M-commerce koniecznośc czy moda?


M-commerce koniecznośc czy moda?
2011-04-11
Od początków istnienia internetu, przeszedł on już niesamowitą transformację. Praktycznie już po pierwszych latach od jego pojawienia się , wiadomo było, że zrewolucjonizuje sposób komunikacji i zdobywania informacji.

Jednak jeszcze około dwudziestu lat temu nikt nie spodziewał się, że „wynalazek” ten wprowadzi zamieszanie na rynku dóbr i usług. Bowiem wirtualna rzeczywistość daje nam już dziś możliwość robienia zakupów, a sklepy internetowe pomimo swojego dość młodego wieku, cieszą się wśród ludzi niezwykłą sympatią.

Z internetu oczywiście nie korzystamy wyłącznie w domu, odkąd pojawiła się opcja mobilnej wersji dostępu do sieci, surfujemy również w drodze do pracy, na uczelni, czy w pociągu. Daniel Kotow, menedżer odpowiedzialny za rozwój rynku rozwiązań mobilnych w polskim biurze Alcatel-Lucent zdradza, że do pewnego momentu ludzie starali się o bezprzewodową wersję internetu, jako substytutu stacjonarnego, jednak za sprawą ewolucji rynku, dziś oczekujemy już bardzo dobrej jakości dostępu mobilnego do sieci. I taką właśnie jakość muszą nam zapewnić dostawcy. Mit, że mobilny internet jest drogi, a zasięgiem obejmuje tylko większe miasta, już dawno został obalony.

Łatwo też zauważyć, że telefonów komórkowych na co dzień używa praktycznie każdy z nas. Badania wykazały, że w połowie 2010 roku w Polsce 15,2 mln osób miało dostęp do mobilnego internetu za pomocą modemów lub telefonów komórkowych, a liczba ta rośnie w bardzo szybkim tempie. Większość modeli posiada opcję dostępu do internetu (od jakiegoś czasu produkuje się tylko telefony z opcją dostępu do internetu), a wielofunkcyjne smartphony z roku na rok zyskują na popularności. Obecnie spośród wszystkich sprzedawanych telefonów, około 30% to smartphony. Popularniejsze także staje się używanie komórki do robienia zakupów. Statystyki mówią, że rosnąca liczba Polaków decyduje się odwiedzać sklep internetowy za pomocą małego urządzenia, które zawsze ma przecież przy sobie. Takie rozwiązanie sprawdza się podczas zakupów spontanicznych, a także wtedy, gdy nie mamy dostępu do komputera, za to mamy trochę czasu, by nadrobić zaległości zakupowe.

Wyobraźmy sobie sytuację, że w naszym ulubionym sklepie internetowym jest produkt, który już od dawna pragniemy mieć. Jednak jego cena jest bardzo atrakcyjna i nie tylko my jesteśmy zdecydowani na jego zakup. Produkt znika z internetowych półek zakupowych tak szybko, jak tylko się na nich pojawia, więc zaznaczamy w sklepie, że życzymy sobie automatycznej informacji mailowej, w przypadku dostawy. Nasz wymarzony przedmiot pojawia się w sklepie rano, tymczasem my odbieramy pocztę dopiero po całym dniu pracy i zajęć dodatkowych późnym wieczorem. Oczywiście znowu nie zdążyliśmy z zakupem, wszystko wysprzedane. Inaczej wyglądałaby sprawa, gdybyśmy skorzystali z możliwości zamówienia za pomocą komórki. Moglibyśmy odebrać pocztę w drodze do pracy i od razu zamówić wymarzoną rzecz. To jednak tylko jeden z powodów, dla którego mobilne kupowanie jest warte zainteresowania.

W związku z dynamicznie rosnącą popularnością internetu mobilnego, a dokładniej zakupów robionych przez mobilne sklepy internetowe, internetowi sprzedający powinni zastanowić się nad wersją sklepu, z której skorzystać będzie można używając komórki, jeżeli chcą się utrzymać na rynku internetowym. Zainteresowanie ludzi mobilnym kupowaniem rośnie, więc z całą pewnością nie jest to trend, który za dwa sezony przeminie. Zawsze lepiej być dwa kroki przed konkurencją, niż podejmować decyzje o wprowadzaniu nowości dopiero w chwili, w której mamy już „nóż na gardle” i innego wyjścia brak.

Aby mobilne sklepy internetowe, obsługiwane przez niewielkich rozmiarów urządzenia dobrze funkcjonowały, muszą być odpowiednio do nich przystosowane. Dlatego też najlepiej zainwestować w osobną, mobilną wersję sklepu, z której korzystanie będzie przejrzyste oraz oczywiście łatwe dla użytkownika. Wersja ta nie jest droga, a w niedalekiej przyszłości może przynieść nam znaczne korzyści finansowe i oczywiście podnieść prestiż firmy.

Najważniejsze jest to, że sklepy internetowe obsługiwane przez telefony mają zapewniać możliwość szybkiego zrobienia zakupów, więc utrudniające poruszanie się po witrynie moduły dodatkowe to rzecz absolutnie zbędna (stąd też niska cena takiej wersji sklepu, nie płacimy za ozdobniki, moduły dodatkowe, a projekt graficzny jest uproszczony). Sklepy te muszą być proste, bez zbędnych dodatków graficznych, wizualnych, tak aby klient nie miał problemów z „zamulaniem” strony oraz oczywiście ze znalezieniem poszukiwanego produktu.

Mobilny internet raczej w najbliższych latach nie zastąpi całkowicie tradycyjnego dostępu do sieci, jednak cieszy się rosnącą popularnością, czego handlujący w sieci nie powinni bagatelizować. Statystyki mówią, że w Polsce około 33% zapłaciło za coś za pomocą telefonu komórkowego, natomiast 36% przez komórkę rezerwowało. Przyszłość wydaje się być jeszcze bardziej optymistyczna, bo 40% z nas deklaruje w przyszłości zakup przez telefon komórkowy, natomiast 52% z pewnością będzie coś w taki sposób rezerwować.

Szczególnie właśnie mobilne sklepy internetowe budzą zainteresowanie wśród ludzi ceniących sobie wygodę i czas. A ta grupa to znaczna większość z nas.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

aptus.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl