Stabilizacja na miarę XXI wieku
Wzrost inwestycji infrastrukturalnych, a w szczególności ożywienie budownictwa drogowego to jeden z czynników rozwoju oferty produktów i technologii budowlanych. Aktualne wymogi branży sprawiają, że na rynku pojawiają się nowoczesne produkty, takie jak hydrauliczne spoiwo Gruntar firmy Lafarge.
W Polsce grunty określa się symbolami od G1 do G4, gdzie optymalnymi parametrami pod kątem budownictwa są te oznaczone G1, czyli grunty niewysadzinowe, a najgorszymi G4 czyli te najbardziej wysadzinowe. Właściwa stabilizacja gruntów podłoża to podstawa trwałej konstrukcji drogi, szczególnie na – dominujących w naszym kraju – tych o nośności G2-G4. Tylko podłoże oznaczone G1 nie stwarza problemów w zaprojektowaniu i wykonaniu konstrukcji drogi oraz gwarantuje uzyskanie dobrej jakości i długoletniej trwałości inwestycji.
Trudne grunty G2-G4
Jeżeli pod konstrukcją drogi mamy do czynienia z gruntami, które przed budową należy doprowadzić do cech nośności G1, to wtedy wymagane są dodatkowe działania stabilizujące i wzmacniające. W zależności od zaprojektowanej kategorii ruchu drogi rozpoczęcie prac na tego typu terenach następuje po określeniu konkretnych właściwości, klasy oraz stanu gruntu i wyboru metody wzmocnienia. Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami są:
* Wymiana gruntu, sięgająca głębokości od 25 do 75 cm. W tym przypadku należy pamiętać o dodatkowej warstwie odcinającej lub geomacie. Rozwiązanie to niestety należy do najbardziej kosztownych, ponieważ należy dodatkowo doliczyć zakup nowego podłoża, jego transport i prace ziemne rozciągające się często na setki tysięcy m2.
* Wzmocnienie podłoża warstwą łamanego kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Tu przyjmuje się wymianę gruntu na głębokości 30-50 cm i tak jak w poprzednim przypadku wymagane jest zastosowanie elastycznej geomaty lub warstwy odcinającej z piasku.
* Metody mieszane, czyli połączenie jednego z pierwszych rozwiązań z wykonaniem stabilizacji cementami lub specjalnymi spoiwami górnej warstwy podłoża. Wykonuje się je na głębokości 30 do 70 cm pod właściwą konstrukcją drogową w zależności od kategorii drogi i głębokości przemarzania gruntu.
Nowoczesne spoiwo drogowe
Gruntar to nowoczesne spoiwo hydrauliczne, które jest odpowiedzią na potrzeby oraz rozwój rynku inwestycji infrastrukturalnych. Produkt, występuje w trzech odmianach. W typie HSD 12,5 (hydrauliczne spoiwo drogowe o wytrzymałości 12,5 MPa) i HSD 5 przeznaczone są przede wszystkim do zwiększania nośności podłoża wszystkich rodzajów gruntów mineralnych, w tym również gruntów spoistych. Sprawdzają się także do polepszenia i uszczelnienia gruntów na składowiskach odpadów i obwałowaniach a także przy rewitalizacji terenów zdegradowanych. Dzięki swoim właściwościom z powodzeniem mogą być stosowane do poprawienia nośności i struktury, a także osuszania zawilgoconych gruntów. Trzeci produkt to Gruntar HSD 22,5 i przeznaczony jest do stabilizacji oraz umacniania podłoża i mieszanek kruszyw, które są stosowane w budownictwie drogowym, głównie na podbudowy i warstwy podjezdniowe. Skład oraz właściwości fizyko-chemiczne sprawiają, że doskonale nadaje się on do pracy na gruntach gruboziarnistych i przy podwyższonych wymaganiach wytrzymałościowych.
Szerokie właściwości aplikacyjne
Ze względu na odpowiednio dobrane składniki i dodatki mineralne, Gruntar zdecydowanie ułatwia prowadzenie prac stabilizacyjnych na różnych gruntach. Produkt gwarantuje także dobry przyrost wytrzymałości, jednocześnie osuszając grunt poprzez absorpcję wody. Mniejszy stopień pylenia w porównaniu z wapnem, szybki przyrost nośności to nie jedynie korzyści płynące z zastosowania Gruntara. Spoiwo, w porównaniu do wapna i popiołu skraca także czas oczekiwania na poprawę parametrów gruntu. Warto zwrócić uwagę, że zastosowanie każdego produktu Gruntar podczas prac stabilizacyjnych efektywnie obniża ich koszt, przede wszystkim ze względu na zminimalizowanie kosztów związanych z energią potrzebną do zagęszczenia gruntu, a także z poprawą i podniesieniem odporności na wtórne rozmiękanie.
Wśród najważniejszych projektów wykonanych na spoiwie Gruntar przez firmę Budar jest wzmocnienie nasypów na obwodnicy Kielc oraz przy budowie drogi powiatowej w miejscowości Szczucin. Ważnym projektem była także stabilizacja drogi dojazdowej i placu składowego dla wytwórni mas bitumicznych firmy Skanska w miejscowości Dębska Wola koło Kielc. Wykonano warstwę odcinającą o grubości 30 cm na powierzchni 70 000 m2. Do tej inwestycji użyto około 700 ton spoiwa. Spoiwo, w porównaniu do wapna i popiołu zdecydowanie skraca także czas oczekiwania na poprawę parametrów gruntu, a także generuje mniejszy stopień zapylenia, szybki przyrost nośności oraz niskie dozowanie. Między innymi właśnie dlatego w tej technologii firma Por B-T stabilizowała (wykorzystano ponad 100 ton Gruntara) drogi wewnętrzne na „Osiedlu Południowym” w gminie Morawica koło Kielc. Produkt posłużył też do prac stabilizacyjnych węzła Żelazna Grunwaldzka w Kielcach oraz przy stabilizacji mniejszych inwestycji w Kielcach.
– Stosowanie Gruntara podczas prac stabilizacyjnych efektywnie obniża ich koszt, przede wszystkim ze względu na zminimalizowanie kosztów energii potrzebnej do zagęszczenia gruntu, a także z poprawą i podniesieniem odporności na wtórne rozmiękanie – to najczęściej powtarzająca się opinia naszych partnerów handlowych. To bardzo dobry sygnał z rynku, że nasze spoiwo spełnia oczekiwania fachowców w tej branży – powiedział Maciej Sypek, kierownik marketingu Lafarge Cement.
Na bazie spoiwa hydraulicznego został wykonany również szereg prac stabilizacyjnych przy inwestycjach prowadzonych przez firmę Żelbet-Montex. Wśród tych najciekawszych można wymienić m.in. wzmocnienie pod drogę betonową do odlewni i walcowni aluminium w Bogumiłowicach. Teren stabilizacji o grubości 30 cm wyniósł 30 000 m2 powierzchni (w tym 25 000 drogi i 5 000 parking). Dzięki swoim uniwersalnym właściwościom spoiwo hydrauliczne może być używane zarówno do zaawansowanych projektów drogowo-infrastrukturalnych, jak i tych, prowadzonych na mniejszą skalę, jak np. stabilizacja drogi w Skierniewicach przy ul. Czerwonej wykonaną przez firmę Mirbud, gdzie użyto ok. 100 ton produktu.
Nadesłał:
GlobalBrand
|