Przedsiębiorcy z sektora przemysłowego coraz chętniej realizują zamówienia produkcyjne przez interne


2025-09-17
*

Trzy czwarte małych i średnich firm z sektora przemysłowego realizuje zamówienia produkcyjne częściowo lub całkowicie online. Najczęściej kupowane w ten sposób są części do maszyn (58 proc.), surowce (48 proc.) i narzędzia (44 proc.) – wynika z piątej edycji raportu Index MiU Siemens Financial Services w Polsce. Digitalizacja procesów, m.in. zakupowych, staje się już powoli standardem. Cyfrowe narzędzia są nieodzownym wsparciem w realizacji codziennych, efektywnych decyzji zakupowych.

Firmy coraz częściej wdrażają systemy ERP i platformy B2B, które przyspieszają zarządzanie zamówieniami, umożliwiają lepszą kontrolę kosztów i optymalizację łańcucha dostaw. Najczęściej online kupowane są części do maszyn (58 proc.), surowce produkcyjne (48 proc.) oraz narzędzia wykorzystywane przy produkcji (44 proc.).

Co trzeci ankietowany (32,3 proc.) deklaruje, że maszyny i urządzenia o wartości do 50 tys. zł zamawia online. Nieco mniej, bo średnio co piąta firma decyduje się na zakup przez internet większego sprzętu przemysłowego, o wartości nieprzekraczającej 200 tys. zł. Z kolei tylko 25 proc. przedsiębiorstw pozostaje wyłącznie przy tradycyjnych kanałach sprzedaży.

Cyfryzacja procesów zakupowych pozwala firmom szybciej reagować na zmiany, lepiej zarządzać zapasami i bardziej precyzyjnie planować produkcję – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce. – W osiąganiu coraz to lepszych poziomów digitalizacji, czy to z powodów technologicznych czy organizacyjnych, prócz innowacyjnych narzędzi cyfrowych, istotny jest także dostęp do elastycznego finansowania inwestycji.

Najwyższy poziom digitalizacji zakupów widać w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych – aż 64 proc. firm z tego sektora zamawia online części do maszyn. W branży spożywczej najczęściej kupuje się przez internet mniejsze maszyny (do 50 tys. zł – 38 proc. firm) oraz ubezpieczenia (30 proc.).

Napędzająca rola finansowania zewnętrznego

Choć 69,3 proc. przedsiębiorców nadal finansuje zakupy z własnych środków, coraz więcej firm korzysta z leasingu i kredytów. Co istotne, przy realizowaniu inwestycji w park maszyn i urządzeń, ponad połowa firm sięga po finansowanie zewnętrzne – 42 proc. łączy je z własnym kapitałem, a 12 proc. korzysta wyłącznie z niego. Zewnętrzne wsparcie pozwala firmom realizować inwestycje szybciej, a także skuteczniej wdrażać zaplanowane usprawnienia.

Dzięki elastycznym rozwiązaniom takim jak Simply dla Industry, czyli szybkiemu finansowaniu w formie leasingu lub pożyczki, przedsiębiorcy mogą realizować inwestycje do kwoty 50 000 euro w sposób prosty i bezpieczny – zarówno w przypadku zakupów online, jak i w punktach sprzedaży – dodaje Grzegorz Jarzębski

Z kolei w przypadku maszyn i urządzeń o większej wartości sprawdzą się uproszczone procedury finansowania takie jak np. MiU Sprint dostępna w Siemens Financial Services w Polsce. To rozwiązanie umożliwia uzyskanie finansowania do 300 000 euro przy minimum formalności – wystarczą podstawowe dane firmy, bez dokumentów finansowych. Co więcej, decyzję finansową można otrzymać nawet w 15 minut, co znacząco przyspiesza realizację planów inwestycyjnych.

Przedsiębiorstwa potrzebują innowacyjnych narzędzi zakupowych, bo dzięki nim mogą zyskać możliwość porównywania ofert, większą transparentność procesów zakupowych, czy możliwość efektywniejszego planowania zapasów, a to przekłada się na optymalizację łańcucha dostaw i redukcję kosztów operacyjnych – podsumowuje Grzegorz Jarzębski.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Radosław Pupiec

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl