ESG jest pożyteczną koniecznością, a nie przejściową modą
„ESG – moda czy konieczność?” - pod tym hasłem odbyła się ekspercka debata Instytutu ESG podczas Forum Inwestycji zorganizowanego przez „Forum Polskiej Gospodarki”.
Z literami tego skrótu, za którymi kryją się słowa: „Environmental, Social, Corporate Governance”, będą musieli od 2024 r. się zapoznać wszyscy szefowie firm zatrudniających powyżej 250 osób. A od roku 2026 menedżerowie również mniejszych spółek. Firmy zostaną objęte obowiązkiem raportowania działań prowadzonych wobec środowiska i społeczeństwa.
– Nie jesteśmy tu po to, aby straszyć kolejnym obowiązkiem, tylko aby pokazać, że zmienia się filozofia działania firm. Do tej pory firma musiała pokazywać przede wszystkim coraz lepsze wyniki finansowe. Teraz ma stać się odpowiedzialna za nas, za planetę, za społeczeństwo. Jest to bez wątpienia epokowa zmiana – powiedział Damian Kuraś dyrektor Instytutu ESG.
Z badań Huawei Polska przeprowadzonych w 2021 r. wynika, że konsumenci oczekują od firm zaangażowania w rozwiązywanie wyzwań społecznych i wspierania problemów lokalnych społeczności.
Badania wskazały także, że w okresie pandemii najważniejszą wartością dla Polaków stał się dobrostan człowieka, jego zdrowie. W Polsce liczba osób zmagających się depresją wzrosła z 2 do 4 mln. Plaga depresji jest szczególnie bolesna wśród dzieci i młodzieży. Dlatego Huawei Polska zaangażował technologię w zapobieganie wykluczeniu związanemu z dostępem do specjalistów. Wraz z Fundacją Twarze Depresji koncern uruchomił terapię wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego on-line dla dzieci i młodzieży.
– Jesteśmy globalnym liderem w produkcji technologii komunikacyjnych i te technologie staramy się zaprzęgać w działania przeciwko wszelkiego typu wykluczeniom – wyjaśniła Alicja Tatarczuk, Public Affairs & CSR Manager Huawei Polska. - W Afryce podłączamy odległe wioski do internetu poprzez wysokoenergetyczne anteny działające na panelach słonecznych. Te bardzo tanie i dostępne dla lokalnych społeczności stacje pozwalają milionom ludzi uzyskać dostęp do internetu. Takich programów realizujemy dużo więcej. Musimy być przykładem, inspirować mniejsze marki – powiedziała Alicja Tatarczuk.
Juliusz Bolek, przewodniczący rady programowej dyrektorów Instytutu Biznesu zwrócił uwagę, że dziś są światowe korporacje, które dysponują większą siłą finansową niż PKB niejednego państwa. Jego zdaniem, działające w określonej branży wielkie korporacje mogłyby zawierać porozumienia na rzecz działań prośrodowiskowych, co ułatwiłoby kierowanie się przez ich menedżerów nie tylko kryterium zysku.
Robert Kamiński, prezes Dine2Door stwierdził, że jeszcze parę lat temu CSR był dla części menedżerów przykrym obowiązkiem, dziś jednak widać już u nich bardziej świadome podejście. - Mentalna zmian konsumentów w naturalny sposób powoduje, że CSR czy ESG nie są modą tylko nowym sposobem funkcjonowania – podkreślił. Ponadto z jego doświadczeń ze współpracy ze partnerami amerykańskimi czy brytyjskimi wynika, że inwestorzy już na samym początku oceniają projekty pod kątem właśnie ESG. Traktują podejście do tego zagadnienia jako bardzo ważne kryterium wpływające na decyzję o zaangażowaniu finansowym w rozwój firmy.
Duże korporacje już realizują strategie ESG, a jak małe i średnie firmy podchodzą do tego zagadnienia? Kamil Rybikowski, Dyrektor Gabinetu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw stwierdził, że choć jest wątpliwe, aby wiedzieli, co się kryje za tym skrótem, to jednak ci sami przedsiębiorcy bardzo często uczestniczą w projektach lokalnych społeczności. – Zaangażowanie małych i średnich firm w działalność okołobiznesową jest widoczne – podkreślił. Wiele mniejszych firm kooperuje z dużymi i się nimi inspiruje, podejmując następnie lokalne inicjatywy. Jedna z takich firm jest Żabka, która w ramach strategii odpowiedzialności podjęła się zobowiązań w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i włączającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz dekarbonizacji i cyrkularności.
Kamil Rybikowski zaznaczył, że wszelkie prawne regulacje narzucane administracyjnie mogą jedynie utrudnić działalność biznesową. Lepszym rozwiązaniem jest rozwój idei ESG i jej wdrażanie na zasadzie naturalnego procesu. – Bardzo trzeba uważać z wprowadzaniem sztywnych regulacji, zwłaszcza w stosunku do mikrofirm, bo będzie to zniechęcenie do działalności, ze szkodą dla ich zaangażowania w lokalne prospołeczne inicjatywy – mówił Kamil Rybikowski.
Bardzo ważnym elementem ekosystemu ESG jest komponent różnorodności i inkluzji. Wedle badań McKinsey, różnorodność w jej różnych wymiarach bardzo dodatnio wpływa na efektywność, innowacyjność i elastyczność. Bank Światowy szacuje, że likwidacja nierówności na rynku pracy może zaowocować wzrostem zamożności o 14 proc. w skali świata. Firmy mające bardziej zróżnicowane zespoły osiągają o 19 proc. wyższe przychody dzięki innowacjom.
Forum Inwestycji zostało zorganizowane przez redakcję „Forum Polskiej Gospodarki” w ramach cyklu „Gospodarka – inwestycje – innowacje. Wyzwania dla Polski na najbliższą dekadę”. Patronami cyklu są: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Giełda Papierów Wartościowych, Narodowy Bank Polski. Partnerem głównym Forum Inwestycji był Huawei Polska.
Organizatorem panelu „ESG – moda czy konieczność?” jest Instytut ESG - zespół doradczo-analityczny działający w ramach Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego. Celem działania Instytutu jest wspomaganie rozwoju gospodarczego Polski poprzez tworzenie platformy dialogu na rzecz stworzenia ekosystemu ESG (Environmental, Social, Corporate Governance) w Polsce, upowszechniania raportowania ESG i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.
Partnerami panelu są:
RaportCSR.pl - jeden z najstarszych portali w Polsce zajmujących się tematyką społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju
Żabka Polska Sp. z o.o. - właściciel największej w Polsce sieci sklepów typu convenience liczącej ponad 7600 placówek prowadzonych przez ponad 6200 franczyzobiorców pod marką Żabka. Na przestrzeni dwudziestu lat działalności na polskim rynku, Spółka zdobyła pozycję lidera segmentu sprzedaży convenience. Nasze sklepy są odwiedzane codziennie przez ponad 2,5 miliona klientów, a 12 milionów konsumentów mieszka nie dalej, niż 300 m od najbliższej Żabki. W ramach strategii odpowiedzialności Żabka podjęła się zobowiązań w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i włączającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz dekarbonizacji i cyrkularności. Więcej informacji o spółce Żabka Polska na: www.zabka.pl. Link do Raportu Odpowiedzialności za rok 2020: https://raportodpowiedzialnosci.zabka.pl/
Nadesłał:
iwonamichalowska
|