Cyfryzacja szkoły – brak powodów do dumy
Problemy w procesie cyfryzacji szkoły to kolejny dowód na to, że reforma oświaty przeprowadzana powinna być w sposób bardziej przemyślany
oraz z zachowaniem kolejności priorytetów – uważa Porozumienie Nowoczesna Edukacja, komentując doniesienia medialne na temat nieprawidłowości przy realizacji pilotażu programu „Cyfrowa szkoła”.
Z doniesień prasy wynika, że blisko 70 przetargów na dostawę sprzętu z około 200 zostało unieważnionych. Jedynie do 22 z 402 szkół zakwalifikowanych do pilotażu, trafiły już komputery, rzutniki czy drukarki. Powodem – według informacji medialnych – są kłopoty z organizacją przetargów oraz brak specyfikacji odnośnie sprzętu. Program zakłada, że w tym roku do szkół ma trafić sprzęt wart ok. 50 mln zł. Obecne problemy mogą znacznie opóźnić pilotaż.
- Informacje potwierdzają, że proces cyfryzacji polskiej szkoły, podobnie jak wcześniejsze reformy w systemie edukacji, realizowany jest chaotycznie. Problemem nie jest to, czy pilotaż zakończy się w tym roku, czy w przyszłym. Jeśli program pilotażowy, który ma zostać zrealizowany w około 400 szkołach, powoduje tak wielkie problemy, aż strach pomyśleć, co będzie gdy cyfryzacją objęte zostaną wszystkie szkoły – mówi Piotr Marciszuk z Porozumienia Nowoczesna Edukacja.
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna” nieprawidłowościami w realizacji przetargów na dostawy sprzętu do szkół zainteresowało się Centralne Biuro Antykorupcyjne. Porozumienie Nowoczesna Edukacja jest zaniepokojone faktem, że coraz częściej w kontekście działań realizowanych w procesie cyfryzacji polskiej szkoły, pojawia się ta instytucja. Wcześniej, jak informowały media, CBA interesowało się realizacją programu e-podręczników przez podległy Ministerstwu Edukacji Narodowej Ośrodek Rozwoju Edukacji. Uchybienia stwierdzone przez MEN m.in. przy wyborze partnera technologicznego do realizacji programu e-podręczników, doprowadziły kilka miesięcy temu do unieważnienia konkursu na wybór partnera. – Ciągłe kontrole oraz kolejne nieprawidłowości stają się, przynajmniej w przekazie medialnym, cechą charakterystyczną procesu cyfryzacji w szkole. To wszystko odbywa się ze szkodą dla wizerunku polskiej edukacji- dodaje Piotr Marciszuk.
Wobec coraz częstszych doniesień medialnych o problemach w realizacji procesu cyfryzacji szkoły, Porozumienie Nowoczesna Edukacja apeluje o przemyślane działania. – Cyfryzacja szkoły jest ogromną szansą dla edukacji. Realizowana w pośpiechu i bez przygotowania nauczycieli, rodziców, infrastruktury, procedur i specyfikacji może jednak przynieść więcej szkody niż korzyści – przekonuje Piotr Marciszuk. Przykładem nieprzemyślanych działań może być także projekt darmowych e-podręczników, który w obecnym kształcie może wyeliminować z rynku profesjonalne firmy, przygotowujące narzędzia edukacyjne. Nie wiadomo również, jak koszty będą musieli ponieść rodzice w związku z zakupem odpowiedniego sprzętu komputerowego do korzystania z e-podręczników. Problemem w wielu polskich szkołach pozostaje również dostęp do internetu i często pomijana kwestia budowy kosztownej infrastruktury sieciowej wewnątrz szkoły, umożliwiającej efektywne wykorzystanie e-narzędzi.
PNE ze zdziwieniem przyjęło również fakt uruchomienia na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, poświęconej „Cyfrowej Szkole”, ankiety internetowej na temat e-podręczników, będącej formą konsultacji społecznych. Zaskoczeniem jest, że przeprowadzanie konsultacji odbywa się w trakcie realizacji programu. Nikt nie konsultował wcześniej ze środowiskiem nauczycieli i rodziców założeń oraz strategii realizacji programu. To stanowi jeden z powodów obecnych problemów. Zdaniem PNE, anonimowy charakter internetowej ankiety oraz tendencyjność pytań w niej zawartych jest zagrożeniem dla rzetelności jej wyników.
***
Porozumienie „Nowoczesna edukacja” powstało z inicjatywy czołowych wydawnictw edukacyjnych, jako nieformalna grupa skupiająca środowiska działające na rzecz rozwoju edukacji w Polsce. Celem PNE jest dbanie o respektowanie zasad wolnego rynku w edukacji oraz uwzględnianie opinii środowiska nauczycieli, rodziców oraz wydawców edukacyjnych przy realizacji procesu cyfryzacji polskiej szkoły.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|