Od lodowej kanapki do multisensorycznej przyjemności


Od lodowej kanapki do multisensorycznej przyjemności
2021-07-29
Choć do zjedzenia lodów nie trzeba szukać specjalnego uzasadnienia, to półmetek wakacji i przypadający niedawno Dzień Lodów (18 lipca) są dobrą okazją, aby poświęcić im nieco więcej uwagi.

Jeśli spojrzeć na liczby, to te wskazują, że w maju br. sprzedaż lodów za ostatnie 11 miesięcy osiągnęła wynik 3 110 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłych latach[1]. Polacy lubią lody, szczególnie mając do wyboru bogatą ofertę smaków, dodatków czy form podania. Czy tak było zawsze? I jak przez kolejne lata, wraz ze zmianami gospodarczymi i postępem technologicznym zmieniły się lodowe upodobania? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzą eksperci firmy Wedel, którzy sukcesywnie rozwijają portfolio mroźnych słodkości.

 

Lodowe orzeźwienie w czasach PRL

Produkty znane jako lody w dzisiejszym rozumieniu stały się dostępne w Polsce w okresie PRL-u. Przysmak przygotowywany przed wojną w formule rzemieślniczej i w mocno ograniczonych ilościach (ze względu na potrzebę niezwłocznego spożycia po przygotowaniu), 
w latach 60. XX wieku ewoluował do ogólnodostępnej słodkiej przekąski, której sprzedaż bazowała na popularności określonych okazji (np. festyny, obchody świąt) i lokalizacji (plaże, parki). Najbardziej charakterystycznym i flagowym wyrobem tego okresu była kostka z masy śmietankowej obłożona z obu stron wafelkiem i podawana wprost do rąk kupującego w serwetce lub papierze pakowym. 

 

Lodowa przyjemność mniej była wówczas wyrazem preferencji, a raczej obrazem oferty, której ograniczenia wynikały z dostępnych składników, technik produkcji i sposobów przechowywania. Niemniej, dla całych pokoleń dzisiejszych 50-latków kostka lodowa to najbardziej adekwatna i nostalgicznie wspominana definicja lodów.

 

Ewolucja lodowych form

Współcześnie branża dzięki rozwojowi technologii, bogactwie składników 
i kreatywności technologów produktu dokonała niebywałego postępu. Jego wyrazem jest choćby liczba form, w jakich dziś występują mroźne desery. Firma Wedel, która zadebiutowała na tym rynku w 2018 roku wprowadzając do sprzedaży swój kultowy produkt – Ptasie Mleczko® w formie lodów – obecnie posiada w swoim całym lodowym portfolio produkty: w formatach impulsowych (na patyku, w rożku, w opakowaniu saszetkowym typu pouch), w multipacku (cztery lody Ptasie Mleczko® w formacie na patyku w jednym opakowaniu), kubku o pojemności 460 ml oraz w opakowaniach familijnych o unikalnej na rynku pojemności 700 ml. Wg danych Nielsen z maja 2021 roku, udział w sprzedaży poszczególnych segmentów przedstawia się następująco: 
familijne i desery stanowią 40 proc. wartości sprzedaży całego tortu kategorii, formaty impulsowe blisko 52 proc. a multipacki (czyli lody impulsowe pakowane w opakowania zbiorcze) – 8 proc[2]. – Po zeszłorocznych przetasowaniach w związku z obostrzeniami wynikającymi z pandemii, struktura sprzedaży pomiędzy formatami impulsowymi, a familijnymi ustabilizowała się. Obserwowany od zeszłego roku, wzrost segmentu multipacków wskazuje, że ten stosunkowo nowy na polskim rynku format spodobał się konsumentom. Przyczyna tkwi w tym, że coraz częściej lody traktowane są jako deser na równi z domowym ciastem – chętnie więc trzymamy je na zapas w zamrażarce. Z drugiej natomiast strony, sięgając po zawartość multipacka, łatwiej kontrolować konsumowane porcje, na co coraz częściej zwracamy uwagę, zgodnie z trendem większej uważności na swoje nawyki żywieniowe – mówi Tomasz Trela, Szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

 

 

Lody „szyte na miarę”

W ujęciu wolumenowym wielkość kategorii lodowej w Polsce w okresie czerwiec 2020 – maj 2021 wyniosła 198 629 mln litrów. Oznacza to wzrost o 0.9 proc. w porównaniu z okresem poprzedzającym (czerwiec 2019-maj 2020)[3]. Polski rynek lodów nadal charakteryzuje wysoki potencjał wzrostu – wciąż je się ich bowiem w Polsce mniej niż w Skandynawii, krajach Europy Zachodniej czy USA. Nie dziwi więc, że branża lodowa prześciga się w tworzeniu nowych, zaskakujących rozwiązań. – W Wedlu działa wyspecjalizowany w rozwoju tej kategorii zespół złożony z m.in. technologów produktu i specjalistów marketingu, którzy zanim przystąpią do projektowania oferty, poznają oczekiwania konsumenckie w ramach wielowymiarowych badań i analiz przestrzeni rynkowych. Następnie opracowywany jest koncept produktu, a prace nad nim obejmują liczne testy i próby, odbywające się m.in. przy udziale paneli sensorycznych. Dzięki odwadze do przełamywania schematów i kwestionowania statusu quo połączonej z czekoladową ekspertyzą firmy, która obchodzi w tym roku 170-lecie istnienia, powstają unikalne na polskim rynku nowości np. sorbety – mango w białej czekoladzie oraz malinowy w czekoladzie gorzkiej – wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, technolog kategorii lodowej firmy Wedel.

 

Przegląd lodowych trendów

Wedlowska oferta odpowiada na popularny obecnie lodowy trend, czyli multisensoryczność składników. Jej wyrazem są wariacje na temat smaków, zapachów i struktury lodów, które wynoszą je na poziom wielozmysłowego doświadczenia. Przykładem są Lody czekoladowe E.Wedel OH! Łączące śmietankowo-czekoladową masę lodową z oryginalną wedlowską czekoladą mleczną, w której zatopiono kawałki pysznych, kruchych ciasteczek. 

 

– W poszukiwaniu nowych rozwiązań Wedel inspiruje się także trendem łączenia w lodów 
z innymi 
rodzajami słodyczy czy przekąsek. To na przykład lody Ptasie Mleczko® nawiązujące do kultowych pianek czy też lodowa Czekotubka. Na uwagę zasługują również – powstałe w ramach kooperacji z marką Felix – lody śmietankowe z pastą arachidową, oblane mleczną czekoladą z zatopionymi pieczonymi orzeszki z pieca marki Felix – dodaje Krzysztof Rutkowski.

Przegląd współczesnych trendów w branży lodowej i analiza zmian dokonanych na przełomie lat pokazują jak długą drogę pokonali przedstawiciele tej kategorii. Ogromny wpływ na postęp branży mają bez wątpienia współczesne możliwości czerpania z zagranicznych przykładów czy rozwój technologiczny. Firma Wedel poza wyznaczaniem zupełnie nowych kierunków w polskiej branży lodowej, świadomie sięga także po nieprzemijającą klasykę. Aż 9 na 10 Polaków deklaruje, że ich ulubionym lodowym dodatkiem jest czekolada, a czekoladowy smak lodów jest na pierwszym miejscu wśród najczęściej wybieranych [4]. W tym kontekście czekoladowa ekspertyza Wedla, który w tym roku obchodzi swoje 170-lecie, zapewnia lodom firmy solidne podstawy do pretendowania o tytuł ulubionej marki lodowej Polaków, nie tylko w Dzień Lodów, ale przez cały rok.



[1] E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa i wolumenowa, zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej, okres czerwiec 2019-maj 2020 i czerwiec 2020-maj 2021, kategoria: Lody, Segmenty, lody familijne i desery lodowe, lody impulsowe, lody multipak

 

 

[2] Tamże.

[3] Tamże.

[4] "Lody oczami Polaków i Włochów", Kantar na zlecenie LOTTE Wedel, metodologia CAWI, Polska, N=1000, Włochy, N=1000, kwiecień 2019 r.

 


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Redakcja PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl