Perły IT, czyli jak rekrutować specjalistów?
Liczba absolwentów kierunków STEM , wzrosła w ciągu dekady o blisko 100 tys. – te dane płyną z raportu „Pracownik IT przyszłości” od Deloitte. Mimo tego, na rynku brakuje specjalistów z obszaru technologii. Jak firma może pozyskać tych wyjątkowych?
Choć poszukiwanie specjalistów z branży technologicznej wydaje się skomplikowanym zadaniem, niektóre zasady pozostają uniwersalne. W procesie rekrutacji firma musi dać też wiele od siebie, by zainteresować pracą potencjalnych kandydatów. Od czego zatem należy zacząć?
Specjalista IT pilnie poszukiwany
Rynek specjalistów IT jest trudnym rynkiem pod względem rekrutacji. Z czego to wynika? Powodów jest kilka. Aktualnie, ogromne zapotrzebowanie firm na coraz to bardziej zaawansowane usługi IT, powoduje że programiści wcale aktywnie nie szukają pracy, bo z reguły już ją mają. Jak zatem trafić do kandydata? Tutaj z pomocą mogą przyjść już nie branżowe portale, ale serwisy social media tj. Facebook, czy LinkedIn. Kontaktując się z potencjalnym kandydatem z odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami, warto przede wszystkim wsłuchać się w jego oczekiwania, sposób i metodologię pracy. Na tej podstawie będzie można ocenić, czy dana osoba wpisuje w profil pracownika, którego aktualnie poszukujemy.
Wiedza i umiejętności to podstawa
- Choć doświadczenie w wielu przypadkach jest kwestią kluczową, zdarzają się zatrudnienia na stanowiska bez dłuższego stażu praktycznego. Tacy kandydaci najprawdopodobniej wykazali się twardą wiedzą techniczną i chęcią ciągłego rozwoju – zaznacza Aleksandra Szot, Specjalista ds. PR w Transition Technologies, polskiej firmie informatycznej, zatrudniającej specjalistów IT w dziewięciu miastach Polski. Branża IT ulega dynamicznym zmianom, dlatego nie wystarczy jedynie wykształcenie zdobyte w trakcie studiów. Niezbędna jest także chęć nauki i samorozwoju, zwłaszcza w zakresie niszowych technologii tj. Salesforce, czy Documentum.
W branży IT kluczową sprawą jest świeże spojrzenie i nacisk na innowacyjne rozwiązania. Dlatego dobrze jest zapytać kandydata jak zapatruje się na zawód, który wymaga ciągłej nauki, czy jest na bieżąco z nowościami, jakie książki i czasopisma czyta. - Cenieni są także kandydaci, którzy nie boją się uczestniczyć w dodatkowych kursach np. szkoleniach Scrum Master, ISTQB, czy z zakresu zarządzania projektami. – mówi Aleksandra Szot.
Jak znaleźć perłę?
Idealna sytuacja ma miejsce wtedy, gdy kandydat przed rozmową rozezna się w działalności firmy i na spotkaniu ma coś dodatkowego do zaoferowania. Dlatego też, bardzo często zdarzają się sytuacje, gdy ktoś przychodzi z gotowym pomysłem na usprawnienie funkcjonowania działu albo z inicjatywą zupełnie nowego projektu. To powinien być sygnał dla pracodawcy, że ma wówczas do czynienia z osobowością proaktywną, która chce działać i ma na to plan.
Należy pamiętać, że proces rekrutacji jest sprawdzianem dla obydwu stron. Dobry kandydat podczas rozmowy o pracę też przeprowadza rekrutację, dlatego liczy się aktywny dialog i wzajemna ciekawość. Według badania Millennial Survey opracowanego przez firmę Deloitte, reputacja firmy w zakresie promowania innowacyjności to kluczowe kryterium uwzględniane przez 78 proc. respondentów pokolenia Y z całego świata. Dlatego też, aby przyciągnąć do siebie perłę IT, firma sama musi zaprezentować się jako miejsce pracy marzeń.
Nadesłał:
Mondaypr
|