Wózki widłowe - praca w ekstremalnym środowisku


Wózki widłowe - praca w ekstremalnym środowisku
2011-04-09
Wydajność wózków widłowych transportu wewnętrznego można odkryć i docenić tylko tam, gdzie są one naprawdę intensywnie eksploatowane. w przypadku wózków widłowych kilka opcji powoduje, że wózek przestaje być zwykłą sztaplarką a staje się maszyną, bez której nie da się nic zrobić.

Podczas robienia zakupów nie zadajemy sobie pytań, w jaki sposób konkretny towar znalazł się na półkach sklepowych, jaką drogę przebył, i co z tym się wiąże - jak i czym był transportowany? Mrożonki kojarzą nam się z mrozem a zatem powinny być przechowywane w specjalnych warunkach, czyli w mroźniach. Na pierwszy rzut oka wózki widłowe pracujące w mroźni nie wiele różnią się od standardowych pojazdów. Przyjrzyjmy się dokładniej jednemu z przykładów. Maszyną często używaną w mroźni jest wózek widłowy typu ETV (Jungheinrich) należący do grupy wózków wysokiego składowania z wysuwnym masztem. W tym miejscu wart przypomnieć istotny fakt. Otóż dr Jungheinrich - założyciel firmy Jungheinrich - jest pomysłodawcą i konstruktorem tego rodzaju wózka widłowego, który dziś jest wykorzystywany w magazynach na całym Świecie!
W mroźni panują ekstremalne warunki. Problemem jest nie tylko bardzo niska temperatura (szron), ale i wilgotne środowisko pracy (woda). Wózek widłowy pracujący w takich warunkach musi być odporny na działanie korozji i mrozu. W wózkach Jungheinrich ETV serii 1/2/3 wykonanych w wersji chłodniczej korpus wózka został zagruntowany chemicznie, co wzmacnia ochronę przed korozją. Grunt chroni podwozie przed wilgocią, z drugiej strony drobne rysy nie powodują korozji.
Przed malowaniem wszystkie elementy są piaskowane (a nie tylko odtłuszczane) dla lepszej przyczepności podkładu i lakieru. Klatka ochronna operatora, korpus wózka widłowego, sanie masztu i sam maszt są wykonane z litej stali a łożyska nośne ze stali uspokojonej! Elementy kute znormalizowano dla zapewnienia całkowitego bezpieczeństwa pracy w niskich temperaturach. Wyjątkowo wysoka, jakość uszczelnień (uszczelnienia wargowe obustronnie) zapewnia szczelność oraz zabezpiecza przed dostawaniem się wody do oleju. Do hydrauliki masztów użyto przewodów z wysokiej, jakości tworzywa sztucznego DN12 i DN8. Krążki prowadzące zostały wzmocnione przez „płetwy", aby przenosić większe siły wynikające ze zmniejszonej elastyczności przewodów w niskich temperaturach. Przesuw boczny został wyposażony w specjalne wycieraczki, dzięki którym nawet po długim przebywaniu w chłodni szron nie jest problemem dla wózka widłowego. Funkcjami hydraulicznymi i jezdnymi steruje się za pomocą bezdotykowych czujników zbliżeniowych Halla a to znaczy, że warunki środowiskowe nie mają wpływu na wartość i jakość impulsów. System sterowania (dźwignia hydrauliki MultiPilot, wyświetlacz ciekłokrystaliczny, płyty sterujące) są zamknięte w klasie szczelności IP 65.
Standardowo wózki widłowe w wersji chłodniczej wyposażone są w podgrzewane siedzenie dla operatora, co zwiększa komfort oraz wydłuża czas pracy operatora. Wszystkie złącza elektryczne wyposażono we wtyczki SAAB. To szczelnie zamknięte złącza, wyposażone w zamek mechaniczny gwarantują idealny przesył danych. Wózki widłowe produkcji Jungheinrich przygotowane są do stałej pracy w mroźni, czyli dla trzeciego poziomu pracy w mroźni. Opcjonalnie oczywiście dostępna jest komfortowa kabina z ogrzewaniem gwarantująca wysoki komfort pracy operatora. Wózek widłowy dodatkowo jest wyposażony w zderzak w przedniej części pojazdu (strona napędu) dla dodatkowej ochrony drzwi kabiny.

Ważna jest każda minuta

Ten sam wózek widłowy wykorzystywany w branży spożywczej, ale tym razem w standardowym zakresie temperatur, może zostać wyposażony w dodatkowe systemy. W magazynie, gdzie liczy się każda minuta, idealnym przykładem może być system ASR montowany w jednostce napędowej, który pozwala na płynne ruszenie wózkiem na śliskiej nawierzchni (rozlane soki czy nabiał). System ASR zapobiega poślizgowi koła napędowego, co mogłoby skończyć się uderzeniem wózka widłowego w regał i ostatecznie jego uszkodzeniem. W dużych magazynach spożywczych często wykonuje się operację relokacji. Polega ona na zestawieniu na poziom zero brakujących produktów albo wymianie całych palet produktów.
W wózkach widłowych Jungheinrich typ ETV serii 2 zamontowano system redukcji drgań masztu. System ten niweluje czas potrzebny do uspokojenia masztu, a co za tym idzie - każda pojedyncza operacja oszczędza sekundy. Sekundy przechodzą w minuty a minuty w godziny. Im mocniej wózek widłowy jest eksploatowany, tym większe korzyści osiąga użytkownik. Dla branży spożywczej wózki widłowe typ ETV najczęściej wyposażone są w baterie żelowe (obniżenie poziomu gazowania baterii). Wyjdźmy z magazynów na otwartą przestrzeń, np. na place składowe materiałów budowlanych. Tutaj znajdują zastosowanie wózki wykonane z myślą o najtrudniejszych zadaniach, czyli wózki Jungheinrich z napędem hydrostatycznym typ TFG (silnik gazowy) i DFG (silnik diesla) o udźwigu do 3, 5 t.  Samohamowny napęd, (brak hamulców bębnowych), doskonały system chłodzenia (opcjonalnie dodatkowa siatka zabezpieczająca chłodnicę) z hydraulicznym napędem wentylatora, idealna stabilność dzięki innowacyjnej budowie belki skrętnej, idealna trakcja (pełna moc na kołach już od najniższych obrotów silnika), możliwość nagłej zmiany kierunku jazdy z obciążeniem, niczym niezakłócona widoczność w górę dzięki szybie dachowej i idealny dostęp do wszystkich komponentów (skraca czas obsługi do niezbędnych czynności) to podstawowe atuty tych pojazdów. Nie można zapomnieć o automatycznym hamulcu postojowym, dużej przestrzeni dla operatora, pięciu regulowanych programach jazdy i wydajnych silnikach VW. Dla komfortu operatora wózki wyposażono w idealną izolację od drgań przenoszonych z podłoża i napędu za pomocą systemu FLOATING CAB oraz przycisk „start" przywodzący na myśl samochody wysokiej klasy. Dla pracy w środowisku mocno zapylonym przewidziano dodatkowe filtry powietrza: podwójny standardowy, mokry (spawalnie i szlifiernie, kwarc) i Cyklon (duże zapylenie cementownie, zakłady ceramiczne). Wózek standardowo wyposażony jest w czujnik zużycia filtra powietrza. Niski poziom spalania, wysoka wydajność, niskie koszty obsługi gwarantują szybki zwrot inwestycji.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

kraskairena

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl