(Dobra) komunikacja to podstawa
Czy możliwe jest budowanie zaangażowania i lojalności pracowników w czasie kryzysu? Okazuje się, że tak. Zamiast grozić oraz budować atmosferę strachu o przyszłość – lepiej postawić na szczerość i wzajemne zaufanie.
W czasie ostatniego kryzysu ekonomicznego temat redukcji zatrudnienia w firmach nie schodził z pierwszych stron gazet. Był to też jeden z podstawowych tematów rozmów w polskich domach. Niemal każdy z nas słyszał o kimś, nad kim zawisło widmo utraty pracy. Łatwo sobie wyobrazić, że taka sytuacja nie mogła wpływać dobrze na morale i zaangażowanie pracowników. Jednocześnie spadek zaangażowania to dla pracodawcy wymierne straty: gorzej wypełniane obowiązki, mniej czasu poświęcanego na rzetelną pracę, obniżenie efektywności.
W skrajnej sytuacji może się okazać, że strach przed recesją spowoduje konieczność wdrożenia w życie najczarniejszego scenariusza – zwolnienia nieefektywnego pracownika. Czy można jakoś temu zaradzić?
„Z naszych doświadczeń wynika, że dobrze przemyślana, rzetelna i – co najważniejsze – uczciwa komunikacja z pracownikami to klucz do sukcesu i najprostszy sposób na budowanie zaangażowania. A pracownicy, których uda się przekonać, że firma gra z nimi w otwarte karty, stają się najcenniejszym kapitałem organizacji” – mówi Magdalena Kuskowska, ekspert ds. komunikacji wewnętrznej w ING Życie. „W ubiegłym roku w ING Życie musieliśmy poradzić sobie z naprawdę dużym wyzwaniem, jakim było wdrożenie nowej strategii firmy oraz ambitnych celów na lata 2010-2015. Było to bardzo trudny czas na komunikowanie pracownikom nowych wyzwań, dlatego przed ich ogłoszeniem przygotowaliśmy szczegółowy i uwzględniający różne scenariusze plan komunikacji. Projekt - pod nazwą Droga2015, która odnosiła się do zasięgu czasowego nowych planów - miał za cel wyjaśnienie pracownikom nowej strategii oraz celów, a także pokazanie zależności między ich codzienną pracą a realizacją długofalowych zadań.”
W procesie komunikacji wewnętrznej ważne jest, żeby pracownicy mieli pełne zrozumienie tego, co się dzieje
i poczucie, że są współautorami zmian oraz współbeneficjentami ich wdrożenia. Główne czynniki, które decydują o sukcesie procesu komunikacji w firmie to po pierwsze: przemyślany plan, który pozwoli na stopniowe wprowadzanie kolejnych komunikatów i dawanie pracownikom czasu na oswojenie się z nimi i pełne zrozumienie ich znaczenia; po drugie: pełna spójność komunikacji – wspólny głos Zarządu, Menedżerów i osób odpowiedzialnych za komunikację. Po trzecie: zastosowanie wielu narzędzi komunikacji (od intranetu, poprzez spotkania z pracownikami czy np. niestandardowe wykorzystanie mediów społecznościowych).
„Po roku od wdrożenia spójnej strategii komunikacji w ING Życie udało się odnieść sukces. Potwierdzają to przeprowadzone badania, rozmowy z pracownikami i opinie niezależnych konsultantów” – dodaje Magdalena Kuskowska, ekspert ds. komunikacji wewnętrznej w ING Życie.
Pamiętajmy, że aby komunikacja wewnętrzna była efektywna konieczne jest zbudowanie zaufania między firmą a pracownikami. A to możliwe jest tylko wtedy – jeśli to, co mówimy, będzie odzwierciedlało to, co robimy.
Nadesłał:
Multi_Communications
|