Specjaliści z branży spożywczej sprawdzili jakość polskich specjałów


Specjaliści z branży spożywczej sprawdzili jakość polskich specjałów
2019-08-05
Świadomość rodzimych producentów żywności odnosząca się do jakości proponowanych specjałów, z roku na rok jest coraz wyższa. Dlatego też minioną, XXXIII certyfikację żywności podsumować można trzema wyrażeniami: różnorodność, wysoka jakość, ciekawe produkty.

Organizowany w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” audyt żywności odbył się 31 lipca w Sosnowcu. Każda z certyfikacji skłania zwykle do refleksji nie tylko nad dotychczasowymi audytami, ale także nad kondycją branży. 

Począwszy od 2011 roku specjaliści z branży spożywczej spotykają się co kwartał i oceniają artykuły spożywcze polskich firm. Celem prac Loży Ekspertów jest wyłonienie produktów wysokiej jakości, zasługujących na zdobycie znaku „Doceń polskie”. Jury przyznaje punkty (od 1 do 10) za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Każdy produkt jest sprawdzany indywidualnie przez wszystkich członków Loży Ekspertów. Certyfikatem promocyjnym honorowane są artykuły z wysokimi notami (potrzebne minimum to 7,5 pkt.), zaś żywność z maksymalną liczbą punktów jest nagradzana także tytułem TOP PRODUKT. W trakcie XXXIII certyfikacji jury programu oceniło 90 produktów należących do 47 polskich firm. 

W trakcie minionego audytu, w gronie ocenianych propozycji znalazły się tradycyjne wyroby (choćby takie jak np. klasyczne wędliny, makarony, alkohole, miód oraz masło), jak i ciekawe przykłady nowoczesnego podejścia do klasycznych produktów. Mowa m.in. o chlebach z żurawiną, ekologicznych chrupkach kukurydzianych, chrupiących przekąskach czy też o szerokiej gamie smakowej pierogów. Na uwagę zasługuje także fakt, iż tym razem szeroko reprezentowana była branża mięsna. 

- Spotkaliśmy się już po raz 33 raz! Program działa nieprzerwanie do 2011 roku, atestacje żywności odbywają się regularnie, co kwartał. Jak widać, producenci cały czas są zainteresowani zdobyciem certyfikatu jakości „Doceń polskie”: chcą budować swoją pozycję na rynku i podnosić prestiż. Cieszę się, że program się rozwija, a ja mogę obserwować zmiany zachodzące w branży spożywczej także przez pryzmat produktów zakwalifikowanych do udziału w audycie. W ciągu tych lat mieliśmy do czynienia z różnymi trendami, byliśmy świadkami rozwoju procesów produkcji, przyglądaliśmy się zupełnie nowym produktom i powrotom na rynek artykułów dostępnych przed laty. Podczas dotychczasowych certyfikacji oceniliśmy ogromną liczbę produktów, także na tej podstawie mogę stwierdzić jak wysoka jest jakość polskiej żywności – mówił Mirek Drewniak przewodniczący Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”, gastronom, mistrz kuchni. 

Jak dodaje Mirek Drewniak, wnioskiem, który szczególnie nasuwa się po XXXIII certyfikacji jest fakt, że nawet mali producenci budują swoją markę na najwyższym poziomie. - To wspaniałe, że nawet Ci mniejsi wytwórcy swoją działalność opierają na najwyższej jakości. Poczynając od wysokiej klasy produktów, poprzez dbałość o klienta. na opakowaniach i oznakowaniu etykiet kończąc! Produkty naprawdę niczym nie odbiegają od tych specjałów, które nazywamy mianem „domowych”. Jeżeli Ci producenci zachowają powtarzalność oraz co jakiś czas wprowadzać do oferty będą nowe wyroby, na pewno utrzymają swój wysoki poziom. Od lat wyraźnie widzimy, że polscy wytwórcy stawiają na nowoczesne technologie, dbałość o konsumenta, jak najlepszy smak a także na budowanie marki i obserwacje panujących w branży trendów  – dodaje przewodniczący Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. 

