Nagrania lektorskie – tajemnica sukcesu reklamy


2017-11-10
Głos to wibracje wytwarzane przez struny głosowe. Ton głosu zdradza nam stan emocjonalny, uczucia, potrafi je również wywołać. Nagranie lektorskie to próba zamknięcia tych wibracji i emocji bez utraty żadnego z nich. Nie jest to niemożliwe.

 

Dobre nagrania lektorskie to sztuka.

Przy dzisiejszym poziomie studiów nagrań i banków głosów, nagranie lektorskie często ociera się o sztukę, na równi ze świetnie stworzoną rolą aktorską, czy piosenką. Komunikat głosowy często działa na podświadomość bardziej niż obraz. Doskonale wiedzą o tym producenci reklam, którzy dość precyzyjnie wybierają lektora do przekazania kluczowych komunikatów i treści swoich spotów.

Banki głosów mają dziś w ofercie ogromną ilość głosów do wybrania. Specjalnie używamy słowa „głosów”, bo często lektor już nie wystarcza. Szczęśliwie pożegnaliśmy się z epoką, w której z radia i telewizji dobiegał do nas w zasadzie jeden znajomy głos. Różnorodność podnosi wiarygodność, a element zaskoczenia gwarantuje przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Należy pamiętać o tym, że głos lektora musi być profesjonalny, ale nie może być sztuczny.

Oczywiste jest, że należy dobrać głos lektora do treści reklamy, rodzaju produktu, grupy odbiorców i ich preferencji. Nietrafione nagranie lektorskie może pociągnąć za sobą szereg negatywnych skutków i obniżyć skuteczność najlepszego hasła reklamowego.

Nie każdy głos nadaje się do reklamy.

Jednak  tzw. „radiowy głos” nie zawsze jest gwarancją sukcesu. Często autentyczność i odrobina spontaniczności stanowią o sukcesie lektorskiego nagrania, a co za tym idzie samej reklamy.

Decyzja o wyborze płci lektora ma również niebagatelne znaczenie. Wciąż kierujemy się pewnymi stereotypami. Producenci najczęściej wybierają głosy żeńskie do reklam farmaceutyków, czy artykułów macierzyńskich, a męskie do branży motoryzacyjnej, czy bankowej. Męskie głosy uważane są za bardziej stonowane, eleganckie.

Reklama radiowa to szerokie pole do popisu dla lektora. Dźwięk jako jedyna forma przekazu musi być perfekcyjny i idealnie dobrany. Reklama radiowa charakteryzuje się prostotą i szybkością w przygotowaniu haseł, jednak czas poświęcony na samo nagranie lektorskie może być znacznie dłuższy niż telewizyjny postsynchron.

W przypadku reklam telewizyjnych głos lektora musi współgrać z obrazem i treścią reklamy. Nawet najlepsze nagranie lektorskie nie może zaistnieć w spocie reklamowym poza obrazem.

Specyficznym tego przykładem są reklamy skierowane do najmłodszych odbiorców. Lubimy to, co jest podobne do nas samych. Nawet doskonały lektor nie trafi do młodego widza tak, jak jego rówieśnik. Komunikat wydawany przez dziecko do dziecka, zwłaszcza często powtarzany, łatwiej skłoni młodego odbiorcę do polubienia spotu.

Specjaliści wiedzą, jak ważne w nagraniu lektorskim jest tempo wypowiedzi, akcent, tonacja, czy wiek lektora. Odbiorca nie musi tego wszystkiego zauważać. Ma być pod wrażeniem!

 

Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Aneta007

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl