Droga Czerwona: analitycy Betfan prognozują terminy


Droga Czerwona: analitycy Betfan prognozują terminy
2021-11-04
Według analityków BETFAN, legalnego polskiego bukmachera, Trójmiasto doczeka się w końcu budowy Drogi Czerwonej, mającej połączyć gdyński port z siecią dróg krajowych. Zdaniem BETFAN prace budowlane przy tej inwestycji ruszą w ciągu pięciu lat, tj. do końca 2026 r.

Czy jednak, zgodnie z zapowiedziami, łącznik powstanie  do 2028 r.? Czy Droga Czerwona ponownie stanie się tematem kampanii wyborczej w Trójmieście? I co z innymi projektami: Portem Zewnętrznym czy Doliną Logistyczną, wokół której toczy się właśnie przetarg?

Droga Czerwona to inwestycja, na którą czeka się w Gdyni od lat. Bez niej ciężarówki zmierzające do i z portu muszą włączać się w ruch miejski, jadąc Estakadą Estkowskiego. Za jej remonty płaci miasto, mieszkańcy stoją w korkach, a rozwój portu ogranicza „wąskie gardło”. W 2020 r. temat nabrał tempa – stosowne ministerstwa podpisały porozumienie, pojawił się harmonogram (droga ma powstać do 2028 r.), zaproponowano przebieg trasy. Od tego czasu postępów nie widać, a frustracja w mieście znów rośnie. Zwłaszcza, że Droga Czerwona regularnie wracała jako postulat w kampaniach wyborczych polityków z lewa i prawa. Bukmacher ocenia, że przed kolejnymi wyborami do parlamentu znów się tak stanie. Niezależnie od tego, według analiz BETFAN budowa, której namacalność przez długi czas była zbliżona do fatamorgany, ruszy jednak najpóźniej do końca 2026 r. Natomiast zdaniem bukmachera Droga Czerwona nie zostanie oddana do użytku do 2028 r. Kurs na ten scenariusz w BETFAN wynosi 1.12, co oznacza właściwie pewne zdarzenie (jego obstawienie nie zapewnia prawie żadnej wygranej). Jeśli ktoś jednak zdecydowałby się obstawić, że Droga Czerwona powstanie do 2028 r., za każde postawione 100 zł ma szansę wygrać 450 zł.

Innym projektem ważnym dla gospodarczego rozwoju regionu jest Port Zewnętrzny – nowy terminal w gdyńskim porcie, dzięki któremu mają znacząco zwiększyć się jego powierzchnia i zdolności przeładunkowe. Ta inwestycja ma być zrealizowana do 2027/28. Podobny projekt, Port Centralny, toczył się w Gdańsku, ale został odłożony na bliżej nieokreśloną przyszłość. Nie znaleziono inwestorów do partnerstwa publiczno-prawnego. W Gdyni jest inaczej – pojawiły się cztery oferty współpracy. Czy to oznacza, że rozbudowa dojdzie do skutku? Zdaniem BETFAN jest bardziej prawdopodobne, że w tym terminie, tj. do końca 2028 r., inwestycja nie zostanie oddana jeszcze do użytku.

Równolegle na terenie Gdyni Kossakowo planowana jest tzw. Dolina Logistyczna. Mają tu powstać magazyny, terminal kolejowy i parking centralny dla ciężarówek, czyli dodatkowe zaplecze logistyczne dla rosnącego Portu Gdynia. Trwa właśnie przetarg na plan rozwoju i koncepcję zagospodarowania przestrzennego. Kiedy można spodziewać się finalizacji prac w tak złożonym projekcie? Według analityków BETFAN nie stanie się to w ciągu najbliższych pięciu lat. Kurs u bukmachera na to wynosi 1.22, a kurs na scenariusz, w którym Dolina Logistyczna powstanie do końca 2026 r., wynosi 3.50, czyli jest blisko trzykrotnie mniej prawdopodobny. Warto mieć na uwadze, że ten ostatni kurs nie jest jednak na tyle wysoki, by pozytywny dla Doliny scenariusz trafił do kategorii „nierealne”.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

PractumConsulting

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl