Higiena i czystość automatów paczkowych
Polska plasuje się na pierwszym miejscu pod względem liczby automatów paczkowych w Unii Europejskiej.
Dane Unlimited Parcel Intelligence wskazują, że w zasięgu 10 tys. mieszkańców jest zlokalizowanych około 38 potencjalnych miejsc przeznaczonych do odbioru e-zakupów. Tak bogaty wachlarz możliwości sprzyja rozwojowi sektora e-commerce. Wyzwanie stanowi utrzymanie czystości automatów na możliwie najwyższym poziomie, a także skuteczna implementacja bezdotykowych rozwiązań technologicznych.
Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie zbadali, jakie drobnoustroje występują na automatach paczkowych. Większość z nich to niegroźne dla człowieka grzyby i bakterie pochodzące z naturalnego środowiska miejskiego. Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych wykryto natomiast między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne, mogące wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.
Bezekranowe automaty paczkowe pojawiły się na rynku jako odpowiedź na wyzwania związane z pandemią COVID-19. Lockdown wymusił wiele zmian w nawykach konsumentów. Niemal trzy miesiące, podczas których Polacy pozostawali w domach, przełożyły się na znaczny wzrost przesyłek. Pierwszy z zewnętrznych automatów w ramach sieci DPD Pickup został uruchomiony w czerwcu 2021 roku, czyli w trakcie pandemii. Urządzenia, oparte na technologii SwipBox, nie posiadają przycisków, ekranów oraz nie potrzebują zewnętrznego źródła zasilania czy stałego łącza online.
Zewnętrzne automaty najnowszej generacji nie wymagają podłączenia do prądu, co znacznie ułatwia ich możliwości instalacyjne oraz obniża koszty, ponieważ na samym akumulatorze ich żywotność wynosi dziesięć lat. Ponadto, nie posiadają ekranu, a jako swój interfejs wykorzystują aplikację użytkownika, która pozwala na odbiór i nadanie przesyłki, a także prowadzi konsumenta do urządzenia, w którym przesyłka się znajduje. Wykorzystanie aplikacji jako interfejsu automatów sprawiło, że to urządzenie mobilne stało się jednostką sterującą boxem – mówi Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska.
Korzystanie z aplikacji DPD Mobile stanowi dodatkowe udogodnienie dla konsumentów. Mogą między innymi wygodnie zarządzać paczką, nawiązać kontakt z kurierem oraz śledzić status przesyłki. Same automaty są natomiast regularnie myte, a także konserwowane co najmniej dwa razy w roku. Ponadto, na etapie produkcji są spryskiwane farbą o parametrach bakteriobójczych.
Nadesłał:
2pr
|