Smart home już na każdą kieszeń. Dewelopera i klienta


Smart home już na każdą kieszeń. Dewelopera i klienta
2016-12-30
Stać nas na inteligentne mieszkania? Systemy smart home w podstawowej wersji kosztują już mniej więcej tyle, ile nowy telewizor ze średniej półki. Polacy mogą i chętnie unowocześniają swoje domy, a wielu kupuje już mieszkania z takim wyposażeniem w standardzie.

Inteligentne mieszkania oferuje już wielu czołowych deweloperów krajowego rynku nieruchomości. – Inteligencja budynkowa przestała być domeną luksusowych apartamentowców i jest instalowana w mieszkaniach na nowych osiedlach w różnych miastach Polski. Sami wprowadziliśmy ją w naszej najnowszej inwestycji Jaśminowy Mokotów. Dla dewelopera to atrakcyjne wzbogacenie oferty, które jednocześnie jest stosunkowo niewielką i bardzo opłacalną inwestycją – mówi Łukasz Witek, menedżer projektu w Skanska Residential Development Poland.

 

Ile to kosztuje?

Jeszcze do niedawna dom, w którym urządzenia komunikują się między sobą, analizują sygnały z otoczenia i inicjują określone czynności (np. wyłączają ogrzewanie kiedy w domy jest ciepło, mierzą pobór prądu, rano uruchamiają ekspres do kawy lub rozpoznają intruza) wymagał skomplikowanej instalacji systemu, a sam zakup zespołu urządzeń generował koszty liczone w dziesiątkach tysięcy złotych. – Dziś to prehistoria. Systemy smart home są bezprzewodowe, a ich instalacja ma więcej wspólnego z konfiguracją nowego oprogramowania w komputerze niż z remontem. Rozwój technologii IT sprawił, że inteligentne mieszkanie kosztuje w podstawowej wersji mniej więcej tyle, ile nowy telewizor średniej klasy – mówi Rafał Ciszewski, menedżer ds. obsługi klienta biznesowego i rynku deweloperskiego w firmie Fibaro, lidera produkcji systemu inteligentnego domu.

Bezprzewodowy system smart home można rozbudowywać, a jego podstawowa wersja (Stater Kit) składająca się z jednostki centralnej i kilku sensorów to niewiele ponad 2 tys. złotych. To pierwszy krok do stworzenia domu inteligentnego. Inwestycję w pełną automatyzację mieszkania można rozłożyć w czasie, bowiem dodatkowe sensory i moduły można sukcesywnie dokupować i dołączać do systemu.  To zaleta zarówno dla mieszkańca, jak i dewelopera, dla których finansowanie inteligentnego mieszkania jest dziś prostsze niż kiedykolwiek przedtem.

 

- Jeszcze do niedawna na systemy typu smart w inwestycjach mieszkaniowych decydowało się niewielu deweloperów. Wiązało się to z niewielkim zainteresowaniem klientów. Kiedy wchodziliśmy na polski rynek, smart home to nie było jeszcze coś powszechnego. Dostrzegliśmy jednak, że nadchodzą zmiany – mówi Łukasz Witek. - Dziś osoby, które podejmują decyzję o zakupie mieszkania, coraz częściej kierują się innowacyjnym wyposażeniem budynku, dostrzegają możliwości systemów smart home w poprawie komfortu, bezpieczeństwa i oszczędzania energii. Tę zmianę inicjują głównie młodzi ludzie - dodaje.

 

Ekspert podkreśla, że deweloperzy muszą na te potrzeby odpowiadać. Z drugiej strony to koszt, jaki chcą ponosić, by pozostać konkurencyjnymi na rynku, a także realizować inwestycje interesujące z perspektywy klienta.

 

Popyt rośnie

Równolegle ze spadkiem cen rozwiązań IoT, można zaobserwować wzrost zainteresowania nimi. Jak wynika z badania MEC Analitics & Insight ponad połowa osób szukających mieszkania interesuje się takimi technologiami. Co ciekawe, co piąty przebadany Polak twierdzi, że mieszka w inteligentnym mieszkaniu. – Obserwując obecną sytuację można łatwo zauważyć, że popyt na smart home rośnie w postępie geometrycznym. Jeżeli porównamy nasz rynek do amerykańskiego sprzed kilkunastu lat, to dobrą informacją dla deweloperów będzie fakt, że za oceanem już ponad 70% nabywców deklaruje chęć zakupu mieszkań wyłącznie z systemem inteligentnym – wyjaśnia Rafał Ciszewski z Fibaro.

Przystępne ceny technologii to jedno. Co jeszcze przyciąga nabywców do inteligentnych nieruchomości? – To bezpieczeństwo mienia, swoje i bliskich, a także wygoda życia. W dobie chronicznego braku czasu oczekujemy, by technologia wyręczała nas w części codziennych czynności. Jeżeli dodatkowo klient ma możliwość generować dzięki niej oszczędności, to jej oferowanie może decydować o sukcesie sprzedażowym danej inwestycji – podsumowuje Łukasz Witek ze Skanska Residential Developmen Poland.

 http://new.fibaro.com/


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

PREXPERT

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl