Jak cyfryzacja zmienia oblicze rekrutacji masowej?


Jak cyfryzacja zmienia oblicze rekrutacji masowej?
2020-01-13
Branża HR dynamicznie się rozwija korzystając z nowoczesnych rozwiązań, które efektywnie wspomagają procesy zarządzania zasobami ludzkimi. Rozwój technologii, a co za tym idzie nowoczesnych systemów, zdecydowanie usprawnił wiele procesów, w tym rekrutacyjnych.

Branża HR dynamicznie się rozwija korzystając z nowoczesnych rozwiązań, które efektywnie wspomagają procesy zarządzania zasobami ludzkimi. Rozwój technologii, a co za tym idzie nowoczesnych systemów, zdecydowanie usprawnił wiele procesów, w tym rekrutacyjnych. Korzystanie z narzędzi digitalowych oraz sztucznej inteligencji umożliwia optymalne dopasowanie pracownika do stanowiska pracy, minimalizuje element przypadkowości, co podnosi satysfakcję pracownika oraz finalnie pracodawcy.

Współczesne technologie pomagają rekruterom w szybkim kontakcie kandydata z pracodawcą, a przede wszystkim ułatwiają znalezienie pracownika najlepiej dopasowanego do wymogów danego stanowiska pracy. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania cyfrowe i wirtualną rzeczywistość, przedsiębiorstwa optymalizują swoje działania HR-owe oraz podnoszą skuteczność samej rekrutacji. Oczywiście nadal niezastąpione pozostają doświadczenie, kompetencje i intuicja rekrutera, które pozwalają mu na trafną ocenę kandydatów podczas wywiadów telefonicznych czy spotkań bezpośrednich.

Co istotne, nie ma jednego idealnego przepisu na efektywny proces rekrutacji. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Inaczej należy rozpatrywać obszar rekrutacji na stanowiska specjalistyczne, a inaczej obszar rekrutacji masowej, z którą mamy do czynienia w dużych firmach produkcyjnych, logistycznych czy agencjach pośrednictwa pracy. Rekrutacja masowa jest trudna ze względu na konieczność przetworzenia bardzo dużej ilości aplikacji w krótkim czasie i wyłonienia kilkudziesięciu czy nawet kilkuset odpowiednich pracowników. Ponadto malejące zasoby siły roboczej na rynku pracy spowodowały silną konkurencję o pracownika. Firmy rywalizują już nie tylko samą ofertą pracy, ale także standardem i czasem obsługi kandydata.  Dlatego tak ważne jest bezzwłoczne i trafne dobranie pracownika na dane stanowisko.

Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które ułatwiają szybką i efektywną selekcję kandydatów, a przy tym zwiększają wydajność samych rekruterów. Coraz większe znaczenie w obszarze rekrutacji, szczególnie na skalę masową, zyskuje big data, czyli przetwarzanie i analiza dużej ilości danych. W OTTO Work Force rekrutujemy pracowników na holenderski i niemiecki rynek pracy już od 20 lat. Skala naszej działalności dynamicznie rośnie. Aktualnie rekrutujemy 500 osób tygodniowo, dlatego na bieżąco wykorzystujemy możliwości jakie dają nowoczesne technologie. Dzięki analizie uzyskanych danych możemy usprawniać nasze procesy, a w szczególności zwiększać trafność procesów selekcji.

Przykładem jest opracowany przez nas dedykowany system Best Match, polegający na dobieraniu pracowników na konkretne stanowiska do określonych firm. Działa on poprzez przetwarzanie dużej ilości danych na podstawie profilu idealnego kandydata (Best Performers), tworzonego przy udziale pracodawcy. Best Match to zestaw specjalnie opracowanych testów on-line, które pozwalają na zautomatyzowanie procesu selekcji, umożliwiając skuteczną weryfikację kompetencji kandydatów w optymalnie krótkim czasie. W przeprowadzanych testach chodzi o zbadanie cech osobowościowych i predyspozycji. Po rozwiązaniu testu automatycznie generowany jest raport z wynikiem, na podstawie którego można ocenić w jakim miejscu pracy dana osoba najlepiej się sprawdzi, wykorzystując swoje mocne strony i czerpiąc satysfakcję z wykonywanych zadań. Co istotne testy umożliwiają obiektywne porównanie kandydatów bez uprzedzeń czy innych kwestii pozamerytorycznych.

Program testów Best Match przynosi korzyści trzem stronom: rekruterowi, pracodawcy oraz pracownikowi. Rekruterzy, podczas analizy doświadczenia zawodowego i wywiadów kompetencyjnych, pozyskują informacje musząc poświecić na to wiele czasu, a i tak na końcu wynik jest obarczony mniejszym lub większym błędem w zależności od kompetencji rekrutera. Tak więc, dzięki wykorzystaniu big data rekruterzy mogą szybciej i trafniej oszacować zdolności, osobowość kandydata oraz dopasowanie do danego miejsca pracy. Co zyskuje pracodawca? Przede wszystkim oszczędność czasu i kosztów, bo znacznie skraca się czas rekrutacji. Ponadto, dzięki właściwemu dobraniu pracownika na dane stanowisko podnosi się jego efektywność, a rotacja zdecydowanie maleje. Z kolei pracownik otrzymuje zatrudnienie na stanowisku, które najlepiej odpowiada jego kompetencjom i cechom osobowościowym. Tym samym będzie się na nim najlepiej sprawdzać i rozwijać swoją karierę zawodową.

W dobie digitalizacji rekrutacja wykorzystuje także inteligentne strony internetowe z ofertami pracy, które umożliwiają dotarcie do sprofilowanego kandydata i zwiększenie konwersji aplikacji. Strony bazujące na AI personalizują oferty pracy względem osoby odwiedzającej, co przekłada się na wyższa satysfakcje kandydata i ilość pozyskiwanych aplikacji. Warto wspomnieć także o chatbotach, które dzięki postępowi w obszarze sztucznej inteligencji, zyskują na popularności. Chatboty przejmują realizację zadań operacyjnych, jak np. udzielanie odpowiedzi na powtarzalne pytania kandydatów, umawianie na spotkania, pozyskiwanie informacji na temat doświadczenia, czy preferencji kandydatów, a nawet pozyskiwanie dokumentów rekrutacyjnych. Tym samym takie rozwiązanie odciąża z obowiązków rekruterów, którzy mogą się skupić na bardziej zaawansowanych i strategicznych działaniach.

Kolejnym narzędziem, z sukcesem zaadaptowanym przez HR, jest podpis elektroniczny. W tym momencie około 90% umów w OTTO Work Force zawieranych jest za pomocą podpisu elektronicznego. To oczywiście tylko niektóre z możliwości jakie cyfryzacja daje rekruterom, a rozwój nowych technologii jest tak dynamiczny, że wymaga ciągłego śledzenia rynku. Ta potrzeba wpłynęła na decyzję o stworzeniu w OTTO działu innowacji Innovations Lab. Zajmuje się on śledzeniem nowych rozwiązań w obszarze technologii, które są adoptowane do potrzeb biznesowych firmy oraz na opracowywaniu własnych usprawnień opartych na wykorzystaniu big data, które mogą być wykorzystywane w zarządzaniu pracownikiem.

 

Przemiany zachodzące w społeczeństwie i na rynku pracy wymuszają nowe podejście do zarządzania zasobami ludzkimi. W obliczu rozwoju technologicznego w tym obszarze nasuwa się pytanie, jaka będzie rola rekrutera w przyszłości i jakie kompetencje będą na tym stanowisku wymagane?

Patrycja Liniewicz - Managing Director International Recruitment w OTTO Work Force, jednej z największych międzynarodowych agencji pośrednictwa pracy w Europie. Odpowiada za spółki rekrutacyjne w Polsce, Holandii, Bułgarii, Czechach, Słowacji, Rumunii, Chorwacji. Z szeroko rozumianą branżą HR związana jest od 16 lat.

***

Spółka OTTO Work Force powstała w roku 2000 i z biegiem lat stała się jedną z największych międzynarodowych agencji pośrednictwa pracy w Europie. Firma OTTO obecnie jest liderem zatrudnienia w Europie Środkowo Wschodniej, a także w Holandii i Niemczech. OTTO wierzy w europejski rynek pracy bez granic i stawia na internalizację, innowację i okazywanie szacunku imigrantom zarobkowym. Grupa OTTO posiada sieć biur w Niemczech, Polsce, Bułgarii, Czechach, Mołdawii, Rumunii, Chorwacji i Holandii oraz na Węgrzech, Słowacji, Ukrainie, Litwie i Łotwie. Każdego dnia ponad 20 000 pracowników tymczasowych pracuje w Europie za pośrednictwem OTTO. Od 2018 r. firma OTTO rozpoczęła strategiczną współpracę z globalną grupą OUTSOURCING Inc.








Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

OTTO Work Force Polska
http://www.ottoworkforce.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl