Białostoccy uczniowie w laboratorium Centrum Nauki Kopernika. Poznawali „Wodne Anomalie”
Na czym polega anomalia objętości wody, jej elektryczne własności i czym woda różni się od innych substancji? - to tematy warsztatów „Wodne Anomalie, jakie organizuje w swoich laboratoriach warszawskie Centrum Nauki Kopernika. Uczestniczą w nich także uczniowie białostockich szkół.
Ze szkolenia właśnie wrócili licealiści I SLO i gimnazjaliści SG nr 8 przy Fabrycznej, zainteresowani fizyką.
- Wybór daty na naukową wyprawę do Warszawy, czyli ostatni dzień nauki przed Świętami okazał się strzałem w dziesiątkę - już od rana towarzyszyły nam widoki za oknem pociągu, jak z bajki i krajobraz ze słońcem, jak wesoła pomarańcza – opowiada dyrektorka szkoły przy Fabrycznej i nauczycielka fizyki Ewa Drozdowska. - Warszawa przywitała nas słoneczna i pięknie przystrojna, a w naukowym Centrum Kopernika brzmiały wszystkie języki świata. Po półtoragodzinnym, samodzielnym zwiedzaniu obiektu, czekały nas warszaty w laboratorium fizyki. Jak zwykle zachwyciło nas wyposażenie laboratorium, przestrzeń i świetne prowadzenie zajęć.
Podczas warsztatów uczniowie badali m.in. oddziaływanie wody z polem elektrycznym.
- Budowaliśmy układy elektryczne do badania przewodnictwa prądu – eksperyment potwierdził, że woda przewodzi prąd, co okazało się problematyczną sprawą – mówi Aleksandra Grodzka, licealistka.- Warsztaty łamią stereotypy i umożliwiają wykonanie doświadczeń, na które niestety nie mamy warunków w Białymstoku w żadnej szkole.
Inny eksperymet unaocznił młodym ludziom, jak działa ciekły azot.
- Sprawdziliśmy też co się dzieje, gdy połączymy go z wrzątkiem – dodaje Maciek Dallemura. - Robiąc doświadczenia lepiej poznaliśmy różne zasady fizyczne, które znaliśmy z teorii, a przy okazji świetnie się bawiliśmy.
Celem zajęć jest też rozwijanie umiejętności pracy w grupie - wspólna wymiana myśli, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi pomagają uczniom zrozumieć, na czym polega niezwykłość substancji, jaką jest woda. Uczestnicy rozwijają umiejętności logicznego rozumowania i wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń.
- Warsztaty uzmysłowiły nam, że wbrew obawom, nasza wiedza nie jest zerowa – dodają Małgorzata Sobocińska i Jakub Chomko. - Poznajemy nowych pasjonatów fizyki, którzy inspirują nas do dalszej nauki. Do tego Centrum Nauki Kopernik w przystępny sposób prezentuje problemy współczesnej fizyki.
- Taki naukowy dzień uzupełniony spacerem po starówce to czas pełen refleksji i radości z odkrywania świata – podsumowuje Ewa Drozdowska.
Nadesłał:
Masz-Media
|