– Sami także jesteśmy konsumentami i choć żywność oceniamy bazując na naszej wiedzy, patrzymy na nie także przez pryzmat kupujących. Polskie artykuły spożywcze prezentują wysoką jakość, możemy być dumni m.in. z nabiału, mięs rodzimych producentów oraz tłoczonych soków owocowych – wyliczyła Celina Nierodkiewicz, która także zasiada w Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.  - To budujące, że inicjatywa propagująca polskie produkty realizowana od tylu lat i wciąż cieszy się zainteresowaniem producentów. Rodzime artykuły spożywcze należy promować – dodała Celina Nierodkiewicz. 

W trakcie trzeciej w tym roku certyfikacji, w jury zasiadł Bartłomiej Kornacki, Szef Kuchni Restauracji Warszawskiej, Hotelu Centrum w Sosnowcu. –Audyty obrazują panujące trendy kulinarne. Do oceny zgłoszono chociażby bogatą gamę przetworów różnego typu, dań gotowych (w tym szeroki wybór pierogów w bardzo ciekawych smakach), ale także nowatorskie i zdrowe przekąski, które doskonale sprawdzą się w przypadku opornych dzieci! Sam będąc ojcem doskonale wiem jak w niektórych wypadkach wygląda żywienie najmłodszych. Co więcej, wytwórcy muszą wychodzić naprzeciw zróżnicowanym oczekiwaniom kupujących, podczas audytów jest to wyraźnie widoczne – podkreśla Szef Kuchni Restauracji Warszawskiej (mieści się ona w Hotelu Centrum Sosnowiec, gdzie odbywał się audyt żywności) 

Wszystkie produkty, bez względu na rodzaj, czy pochodzenie podlegają tym samym zasadom oceny. – Każdy członek jury ma do dyspozycji punkty w skali od 1 do 10. Oceniane są smak, wygląd i stosunek jakości o ceny. Certyfikat programu jest przyznawany tylko artykułom, które otrzymają minimum 7,5 pkt. Żywność z maksymalnymi notami jest honorowana dodatkowo tytułem TOP PRODUKT – wyjaśnia Katarzyna Salomon, która w Loży Ekspertów reprezentuje organizatora Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. - Konsumenci poświęcają większą uwagę produktom, które trafią na ich stoły, a przy tym mają do dyspozycji coraz bogatszy wachlarz możliwości, czego potwierdzeniem są także produkty zgłaszane do oceny. Każdorazowo oceniamy bardzo różnorodne wyroby, zarówno te tradycyjne, jak i nowe propozycje, często będące wariacjami na temat klasycznych produktów - dodaje Katarzyna Salomon.

Dzień Polskiej Żywności już 25 sierpnia

Mnogość propozycji polskim wytwórców żywności skłoniła twórców programu „Doceń polskie” do zainicjowania Dnia polskiej żywności. Nietypowe „święto” przypada 25 sierpnia; w okresie dożynek, kiedy to możemy cieszyć się smakiem wielu sezonowych warzyw i owoców.

– Nie chodzi o to, aby wyróżnić konkretny produkt, ale podkreślić bogactwo całej branży. Od 2011 roku, kiedy to rozpoczęliśmy realizację programu, zachęcamy, by po rodzime produkty sięgać codziennie. Dzień polskiej żywności ma w szczególny sposób podkreślać znaczenie propozycji krajowych producentów. Można na tę okoliczność patrzeć z przymrużeniem oka, ale reakcje na dotychczasowe odsłony tego „święta” dowodzą, że takie wydarzenie sprzyja poszukiwaniom nowych smaków, czy odkrywaniu na nowo dobrze znanych nam wyrobów – podkreśla Marek Bielski, twórca programu promocyjnego „Doceń polskie”. 

* * *

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”

www.docenpolskie.pl

www.blog.docenpolskie.pl 

Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni. 

Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. 

* * *

KONTAKT:

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”

www.docenpolskie.pl

Kontakt dla mediów:

Magdalena Matusik

magdalena.matusik@adventure.media.pl

Adventure Media s. c. Agencja Public Relations

www.adventure.media.pl

tel. 690 449 064

tel. 32 724 28 84

fax 32 417 01 70



Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Adventure Media

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl