Recepta na sukces uczelni wyższych
Konkurencja na rynku szkolnictwa wyższego jest spora. Uczelnie państwowe stają w szranki z prywatnymi, które coraz częściej wyróżniają się innowacyjną ofertą studiów, przygotowywaną m.in. w oparciu o prognozy rynku pracy. W takiej sytuacji szansę na sukces mają tylko najlepsze placówki.
Co oznacza „innowacyjna oferta” oraz jakie nowości edukacyjne czekają na studentów w najbliższych miesiącach? Odpowiedzi warto szukać na przykładzie Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Warszawie.
Minęły czasy, kiedy to tylko maturzystom zależało na indeksie renomowanej uczelni. Dziś role się odwróciły i o abiturientów oraz pracodawców zainteresowanych podniesieniem kwalifikacji swoich pracowników zabiegają nawet najbardziej znane Alma Mater. Jeszcze do niedawna liczba uczelni wyższych rosła z roku na rok. Niż demograficzny jednak szybko zweryfikował istnienie wielu z nich. Ostały się tylko szkoły wyższe z tradycjami i renomą oraz te, które wypracowały nowoczesne programy edukacyjne. Nowoczesne, czyli bazujących m.in. na e – learningu, hologram learningu oraz umiejętnie łączących wiedzą teoretyczną z praktyką.
Technologia w nauce
Zaawansowanymi technologiami nauczania może pochwalić się w Polsce niestety niewiele placówek. W tym wąskim gronie znacząco wyróżnia się jednak Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie (EWSPA), która wykorzystuje metodę hologram learning oraz e – learning. Bodźcem na wprowadzenie edukacyjnych nowinek, oprócz unowocześnienia oferty, był także charakter uczelni. EWSPA posiadająca wydziały prawa w Warszawie i Londynie oraz prowadzi zajęcia w postaci wykładów otwartych w m.in. w Rzymie, Madrycie, Dublinie i wielu innych miastach europejskich. Uczelnia wprowadza w tym roku akademickim wykorzystujący technologię hologramu hologram learning - wykłady są prowadzone równocześnie przez kilku profesorów znajdujących się w różnych częściach świata. – Takie rozwiązanie zwiększa interakcję między studentem i nauczycielami akademickimi – mówi Małgorzata Wirtek, Dyrektor Generalny EWSPA. – Tymczasem e – learning to ciekawa forma studiów przede wszystkim dla osób aktywnych zawodowo. Tryb studiów stacjonarnych wiąże się z regularnymi, sztywno zaplanowanymi zajęciami. Jeśli nie jest się w stanie w nich uczestniczyć, przepadają. W przypadku nauczania przez internet student ma nielimitowany dostęp do materiałów. Sam decyduje kiedy chce się uczyć oraz kiedy uczestniczyć w obowiązkowych zajęciach stacjonarnych – podkreśla Wirtek.
Teoria w parze z praktyką
Ale innowacyjna technologia w edukacji to nie wszystko. Dla osób zainteresowanych poszerzeniem swoich kwalifikacji istotną rolę odgrywa również kadra naukowa oraz możliwość zweryfikowania wiedzy teoretycznej z praktyczną. W odpowiedzi na te potrzeby EWSPA stworzyła unikatowy na skalę Polski program zwany Kliniką Prawa. Jest to studencka poradnia prawa, w ramach której studenci studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawa, udzielają bezpłatnych porad prawnych. Projekt spełnia podwójnie ważną funkcję. Po pierwsze studenci mają możliwość zweryfikowania swojej wiedzy i umiejętności. Drugą stroną medalu jest pomoc osobom, których nie stać na sfinansowanie pracy adwokata lub radcy. – Poprzez program wykorzystujemy potencjał naszych studentów – mówi dr Dariusz Czajka, Prorektor EWSPA i pomysłodawca Klinik Prawa. – Wcześniej, czy później będą musieli zweryfikować swoją wiedzę i predyspozycje. My dajemy im tę możliwość jeszcze w czasie studiów. A jeśli w trakcie prowadzenia danej sprawy pojawiają się jakieś wątpliwości, studenci zawsze mogą zweryfikować je z opiniami najlepszych profesorów prawa – dodaje Czajka.
Przed szkolnictwem wyższym wiele wyzwań, ale też i możliwości. Dzięki nowoczesnym technologiom dostęp do edukacji będzie o wiele prostszy i tańszy. I co ważne, powoli on na zdobycie wykształcenia lub jego uzupełnienie tym, którym aktywność zawodowa nie pozwoliłaby na uczestniczenie w zajęciach stacjonarnych.
Prezentację dotyczącą hologram learning można zobaczyć pod adresem: http://www.youtube.com/watch?v=dgQmZv2JSdc.
Nadesłał:
Best Brands PR
|