Profesjonalizacja usług
Od pokojówek do eksperta. Profesjonalizacja usług sprzątania zmienia rynek pracy.
Usługi sprzątania profesjonalizują się, a zlecający mają coraz większe wymagania. Ufają tylko sprawdzonym firmom, znanym z wysokiej jakości usług. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami klientów, na wagę złota stają się doświadczeni specjaliści sprzątający. Do przeszłości odchodzi obraz sprzątania jako pracy dorywczej, wykonywanej po godzinach. Współcześni eksperci od czystości swój zawód traktują w pełni profesjonalnie i jest on dla nich pełnowymiarowym źródłem dochodu.
Usługi sprzątania na polskim rynku pracy mają długą i barwną historię. Jeszcze na przełomie XIX i XX w. służba domowa stanowiła aż 30% pracującej ludności Warszawy. W czasach II Rzeczpospolitej w każdym domu klasy wyższej lub średniej zamieszkiwała przynajmniej jedna osoba sprzątająca. Do początku XXI wieku wizerunek pracownika sprzątającego zmieniał się wielokrotnie, z reguły jednak kojarzył z zajęciem dorywczym, które nie wymaga profesjonalnych kompetencji i może być wykonywane w zasadzie przez każdego. Współczesny rynek zweryfikował ten pogląd: sprzątanie staje się zawodem, w którym sprawdzają się wyłącznie najlepsi.
Nadchodzi era profesjonalistów
Eksperci HR zauważają, że do rewolucyjnych zmian w wizerunku usług sprzątania wystarczyła ostatnia dekada. Polacy zainteresowali się usługami fachowców wykupowanymi w abonamencie, na określoną liczbę razy w tygodniu lub miesiącu. Korzystają z tego nie tylko instytucje, ale coraz częściej - mieszkańcy zamkniętych, strzeżonych osiedli i luksusowych dzielnic. Pojawia się również coraz więcej autonomicznych, zautomatyzowanych rozwiązań oferowanych przez samą branżę. Usługi zamawiane są do wybranych obiektów, lokali lub pomieszczeń, a wykonawcy zobowiązują się do spełnienia nawet najbardziej wyśrubowanych oczekiwań.
- Polska branża czystości przeszła przyspieszoną metamorfozę, z której dziś wyłania się jako sektor innowacyjny i wysoce konkurencyjny. Pracownicy szkoleni są do ról operatorów specjalistycznego sprzętu, wartego niekiedy setki tysięcy złotych, a każda usługa to strategicznie rozplanowana operacja. Kompetentny, niezawodny personel jest zasobem na wagę złota, a czołowi dostawcy takich usług z trudem rezerwują dla klientów kolejne terminy. Nie ma tu miejsca na zatrudnionych ,,z przypadku’’: kadry pracujące dla rzetelnych firm usług czystości to dziś wyłącznie dobrze wyszkoleni eksperci -podkreśla Agata Natkańska, Operations Manager firmy Batmaid z branży profesjonalnych usług czystości.
Kim jest dzisiejszy specjalista usług sprzątania?
Duży wpływ na podejście samych pracowników do zawodu miała popularyzacja aplikacji mobilnych, umożliwiających elastyczną rezerwację sprzątania, wraz z opłacaniem zamówienia online. Wykonawcy tych usług pracują dziś podobnie jak kierowcy taksówek, instalujący po kilka aplikacji (jak Bolt, Uber, czy FreeNow), pozwalających przyjmować im kolejne zlecenia - i przebierać w zamówieniach.
- Doświadczeni eksperci usług czystości mogą obecnie wybierać, gdzie i w jakiej formie chcą pracować. Zlecenia do realizacji otrzymują coraz częściej zdalnie, w ramach wygodnych kontraktów zawieranych z większymi firmami działającymi w ich miastach, jak na przykład Batmaid. Konkurencja robi swoje: firmy są rozchwytywane, więc sam personel także znacząco zyskuje na atrakcyjności i może stawiać warunki - wyjaśnia Piotr Majdan, CEO firmy Batmaid z branży profesjonalnych usług czystości.
Zmiany te pomogły zatrudnionym w walce o godne, uczciwe warunki. Dziś ceniony specjalista nie musi reklamować się na grupach facebookowych, sam rozliczać podatku lub, jak zdarzało się w przeszłości, otrzymywać dochód nierejestrowany. Odpowiedzialne firmy otaczają personel parasolem ochronnym i jest to z pewnością jeden z najcenniejszych efektów rosnącej konkurencji o pracownika. Jeśli dodamy do tego minimalną obecnie w Polsce stopę bezrobocia (według szacunków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w końcu lipca tego roku wyniosła ona 4,9 proc. - tak niskie bezrobocie ostatni raz zanotowano 32 lata temu), wygląda na to, że złote czasy dla branży dopiero się zaczynają.
Nadesłał:
AZ_2018
|