POLSKA WÓDKA - BOHATER DRUGIEGO PLANU!
Urodziny, imieniny czy ślub, to tylko niektóre okazje będące pretekstem do wspólnego świętowania w gronie najbliższych. Od wieków, podczas takich uroczystości, bohaterem drugiego planu jest Polska Wódka, a na ustach biesiadników wybrzmiewa najpopularniejszy toast „Na zdrowie!”.
Polacy lubią celebrować ważne momenty w swoim życiu. Towarzyszy im wtedy Polska Wódka, trunek wpisany w naszą tradycję i kulturę. Bardzo długo serwowano ją bez głębszej refleksji nad jej składem czy smakiem. 13 stycznia 2013 roku wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy, na mocy której doczekała się oficjalnej definicji, precyzującej kryteria jej wytwarzania, rozpoczął się w jej historii nowy rozdział. Zapoczątkowało to szereg działań edukacyjnych, mających na celu uświadomienie Polakom, że każdy element w procesie wytwarzania Polskiej Wódki ma znaczenie. Dzięki temu z roku na rok przybywa koneserów sztuki degustowania naszego narodowego trunku.
– Prowadzone przeze mnie w całej Polsce warsztaty edukacyjne na temat Polskiej Wódki, pokazują, że przybywa osób, które potrafią degustować nasz narodowy alkohol i wiedzą o nim coraz więcej. Nabierają świadomości, że smak zależy od surowca, z którego powstaje, wyczuwają różnice w zależności od gatunku zboża, z jakiego wódka została wyprodukowana, uczą się ją zestawiać z różnymi potrawami, by w pełni wydobyć walory smakowe – mówi Maciej Starosolski, ambasador Polskiej Wódki. Patryk Kowalski zwycięzca licznych konkursów sztuki barmańskiej dodaje:
– Na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się w Polsce kultura picia wódki. Oczywiście wciąż duża grupa osób pije ją w czystej postaci, rośnie jednak zainteresowanie koktajlami. Obserwujemy, że Polacy mają coraz większą wrażliwość smakową, a wraz z nią pojawia się ciekawość, by próbować czegoś nowego. Daje to nam, barmanom, duże pole do popisu w tworzeniu oryginalnych kompozycji na bazie Polskiej Wódki.
W doborowym towarzystwie
Choć jak pisał Edward Stachura „Wódka to jest człowiek, z którym można porozmawiać”, zdecydowanie lepiej smakuje w towarzystwie. Poza walorami smakowymi, podczas spotkań działa integrująco. Z badań przeprowadzonych przez Instytut SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka w listopadzie 2016 roku wynika, iż 75% badanych spożywanie wódki kojarzy się ze ślubem, 57,3% z urodzinami, a 56,6% z imieninami. Polska Wódka to także atrakcyjny prezent wręczany solenizantowi z okazji jego święta (51,7% wskazań). Jak pokazały badania przyszli małżonkowie z chęcią kończą swój okres panieństwa/kawalerstwa w towarzystwie przyjaciół oraz ulubionego trunku (55,9% odpowiedzi).
Najpopularniejsze toasty
Ważną częścią spotkań towarzyskich są toasty, najpopularniejsze przechodzą z pokolenia na pokolenie. W dobrym tonie leży, by pierwszy, rozpoczynający spotkanie, wzniósł gospodarz. Toasty są zwykle krótkie, konkretne i łatwe do zapamiętania. Wprowadzają element humorystyczny do spotkań, dlatego są tak bardzo lubiane. Z badań SW Research wynika, iż najpopularniejszym toastem jest „Na zdrowie!”, zna go aż 79,5% ankietowanych, na drugiej pozycji plasuje się „Sto lat!” z wynikiem 74,5% wskazań. Oba pasują idealnie do każdej uroczystości i okazji, dzięki temu zna je praktycznie każdy pełnoletni Polak. Toastami, które możemy usłyszeć na spotkaniach towarzyskich są także: „Zdrowie gospodarza” (60,5%), by podziękować mu za wspólną zabawę oraz „Chluśniem, bo uśniem” (59,5%) w celu „przebudzenia” towarzystwa podczas wieczoru. Toasty kierowane są także do kobiet, idealnym przykładem będzie „Zdrowie pięknych Pań!” oraz do uczestników spotkania, którzy przyjechali samochodem i nie mogą wziąć udział w degustacji - „Za tych, co nie mogą”.
Pomysłów na nowe toasty nie brakuje, bowiem każde spotkanie pobudza kreatywność uczestników i jest źródłem nowych, oryginalnych treści. Tym, co ogranicza twórców, jest tylko wyobraźnia.
Udane przyjęcie nie może obyć się bez jedzenia. Śledzik na pumperniklu podkreśli smak wódki ziemniaczanej, a Pasta alla vodka z dodatkiem Polskiej Wódki zaskoczy wszystkich gości.
PRZEPISY NA PRZEKĄSKI
Śledzik na pumperniklu / konfitura z czerwonej cebuli i śliwki wędzonej
Składniki:
- 2 filety śledziowe najlepiej w wiejskiej zalewie
· 1 plaster pumpernikla
· łyżka masła
· mały burak
· 1 czerwona cebula
· 2 plastry jabłka
· 3 łyżki brązowego cukru
· 1 wędzona śliwka
· 1 łyżeczka octu winnego
· 1 łyżeczka soku z cytryny
· gałązka tymianku
· sól / pieprz
· do dekoracji: gałązki koperku lub natki pietruszki
Przygotowanie:
Cebulę pokrój w kostkę, wrzuć do rondelka, zasyp cukrem i powoli duś na malutkim ogniu. Co jakiś czas mieszaj, aby się nie przypaliła. Gdy cebula zamieni się w konfiturę, dodaj starte na grubej tarce: jabłko i buraka, a następnie posiekaną śliwkę. Nie zwiększając ognia gotuj składniki jeszcze 10-15 minut (jeśli masa jest za gęsta, dolej łyżkę wody). Następnie dodaj sok z cytryny i tymianek, dopraw masę solą i pieprzem. Pumpernikla przesmaż krótko na maśle. Śledzia pokrój pod skosem na cienkie paski.
Podanie:
Na wystudzony pumpernikiel, nałóż łyżeczkę konfitury, a następnie połóż na niej śledzia. Kanapki można dekorować świeżym koprem lub natką pietruszki.
Pasta alla vodka
Składniki:
• 2 łyżki oliwy z oliwek zwykłej lub czosnkowej*
• 1 cebula
• 1/4 szklanki Polskiej Wódki
• 1 ząbek czosnku
• 1 puszka pomidorów pelati (obranych ze skórki)
• 100 ml śmietanki kremówki
• makaron do wyboru, np. penne
• bazylia, natka pietruszki lub szczypiorek do dekoracji
Przygotowanie:
Rozgrzej na patelni oliwę (*smakową uzyskasz wrzucając do niej kilka dni wcześniej kilka ząbków czosnku), a następnie wrzuć posiekaną cebulę. Lekko posól. Smaż ok. 10 min, od czasu do czasu mieszając, aż cebula zmięknie, ale nie zbrązowieje. Dodaj Polską Wódkę i chwilę odczekaj - w ten sposób alkohol wyparuje, ale pozostawi swój aromat. Dodaj pokrojone pomidory pelati oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Duś sos do momentu, aż stanie się gęsty, a następnie wmieszaj śmietankę. Osobno ugotuj makaron al dente. Na koniec połącz w garnku sos z makaronem i przełóż na talerz.
Podanie:
Możesz posypać danie tartym parmezanem i udekorować zieleniną według upodobania– bazylią, natką pietruszki lub szczypiorkiem.
O Muzeum Polskiej Wódki Muzeum Polskiej Wódki powstanie w zabytkowym budynku Rektyfikacji, na terenie zrewitalizowanej Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" przy ulicy Ząbkowskiej na Pradze Północ. Miejsce wybrano nieprzypadkowo - to tu przez lata produkowano renomowane marki wódek, jak np. Wyborową czy Luksusową. Postindustrialne budynki z czerwonej cegły oraz instalacje, które kiedyś służyły do wytwarzania najlepszych trunków, stanowią idealne otoczenie, by przedstawić historię produktu będącego symbolem Polski, nieodłącznie wpisanym w narodowe dziedzictwo. Wielowiekowa historia wytwarzania Polskiej Wódki zostanie opowiedziana w 5 salach za pomocą nowoczesnych i interaktywnych form przekazu. Inicjatorem i patronem powstającego Muzeum Polskiej Wódki jest Stowarzyszenie Polska Wódka. Nad narracją muzeum pracuje zespół pod przewodnictwem Kamili Czaban, we współpracy z biurem architektonicznym Nizio Design International, natomiast generalnym wykonawcą projektu jest firma Mar-Bud Budownictwo Sp. z o.o. Z końcem 2016 roku budynek został zamknięty, aktualnie trwają prace wykończeniowe w jego wnętrzu. |
Definicja Polskiej Wódki precyzuje, że może być ona wytworzona jedynie z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej wytwarzania muszą odbywać się na terenie Polski. Tym, co wyróżnia Polską Wódkę na tle innych tego typu trunków jest droga od surowca z pola upraw do alkoholu dostępnego na sklepowych półkach. Proces produkcji przebiega dwuetapowo: w gorzelni oraz w zakładzie rektyfikacji, gdzie nad jakością i smakiem Polskiej Wódki czuwa człowiek, doświadczony gorzelnik. O zgodności alkoholu z definicją informuje umieszczony na butelce napis Polska Wódka / Polish Vodka, a także oznaczenie Stowarzyszenia Polska Wódka. Warto również wiedzieć, że Polska Wódka jest produktem posiadającym chronione oznaczenie geograficzne, co podkreśla jej unikatowy charakter oraz wielowiekową tradycję związaną z polskimi ziemiami. |
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Agencja PiaR+ - Dorota Steliga - tel. 512 949 039, e-mail d.steliga@prplus.pl
Nadesłał:
dorota5
|
Wasze komentarze (1):
-
~Kamil Wabik, 2017-03-21 20:58:13
Wódka bohaterem a Koneser gdzie była produkowana rośnie nam na gwiazdę pierwszego planu. Google Campus barbershopy i wiele innych mega fajnych firm postanowiło tam zamieszkać! Ciekawe jak to będzie kiedy otworzą jeszcze muzeum .Jako mieszkaniec Pragi aż nie mogę się doczekać!