5 najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu plakatu OOH
Odbiorca patrzy na plakat średnio do 3 do 7 sekund, nie bez znaczenia jest więc fakt, gdzie znajduje się logo, czy na jakim tle ulokowany jest produkt. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu plakatów OOH
Po pierwsze: przesyt
Przesyt to jeden z podstawowych grzechów projektantów. – Tutaj sprawdza się zasada, która mówi, że mniej robi więcej. Najlepiej jeśli na plakacie nie będzie więcej niż 7 elementów (tło, adres, logo itd.) w tym 4 słowa hasła reklamowego – mówi Michał Strzelczyk, grafik projektujący plakaty dla Cityboard Media. Na plakat odbiorca patrzy raptem od 3 do 7 sekund, dlatego wielość elementów wprowadza chaos i zakłóca odbiór komunikatu. Plakat powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób. Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.
Po drugie: rażąca kolorystyka
Pastelowe tło i jasny kolor fontu lub ciemne tło i ciemny kolor fontu – takie warianty zestawień kolorystycznych sprawiają, że plakat jest nieczytelny. Najlepiej jeśli tło i font mocno ze sobą kontrastują.
Po trzecie: nieczytelny font
Font mały, ozdobny, wymyślny, pełen zawijasów, czy z małymi odstępami pomiędzy literami – to zdecydowanie nie sprawdza się w plakatach OOH. Rozmiar pisma musi być taki, aby był czytelny z dużej odległości. Krój powinien być wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Walory estetyczne powinny ustąpić praktyczności i komunikatywności.
Po czwarte: nuda
Plakaty reklamy wielkoformatowej, które nie mają w sobie wyrazu, pomysłu, są powieleniem schematów nie budzą ciekawości, a co za tym idzie nie są zapamiętywane. Aby tego uniknąć można pokusić się o trzy rozwiązania. Po pierwsze: zdecydować się na elementy 2D lub 3D – zapamiętywalność takiego plakatu wzrasta o 100 proc. Po drugie: postawić na humor w przekazie. Po trzecie: wybrać działania teaserowe, czyli przygotować dwa projekty graficzne, w jednym umieścić np. hasło, zdjęcie, element przyciągający uwagę i spójny z kampanią reklamową, w drugim natomiast pełną informację o produkcie, usłudze czy idei. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwali na drugą część kampanii.
Po piąte: rozmieszczenie elementów
Umieszczenie ważnych (np. cena) elementów w prawym dolnym rogu plakatu to największy błąd. Wzrok odbiorcy dociera tam w ostatniej kolejności. Jak pokazują badania, na plakaty outdoorowe patrzymy podążając za kształtem zbliżonym do znaku zapytania. – Najważniejszy element powinien być na środku, bo tam w pierwszej kolejności kierowany jest wzrok. Następnie odbiorca patrzy w lewy góry róg, prawy górny, lewy dolny i na końcu w prawy dolny – mówi Marcin Wojda, Dyrektor Sprzedaży Cityboard Media, który od kilkunastu lat realizuje kampanie reklamowe. Jeśli plakat ma być dobry, to ważne informacje/elementy musi mieć na środku.
Na koniec porada: zaprojektowany plakat dobrze poddać prostemu testowi, który pokaże, czy plakat jest czytelny i czy jego przekaz dociera do odbiorców. Najpierw trzeba wydrukować projekt swojego plakatu (niech to będzie zwykła kartka A4), a następnie zamocować go na ścianie. W dalszej kolejności szybko przejść obok plakatu w odległości 2-3 metrów. Teraz można ocenić, czy projekt jest wystarczająco czytelny. Lepsze efekty uzyska się, gdy do podobnego testu zostaną wykorzystani odbiorcy, którzy nie widzieli wcześniej projektu. Więcej na temat projektowania plakatu na stronie www.icbm.info
Nadesłał:
Wiktor Balcer
|