Pozafinansowe motywacje pracowników wyzwaniem dla HR-owców
Wraz z wchodzeniem na rynek pracy kandydatów z pokolenia Y, managerowie i specjaliści HR stoją w obliczu wyzwania. To, co jeszcze kilka lat temu wystarczyło by przekonać osobę do przyjęcia oferty pracy dziś okazuje się niewystarczające.
Wielu ekspertów ds. personalnych coraz częściej nazywa obecną sytuację mianem rynku pracownika. Oznacza to, że firmom trudniej jest znaleźć odpowiednio wykształconych i doświadczonych kandydatów do pracy. Dziś to pracownik dyktuje warunki – nie odwrotnie. W obliczu tej sytuacji, specjaliści HR coraz częściej starają się odpowiedzieć na oczekiwania i pozafinansowe motywacje pracowników, poprzez wdrażanie w swoich firmach nowych pomysłów na budowanie pozytywnego wizerunku na rynku pracy. Oto kilka przykładów działań, po które sięgają:
- Pozapłacowe dodatki do pensji
Karta Multisport, bezpłatna opieka zdrowotna, kursy językowe, samochód służbowy do celów prywatnych, telefon – to tylko kilka przykładów najpopularniejszych pozapłacowych dodatków dla pracowników. Wieloma z nich działy personalne kuszą kandydatów już na etapie publikacji ogłoszeń o pracę. W dużych firmach coraz częściej jednak stają się one już standardem, a do głosu dochodzą inne, nieco bardziej oryginalne świadczenia, jak np. masaże, warsztaty kulinarne czy sesje rzucania palenia.
- Darmowe posiłki – w tym świeże owoce do biura
Powiedzenie „przez żołądek do serca” coraz częściej znajduje odzwierciedlenie, również w działaniach skierowanych do pracowników firm. Jest to stosunkowo prosty sposób na wysłanie sygnału do nowego kandydata – jesteś dla nas ważny, zadbamy o Twoje samopoczucie i zdrowie. Coraz więcej organizacji zapewnia swoim pracownikom darmowe lunche, kanapki, a także świeże owoce czy soki do biura.
- Kreatywna przestrzeń biurowa
Ciekawie zaaranżowane wnętrze siedziby firmy stanowi jej wizytówkę i element budowania wizerunku również w oczach przyszłych kandydatów do pracy. Wysokiej klasy specjaliści nie chcą pracować w przysłowiowych „boksach”, tylko w przestronnych wnętrzach, sprzyjających generowaniu nowych pomysłów i rozwoju kreatywności. Firmy, chcąc sprostać tym oczekiwaniom, coraz częściej podejmują współpracę z architektami i projektantami wnętrz w celu stworzenia idealnej przestrzeni do pracy i relaksu.
Pozafinansowe motywacje pracowników są niewątpliwie ważnym tematem i wyzwaniem dla HR-owców, managerów, właścicieli, a także całej firmy. Wiele wskazuje na to, że rynek pracownika w najbliższym czasie będzie się umacniał. To z kolei oznacza, że prawdziwa walka o najlepszych kandydatów do pracy dopiero się rozpoczyna. Benefity pracownicze takie, jak bezpłatne owoce i warzywa, karnety na siłownie, masaże czy lekcje jogi – mogą zdecydowanie ułatwić pracę rekruterom.
Źródło: Take a Fruit
www.takeafruit.pl
Nadesłał:
KnowledgeHub Fund
|