2021-01-20
Troska i wiedza najlepszym prezentem dla babć i dziadków w dniu ich święta!
Wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, że czas spędzony z dziadkami jest bezcenny. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Oksfordzkim z udziałem ponad 1500 dzieci wykazało, że najmłodsi utrzymujący silną więź z dziadkami doświadczają mniej problemów emocjonalnych i behawioralnych. Chorobą, która może jednak gwałtownie przerwać tę nić, jest udar mózgu. Według Światowej Organizacji Udaru Mózgu (World Stroke Organization) co czwarta osoba dozna go w swoim życiu. W Polsce odnotowujemy corocznie około 80 – 90 tys. przypadków udaru mózgu. Jedna trzecia chorych pozostanie trwale niepełnosprawna i nie będzie mogła spędzać czasu ze swoimi wnukami i rodzinami tak, jak dawniej.
Czy możemy mieć pozytywny wpływ na te smutne statystyki? Tak, skutecznymi działaniami edukacyjnymi. Dlatego też rusza polska edycja międzynarodowej kampanii FAST Heroes. Celem tego projektu, skierowanego do dzieci w wieku 5-9 lat, jest przekazanie wiedzy najmłodszym na temat udaru mózgu
i odpowiedniego postępowania ratującego życie najbliższych. Kampania została pozytywnie zaopiniowana przez międzynarodowe grono lekarzy specjalistów oraz pedagogów. Do akcji ruszają Bohaterowie Załogi FAST 112
- dziadkowie i chłopiec o imieniu Timmy.
Ci superbohaterowie mają za zadanie pokazać najmłodszym, jak najłatwiej i najszybciej rozpoznać charakterystyczne objawy udaru mózgu.
Są to:
* Asymetria twarzy, opadanie kącika ust (ang. FACE – twarz);
* Opadająca dłoń/ręka (ang. ARM - ręka);
* Utrudniona mowa (ang. SPEACH – mowa).
Z kolei największym sprzymierzeńcem w akcji ratującej życie jest czas (ang. TIME). Nazwa kampanii FAST Heroes nie jest zatem przypadkowa, gdyż skrót F.A.S.T. tworzą pierwsze litery wyżej wymienionych objawów oraz szybkości działania. Czas potrzebny na wezwanie karetki (numer alarmowy 112) odgrywa tutaj rolę decydującą. Co ważne, objawy udaru mózgu są łatwe do przyswojenia nawet przez najmłodsze dzieci, a odpowiednie i szybkie zinterpretowanie symptomów pozwala znacznie ograniczyć negatywne konsekwencje zdrowotne. Dzięki temu babcie i dziadkowie będą mogli cieszyć się dłużej sprawnością, a wnuki czerpać radość z ich bliskiej obecności.
Projekt FAST Heroes będzie realizowany w szkołach podstawowych oraz przedszkolach nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach. Inicjatorom akcji zależało na tym, aby miała ona jak największą wartość merytoryczną, a jednocześnie była atrakcyjna i przystępna dla uczniów - w myśl zasady „nauka przez zabawę”. Wykorzystując naturalny entuzjazm dzieci, ich chęć przyswajania wiedzy i niesienia pomocy, organizatorzy kampanii stawiają sobie za cel przekazanie pozostałym członkom rodziny cennych informacji dotyczących udaru mózgu, które mogą pomóc uratować czyjeś życie. Jest to jedno z kluczowych założeń kampanii – edukując dzieci, edukujemy całe społeczeństwo.
Na program składa się pięć cotygodniowych spotkań lekcyjnych. Każdy superbohater pomoże dzieciom zdobyć wiedzę na temat konkretnego objawu udaru mózgu, łącząc go z jedną z cyfr
w ogólnoeuropejskim numerze alarmowym 112. Głównym źródłem informacji jest strona https://pl-pl.fastheroes.com/, na której dostępne są materiały w formie bezpłatnego e-booka oraz szereg licznych pomysłów na aktywności dla najmłodszych. To optymalna formuła realizacji programu w obecnej sytuacji pandemicznej wymuszającej zdalne nauczanie. Wystarczy zarejestrować swoją szkołę lub przedszkole na stronie https://pl-pl.fastheroes.com/ by uczestniczyć w tym wyjątkowym projekcie.
Kampania nie jest skierowana jednak wyłącznie do szkół podstawowych i przedszkoli. Każdy może wziąć w niej udział i korzystać z atrakcyjnych treści i gier dla całej rodziny zamieszczonych na stronie www. Nauka przez zabawę jest doskonałym sposobem na oswojenie trudnej tematyki i przyswojenie sobie kluczowych zasad postępowania
w przypadku wystąpienia udaru mózgu.
Dodatkową atrakcję stanowi próba bicia Rekordu Guinnessa polegająca na stworzeniu galerii zdjęć dzieci w maskach superbohaterów. W tej międzyszkolnej i międzynarodowej rywalizacji dreszczyku emocji dodaje fakt, że do końca marca 2021 r. organizatorzy pragną zgromadzić milion zdjęć.
Główna strona kampanii: https://pl-pl.fastheroes.com/
Rekord Guinnessa: https://recordattempt.fastheroes.com/pl
Kontakt dla mediów:
Joanna Rosochacka
j.rosochacka@primum.pl
tel. + 48 696 403 363
Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.