E-sklep - metoda prowadzenia biznesu
Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie działalności przez Internet. Wynika to z wielu względów - jedni chcą rozszerzyć swoją stacjonarną działalność, inni dopiero „rozkręcają” swój biznes, nie mają warunków lub chęci do prowadzenia regularnego handlu, stąd decyzja o e-sklepie.
Co to jest e-sklep?
E-sklep to nic innego jak narzędzie pomagające prowadzić działalność za pośrednictwem Internetu. Internauta ma możliwość uczestniczenia w takim handlu elektronicznym, stąd e-sklep jest elementem relacji B2C.
Sklep internetowy składa się z takich elementów jak:
- Strona internetowa z ofertą plus dodatkowe podstrony, na których dostępny jest oferowany asortyment,
- koszyk - klient dokonuje zakupu i ma możliwość wrzucenia wybranego towaru do “koszyka”,
- formularz - wypełniany jest, gdy nastąpi zakup. Formularz taki, służy pozyskaniu adresu i w konsekwencji dostarczeniu zamówienia do klienta.
Przez lata, już samo otworzenie sklepu internetowego stało się prostsze. Dostępne są specjalne programy do zarządzania sklepem internetowym, do tworzenia stron, a nawet do koordynacji działań handlowych. Warto, żebyś zapoznał się także z artykułem O czym należy pamiętać, przy tworzeniu treści na stronę internetową. Ale to nie wszystko.
W związku z rosnącym zainteresowaniem sklepami internetowymi, rozwinęły się także dodatkowe narzędzia, typu livechat. Za jego pośrednictwem konsument ma możliwość konsultacji ze sprzedawcą.
Jak założyć sklep internetowy?
Aby założyć sklep internetowy należy wypełnić odpowiednie wnioski i złożyć je w Urzędzie Miasta/Gminy, Urzędzie Statystycznym, Urzędzie Skarbowym, ZUSie, GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), KRSie (jeśli będziesz prowadzić spółkę).
Inna możliwością - zamiast składać osobiście każdy wniosek, jest pozyskanie elektronicznego podpisu i założenie profilu zaufanego ePUAP. Wówczas rejestrujesz się do systemu CEIDG i wypełniasz konkretny formularz. Formularz ten, zostanie przesłany online do Ministerstwa Gospodarki, a po weryfikacji nastąpi wpis firmy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wpis do CEIDG jest dużą oszczędnością czasu, bo jeden wniosek umożliwia rejestracje do Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego i ZUSu. Podatnik uzyskuje dzięki temu niezbędne numery - NIP czy REGON.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Ponieważ przy zakupach w sklepie internetowym, internauta korzysta z formularza, w który wpisuje swoje dane osobowe, przedsiębiorca, który prowadzi taki sklep, powinien zarejestrować taki zbiór danych klientów e-sklepu w bazie GIODO.
Najlepiej wstrzymać się z rozpoczęciem działalności gospodarczej, aż do momentu, kiedy trafią do ciebie wszystkie potwierdzenia i ważne numery.
E-handel?
Jeśli zakładasz działalność gospodarczą i zastanawiasz się nad prowadzeniem sprzedaży internetowej, pamiętaj o formalnościach, które musisz załatwić. Złóż wszystkie wnioski i działaj. Już nic nie stoi na drodze do twojego sukcesu.
Joanna Reich
Product Manager oprogramowania dla firm Intea
www.intea.pl