Czego nie wiedzą rodzice: Twoje dziecko może ubiegać się o odszkodowanie za zakłócony lot


Czego nie wiedzą rodzice: Twoje dziecko może ubiegać się o odszkodowanie za zakłócony lot
2019-05-31
Jeżeli w najbliższym czasie planujesz rodzinną podróż pamiętaj, że prawo lotnicze chroni nie tylko dorosłych, ale również dzieci. W przypadku wystąpienia zakłóceń spowodowanych przez linie lotnicze to każdy członek rodziny jest uprawniony do rekompensaty w wysokości do 600 euro, nawet niemowlę.

Jeżeli w najbliższym czasie planujesz rodzinną podróż wakacyjną bądź wyjazd z okazji Dnia Dziecka pamiętaj, że prawo lotnicze chroni nie tylko dorosłych, ale również dzieci. W przypadku wystąpienia zakłóceń spowodowanych przez linie lotnicze to każdy członek rodziny jest uprawniony do rekompensaty w wysokości do 600 euro, nawet niemowlę. 

Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 prawo chroni wszystkich pasażerów lotniczych, niezależnie od ich wieku. Wszyscy, tak samo noworodek, jak i emeryt, są równi na mocy europejskiego prawodawstwa, jeśli chodzi o zakłócenia podczas podróży lotniczych. Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka i zbliżających się wakacji, eksperci AirHelp postanowili przypomnieć, jakie prawa mają najmłodsi podróżnicy. 

Dzieci, w tym również niemowlęta, cierpią z powodu zakłóceń w podróży, dlatego też podobnie jak ich rodzice powinni otrzymywać takie samo odszkodowanie od linii lotniczych. Uważamy, że uświadamianie, że dzieci mają także swoje prawa jest szczególnie ważne przed rozpoczęciem szczytu sezonu wakacyjnego, kiedy to wzrasta liczba opóźnionych oraz odwołanych lotów – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp. 

Przełom w prawach najmłodszych podróżników 

Przez lata linie lotnicze były zdania, że dzieci poniżej 2. roku życia powinny być zwolnione z obowiązku otrzymania odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, ze względu na to, że nie wymagają osobnego miejsca na pokładzie samolotu. Jednak sytuacja zmieniła się dzięki przełomowym sprawom sądowym, w których firma AirHelp udowodniła, że prawo do odszkodowania jest obowiązujące, dopóki rodzice uiszczają liniom lotniczym dodatkową opłatę za swoje dziecko. 

W 2016 r. AirHelp, firma specjalizująca się w prawach pasażerów linii lotniczych, wygrała walkę prawną z Thomas Cook Scandinavia A/S. Sprawa dotyczyła odszkodowania za opóźniony lot z Kopenhagi do Phuket w styczniu 2015 r. i była prowadzona w imieniu dziecka poniżej 2. roku życia, które podróżowało ze swoją mamą oraz starszą siostrą. Rok od wszczęcia postępowania sprawa została wygrana, a linie Thomas Cook wypłaciły należną rekompensatę. 

Zwycięstwo w tej sprawie było przełomem – od tej pory, jeżeli dojdzie do zakłóceń lotu rodziny podróżujące z niemowlętami pod warunkiem uiszczenia opłaty za dziecko mogą ubiegać się o odszkodowanie w ich imieniu. AirHelp jeszcze kilkukrotnie wygrywał w podobnych przypadkach występujących w całej Europie, jednak nadal jest to mało znany fakt w prawie lotniczym. 

Pomimo wygranej w sądzie ciągle wiele linii lotniczych nie wypłaca odszkodowań dla dzieci poniżej 2.roku życia. Większość takich spraw zostaje niezauważona i pominięta, ponieważ rodzice nie zdają sobie sprawy, że w ogóle istnieje taka opcja ubiegania się o rekompensatę w imieniu niemowląt – dodaje Marta Koziarz. 

Prawo do opieki 

Linie lotnicze zobowiązane są nie tylko do wypłaty odszkodowania za spowodowane zakłócenia, ale także do opieki nad poszkodowanymi pasażerami, którzy spędzają wiele godzin na lotnisku w oczekiwaniu na wylot. W ramach UE pasażerów chronią przepisy ruchu lotniczego uznawane za jedne z najbardziej solidnych na świecie. Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 podróżni, których loty są odwołane lub opóźnione powyżej 3 godzin mogą ubiegać się o rekompensatę finansową, podczas gdy prawo do opieki zaczyna obowiązywać już po 2 godzinach. 

Oznacza to, że linie lotnicze muszą zapewnić pasażerom dostęp do posiłków i napojów oraz dwa bezpłatne połączenia telefoniczne, faksy lub e-maile. Zazwyczaj przewoźnicy wydają oczekującym podróżnym kupon żywnościowy, który obowiązuje w sklepach i restauracjach na lotnisku. W razie potrzeby linie lotnicze powinny również zapewnić niezbędne zakwaterowanie oraz transport z i do hotelu. Niektóre z nich mogą jednak nie mieć możliwości rezerwacji noclegu dla wszystkich pasażerów – w takich przypadkach podróżni dokonują jej samodzielnie i otrzymują zwrot kosztów w późniejszym terminie. 

 

Pasażerowie, którzy nie są pewni czy dane zakłócenie lotu kwalifikuje się do odszkodowania czy też nie, mogą odwiedzić stronę internetową https://www.airhelp.com/pl/, by uzyskać więcej informacji na temat swoich praw.  


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Redakcja PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl