2025-11-25
Przy okazji Dnia Kolejarza i Tramwajarza zaglądamy m.in. na stacje oraz do miejsc, które stanowią zaplecze techniczne transportu szynowego. W wielu z tych pomieszczeń panują szczególne warunki użytkowe, a ich specyficzne wymagania spełniają bezspoinowe rozwiązania posadzkowe na bazie żywic.
Szybko wiążące posadzki dekoracyjne na stacjach pasażerskich
W budynkach służących do obsługi pasażerów, zwłaszcza w głównych halach dworcowych i w przejściach na perony, panuje intensywny ruch pieszy, do tego wielu pasażerów korzysta z walizek na kółkach. Stosowane w tych strefach posadzki, aby zachowały trwałość, powinny mieć wysokie parametry w zakresie wytrzymałości mechanicznej, głównie odporności na ścieranie oraz uderzenia. Tym, co dodatkowo przemawia za wyborem bezspoinowych systemów posadzkowych na bazie żywic jest fakt, że podziały powierzchni są w nich ograniczone do minimum, a wszelkie łączenia, jak np. fugi między płytkami, to miejsca szczególnie wrażliwe na gromadzenie brudu i uszkodzenia.
W tego typu zastosowaniach sprawdza się system epoksydowo-kwarcowy Peran STB, wywodzący się z przemysłu, a dzięki walorom estetycznym wykorzystywany również w obiektach publicznych. Posadzki te powstają na bazie barwionych piasków kwarcowych i bezbarwnej żywicy epoksydowej. Mają najwyższy wynik AR0,5 w badaniu odporności na ścieranie zgodnie z normą PN-EN 13892-4, a zawartość w nich różnobarwnych piasków pozwala na graficzne wydzielenie stref, np. ruchu w przeciwnych kierunkach.
Gdy na wymianę posadzki jest mało czasu, w szczególności na stacjach działających niemal przez całą dobę, rekomendowane jest zastosowanie rozwiązania w wersji szybko wiążącej, np. posadzki Flowfast BC. System tego typu wykonano na stacji kolejowej w Perth w Australii. Korzyści z jego aplikacji to możliwość obciążenia ruchem po kilku godzinach od ułożenia, bardzo dobra odporność mechaniczna oraz trwałość koloru przy ekspozycji na promienie UV. Ponadto zastosowanie barwionych piasków w pastelowych odcieniach różu, fioletu i zieleni pozwoliło uzyskać atrakcyjny efekt wizualny.
Posadzki przemysłowe w halach obsługi codziennej taboru
W wielkopowierzchniowych halach, gdzie pociągi lub tramwaje są serwisowane i naprawiane, stosuje się powłoki żywiczne zabezpieczające beton przed pyleniem, odporne na ruch o średnim natężeniu. Systemy posadzkowe wykonywane w budynkach zaplecza technicznego powinny być także odporne chemicznie na substancje stosowane przy obsłudze pojazdów szynowych oraz mieć przeciwpoślizgową powierzchnię.
W Zajezdni Annopol w Warszawie, m.in. w Hali Remontowej oraz w Hali Obsługi Codziennej, w tym w kanałach rewizyjnych, w myjniach oraz na stanowisku do czyszczenia wnętrz tramwajów, zastosowano posadzkę Flowcoat SF41 w wersji przeciwpoślizgowej.
Ten cienkowarstwowy system posadzkowy powstaje z barwionej żywicy epoksydowej z zasypem piaskiem kwarcowym, ma grubość ok. 2 mm i jest przeznaczony do stosowania m.in. w pomieszczeniach o charakterze przemysłowym, w których panuje intensywny ruch pieszy. Technologia wykonywania tej posadzki pozwala również na dostosowanie stopnia jej antypoślizgowości do wymagań użytkowych.
Posadzki antyelektrostatyczne (ESD) w warsztatach naprawczych
Wybrane pomieszczenia zaplecza technicznego transportu szynowego, np. serwerownie, warsztaty typu stolarnie i tapicernie, lakiernie, czy magazyny farb i lakierów, wymagają zastosowania posadzek o właściwościach antyelektrostatycznych, m.in. ze względu na wykorzystywanie w nich urządzeń elektrycznych oraz składowanie lub rozlewanie łatwopalnych substancji.
Przykładem rozwiązania do tego typu stref jest system Flowfresh ESD SR UV, który powstaje na bazie żywic poliuretanowych oraz starannie wyselekcjonowanych kruszyw, cementów i wypełniaczy, zastosowany w wybranych pomieszczeniach w Zajezdni Annopol. Posadzka ta spełnia wymagania norm EN EIC 61340-4-1 i EN EIC 61340-4-5 w zakresie odprowadzania ładunków z powierzchni posadzki do uziemienia, a dzięki wysokiej wytrzymałości na ścieranie, sprawdza się w strefach narażonych na intensywne obciążenia mechaniczne.
Bezspoinowe posadzki żywiczne są szeroko wykorzystywane w budynkach tworzących infrastrukturę transportu szynowego, zarówno służących do obsługi ruchu pasażerów, jak i stanowiących zaplecze techniczne. Przy doborze i przygotowaniu specyfikacji posadzek do tego typu zastosowań warto skorzystać ze wsparcia ekspertów od tych technologii, którzy na bazie swojej wiedzy i doświadczenia zaproponują optymalne rozwiązanie.
________________________________________
Flowcrete to wiodąca marka specjalistycznych, bezspoinowych posadzek żywicznych do zastosowań przemysłowych i dekoracyjnych, która oferuje światowej klasy rozwiązania posadzkowe na bazie żywic syntetycznych: epoksydowych, poliuretanowych, metakrylowych i winyloestrowych. Posadzki żywiczne Flowcrete przeznaczone są dla wszystkich branż i sektorów gospodarki. Są to m.in. wytrzymałe posadzki przemysłowe, higieniczne posadzki antybakteryjne, wodoszczelne i elastyczne posadzki parkingowe, efektowne kolorystycznie posadzki dekoracyjne, w tym m.in. szlifowane terazzo żywiczne i „kamienne dywany” oraz specjalistyczne powłoki chemoodporne.
Producentem i dostawcą posadzek żywicznych marki Flowcrete jest firma Tremco CPG Poland Sp. z o.o.
Tremco CPG (Construction Products Group), regionalny oddział RPM International Inc., łączy czołowe marki produktów budowlanych w Europie, takie jak illbruck, Flowcrete, Nullifire, Tremco, Vandex, Dryvit i Nudura. Firma zatrudnia ponad 1400 osób w Europie oraz ponad 6500 osób na całym świecie i produkuje wysokiej jakości, specjalistyczne materiały budowlane, odpowiadające na złożone wymagania współczesnego budownictwa, takie jak trwałość, energooszczędność, zrównoważony rozwój. Marki skupione w Tremco CPG zaspokajają różnorodne potrzeby budowlane, od uszczelniania, klejenia i termoizolacji, po posadzki żywiczne, ochronę przeciwpożarową, hydroizolacje, systemy do budowy ścian oraz systemy dachowe.
RPM International Inc. to jedna z wiodących na świecie firm oferujących produkty budowlane dla odbiorców komercyjnych i indywidualnych, z siedzibą w Medinie, w stanie Ohio, w USA.
Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.