być zaskakująco ciepła, by potem zadziwić chłodem i temperaturami, które przy gruncie sięgają zera stopni. Najlepszy czas na zmianę opon przychodzi wtedy, gdy średnia dobowa temperatura przez tydzień utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza.

Jak wybrać opony letnie? Producenci kuszą różnorodnością, specjalnie zastosowanymi technologiami. W gąszczu informacji i detali łatwo się pogubić. Należy przyjąć jedną zasadę: opona to bezpieczeństwo na drodze. I dlatego nie warto na niej oszczędzać.

Opony używane budzą kontrowersje również ze względu na ich wiek - nawet jeśli stopień zużycia jest zgodny z prawem, nie powinna być zamontowana jeśli ma ok. 10 lat. Wiek opon można sprawdzić na boczne, zewnętrznej ściance.

Priorytetem kierowcy powinno być bezpieczeństwo - a te zapewni tylko nowe ogumienie. Wybór powinien być zgodny z założeniami producenta auta.

Zakup używanych zamiast nowych to błąd - opony po przejściach mogą mieć nie tylko zredukowany bieżnik, ale być po naprawach, których na pierwszy rzut oka trudno zauważyć. Grubość bieżnika dla samochodu jest kluczowa - nowe mają ok. 8 mm, zaś minimalna wartość akceptowana w Polsce to 1,6. Jednak wystarczy, by opona miała bieżnik o grubości 3 mm, a jej możliwość oprowadzania wody zmniejsza się do 30 procent.

Kształt bieżnika ma znaczenie

Analizując bieżnik opon letnich należy zwrócić też uwagę na jego kształt. Jeśli jest on symetryczny, zapewni niezłą akustykę, ale ma małe opory toczenia – z jednej strony pozwoli to obniżyć spalanie, ale nie zapewnia odpowiedniego zabezpieczenia na drodze. Stosować można go tylko w autach małych i o niewielkiej mocy. Symetryczny bieżnik w samochodzie, który dysponuje potężnym silnikiem może doprowadzić do problemów.

W nich zaleca się opony asymetryczne - o różnorodnej rzeźbie nacięć po obu stronach ogumienia. Pozwoli to lepsze odprowadzanie wody i większą stabilność na zakrętach.

W autach głównie o charakterze sportowym często stosowane są opony kierunkowe - tzw. jodełki. One dobrze sprawdzą się w dynamicznej jeździe, a także zapewnią odpowiednie odprowadzanie wody spod kół.

Jak zadbać o opony letnie? Przede wszystkim - pilnować odpowiedniego ciśnienia. Jeśli będzie zbyt niskie i niezgodne z zaleceniami producenta, bieżnik w swojej środkowej części może zacząć się nieco zapadać, zaś obrzeża będą narażone na znacznie większe zużycie. To z kolei zredukuje trwałość opony. Ciśnienie nie powinno być jednak też zbyt wysokie - wtedy przeciążenia spowodują również nadmiernie wysokie zużycie i obniżenie parametrów trakcyjnych.

Wybierając opony letnie trzeba szczególnie kierować się etykietą, która opisuje ich kluczowe parametry. To opory toczenia, poziom hałasu jaki emitowany jest na zewnątrz oraz przyczepność do mokrej nawierzchni. Dlaczego są one wyjątkowo ważne latem? Zimą i po zmroku kierowcy - co naturalne - ograniczają nieco prędkość. Latem granice wyobraźni stają się szersze, co przekłada się też na wyższe rozwijane prędkości.

Opór toczenia pokaże, im większy będzie on podczas jazdy - a co za tym idzie: wzrośnie spalanie i poziom emisji dwutlenku węgla. Różnice są niemałe, bo pomiędzy najlepszymi modelami, oznaczonymi jako A, a słabszymi mogą sięgać 8-9 procent. Poziom hałasu to nic innego jak komfort jazdy - nic tak nie irytuje podczas długiej jazdy jak szum złej jakości opon, które zagłuszają samochodowe radio.

Opony podzielić można na trzy klasy - ekonomiczną, średnią i wyższą. To wybór między ceną a jakością. Ogumienie tańsze nie zapewni tak skutecznej drogi hamowania i np. zachowania auta na wodzie, jak modele najdroższe. Te jednak kosztują kilka razy więcej niż najtańsze opony w tym samym rozmiarze. Wersje ekonomiczne to głównie tradycja, funkcjonalność, produkt przeznaczony dla osób, które jeżdżą spokojnie i niewiele. Klasa średnia jest rozwiązaniem idealnym dla większości kierowców - to równowaga między ekonomią a jakością. Spełni oczekiwania osób, które jeżdżą umiarkowanie. Opony z najwyższej półki wpiszą się w potrzeby tych, którzy trasy pokonują dynamicznie, agresywnie, potrzebują maksymalnego zabezpieczenia.

Szukającym opon w okazyjnych cenach, można szczególnie polecić te oferowane przez serwis Feu Vert: https://www.feuvert.pl/okazje/tanie-opony-letnie-i-zimowe-283.html.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

infomoto

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl