Volvo 140 było wzorem bezpieczeństwa


Volvo 140 było wzorem bezpieczeństwa
2016-07-27
Samochody Volvo od lat słyną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i wyznaczają standardy w tym zakresie. Nie inaczej było w przypadku serii 140.


Model 140 był bardzo zaawansowany pod względem bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Karoseria była bardzo odporna na skręcanie, miała kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia zabezpieczające nadwozie podczas dachowania, czy koziołkowania. Zastosowano także nowoczesny system hamulcowy, z tarczami przy każdym z kół. Volvo 140 miało dwa niezależne obwody hamulcowe. Każdy z nich działał na przednie koła i na jedno z kół tylnych. W przypadku uszkodzenia jednego z obwodów hamulce nadal działały na obydwa przednie koła i na jedno z kół tylnych. Volvo zastosowało także specjalne zawory redukcyjne, które miały przeciwdziałać blokowaniu się kół podczas gwałtownego hamowania. Był to unikalny patent Volvo.

W serii 140 zastosowano łamaną kolumnę kierowniczą oraz deskę rozdzielczą wyposażoną w specjalne wzmocnienia, które chroniły kierowcę podczas kolizji. W późniejszych modelach zastosowano zagłówki siedzeń, zwijane, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz kontrolkę przypominającą o konieczności ich zapięcia. To wszystko było oczywiście wyposażeniem standardowym.

Układ napędowy modeli 140 był typowy dla tamtych lat. Silnik zamocowano z przodu, a napęd przenoszony był na koła tylne. Na początku do auta trafił wypróbowany silnik B18 o pojemności 1.8 litra. Ten, pamiętający jeszcze modele Amazon, czterocylindrowy motor rozwijał moc 75 KM lub 96 KM (DIN) w odmianie dwugaźnikowej. W 1969 roku zaoferowano silnik B20 o mocy 82 lub 100 KM. W 1971 roku pojawiła się dwulitrowa jednostka ze wtryskiem elektronicznym osiągająca 120 KM.

Gdy w 1974 roku zakończono produkcję, łączna liczba wytworzonych modeli 142, 144 i 145 wynosiła 1,251,371 egzemplarzy. Był to pierwszy model Volvo, który znalazł ponad milion nabywców. Dzięki temu pojazdowi firma stała się międzynarodowym graczem, a skala jej produkcji znacząco wzrosła. Dziedzictwo modelu 140 jest także widoczne w jego następcy – 240. Produkcję tego auta zakończono w 1993 roku. Po 19 latach osiągnięto wynik 2,8 mln sprzedanych aut. Bez modelu 140 nie byłoby to możliwe.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

JK PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl