Hałas pod kontrolą


2011-10-10
Nowoczesny, precyzyjny i co najważniejsze zgodny z najnowszym rozporządzeniem Ministra Środowiska – wrocławskie lotnisko dysponuje teraz systemem monitoringu hałasu z najwyższej półki. Rozbudowany system pełną parą pracuje od początku września.

Nowy, rozbudowany system zastąpił dotychczasowe urządzenia monitorujące hałas. Teraz, dzięki najnowszym rozwiązaniom, można ocenić sytuację i sprawdzać emisję hałasu poszczególnych samolotów. Dzięki temu wrocławskie lotnisko będzie mogło szybko reagować na odchylenia od norm i skutecznie temu przeciwdziałać. – System działa bez zarzutów. Mamy już pierwsze raporty i jesteśmy bardzo zadowoleni. Wyniki pokazują, że wszystkie działania, które podjęliśmy, by zredukować hałas, przynoszą skutek – przyznaje Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. System monitoringu hałasu jest w pełni zgodny z najnowszym rozporządzeniem Ministra Środowiska, które weszło w życie 22 lipca tego roku i jasno precyzuje sposób pomiaru średnich wartości hałasu zarówno w dzień, jak i w nocy.  Został zaprojektowany, wdrożony i przetestowany przez poznańskie akredytowane laboratorium Akustix.

 

Poziom hałasu jest teraz mierzony w czterech punktach pomiarowych. Trzy z nich ulokowane są na stałe: jeden w Porcie Lotniczym, a dwa kolejne na Oporowie i Jerzmanowie. Lokalizacja czwartego będzie uzależniona od potrzeb, a przez najbliższych 8 miesięcy stacja pomiarowa stoi na Jarnołtowie. – Wybór jest nieprzypadkowy. Są to miejsca, gdzie natężenie hałasu jest największe, zarówno podczas startu samolotu, jak i przy podejściu do lądowania, a punkt przy na Jarnołtowie został wskazany przez Radę Osiedla Jerzmanowo-Jarnołtów-Strachowice-Osiniec jako punkt do okresowych obserwacji. Jeśli normy zostaną przekroczone i staną się dokuczliwe dla mieszkańców, będziemy mogli natychmiast reagować – wyjaśnia Wojciech Kucia, specjalista ds. ochrony środowiska w Porcie Lotniczym.

 

System umożliwia także fotograficzną dokumentację każdej operacji lotniczej, co pozwala precyzyjnie wskazać samolot, który lądował bądź startował „głośniej”. – To daje nam szerokie pole manewru. Jako jedno z dwóch lotnisk w Polsce mamy dokładnie określone antyhałasowe procedury startów i lądowań dotyczące operacji związanych z wrocławskim lotniskiem, a teraz, dzięki nowemu systemowi, będziemy mogli wskazać pilotów, którzy nie zmienili starych przyzwyczajeń – mówi Dariusz Kuś. Wrocławskie lotnisko będzie też wiedziało, które samoloty nie spełniają wymogów. Umożliwi to nałożenie ewentualnych, dodatkowych opłat dla przewoźników, którzy używają tych maszyn.

 

Najnowszy system powstał w oparciu o współpracę z przedstawicielami osiedli przylegających do terenu lotniska. – Jesteśmy z mieszkańcami w stałym kontakcie, bo to przecież oni są najbardziej narażeni na hałas. Zaprosiliśmy ich również na prezentację systemu, by mieli pewność, że jesteśmy w pełni zaangażowani w redukcję hałasu – dodaje prezes lotniska. Monitoring został wprowadzony przy pełnej akceptacji ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i władz samorządowych. Lotnisko stale współpracuje również z organami odpowiedzialnymi za planowanie przestrzenne,  i wskazuje miejsca wokół lotniska szczególnie narażone na hałas, tak by jak najmniejsza liczba mieszkańców Wrocławia odczuwała dyskomfort. 


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Port Lotniczy Wrocław
http://www.airport.wroclaw.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl