Black Friday i Dzień Bez Kupowania – konsumpcja kontra świadomość


2025-11-26
Pod koniec listopada sklepy kuszą promocjami i skłaniają do zakupowego szaleństwa. Black Friday to moment największego natężenia. Jednak obok konsumpcyjnego festiwalu pojawia się inicjatywa Dnia Bez Kupowania, który proponuje refleksję nad tym co i z jakim skutkiem trafia do koszyka

W ostatni piątek listopada sklepy prześcigają się w ofertach z okazji Black Friday - banery i witryny pełne są haseł o wielkich obniżkach. Dla wielu firm to najważniejszy czas w roku, gdy klienci masowo ruszają na promocyjne łowy. Fenomen Czarnego Piątku przyciąga także Polaków - coraz więcej konsumentów czeka z większymi zakupami właśnie na ten moment, licząc na atrakcyjniejsze ceny.

Koszty środowiskowe zakupowego szaleństwa

Gdy kupujemy więcej niż potrzebujemy, rośnie produkcja. To z kolei przekłada się na większą emisję CO₂. Sektor mody jest tego dobitnym przykładem. Przemysł odzieżowy odpowiada za ok. 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla wytwarzając co roku blisko 100 miliardów sztuk odzieży, z których połowa zostaje wyrzucona w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Podobnie nadprodukcja elektroniki, opakowań czy gadżetów oznacza większe zużycie zasobów i coraz więcej odpadów do unieszkodliwiania. 

Nadmierna konsumpcja pociąga za sobą poważne konsekwencje dla środowiska. Każdy nowy artykuł to zużyte surowce, energia i woda w procesie produkcji, a potem - odpad, który niestety nie zawsze trafia tam, gdzie powinien. Część z nich ląduje bowiem na nielegalnych, tzw. dzikich wysypiskach, co wciąż jest ogromnym problemem. Dlatego tak ważne jest ograniczanie ilości odpadów i ich bezpieczna utylizacja- mówi Lisa Scoccimarro, liderka Akademii Ekologicznej Amest Otwock.

Dzień Bez Kupowania - chwila refleksji

Dla przeciwwagi wobec konsumpcyjnego szału powstał Dzień Bez Kupowania. To globalna inicjatywa zapoczątkowana już w latach 90. Jej celem jest skłonienie społeczeństwa do zastanowienia się nad nawykami zakupowymi. W Europie obchodzony jest w ostatnią sobotę listopada - tuż po Black Friday - jako symboliczny protest przeciwko nadmiernej konsumpcji. Tego dnia zachęca się, by nie wydawać ani złotówki i zamiast biegania po sklepach poświęcić czas na refleksję: czy na pewno potrzebuję kolejnej rzeczy? 

Naprawianie, wymiana między sobą czy oddawanie przedmiotów do recyklingu to konkretne sposoby na przedłużenie ich życia. Warto o nich przypominać, bo pokazują, że wygodne życie nie musi opierać się na ciągłym kupowaniu. Czasem rezygnacja z zakupu daje większą satysfakcję niż kolejna udana promocja -podsumowuje Lisa Scoccimarro.

Na świecie każdego roku powstają ponad 2 miliardy ton odpadów komunalnych. Według prognoz Statista Research Department, do 2050 roku ta liczba może sięgnąć niemal 4 miliardów ton. To o ponad 75 proc. więcej niż obecnie.  Skala tego wzrostu pokazuje, że ograniczanie konsumpcji i przemyślane decyzje zakupowe nie są tylko kwestią stylu życia - stają się realną odpowiedzią na wciąż rosnący problem.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

p.artymowski@cecpolska.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl