Stałe ciśnienie w oponach – przełomowa technologia Goodyeara


Stałe ciśnienie w oponach – przełomowa  technologia Goodyeara
2011-08-23
Optymalne ciśnienie w oponach bez użycia kompresorów? Regularne pompowanie opon może wkrótce przejść do historii dzięki innowacji wdrażanej przez laboratoria Goodyear Tire & Rubber Company.

Możliwość ciągłego utrzymania właściwego ciśnienia w oponach może nie tylko wyeliminować potrzebę kontrolowania go i szukania kompresora ze sprawnym manometrem, ale również przełożyć się na realne oszczędności na paliwie. Zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych, zbyt niskie ciśnienie w oponach - jak pokazują wyniki badań - powoduje zwiększenie zużycia paliwa od 2,5 do 3,3%. Przy dzisiejszych cenach jest to prawie 10 groszy na litrze paliwa.

Prawidłowo napompowane opony to także: mniejsza emisja spalin, dłuższa żywotność opon, większe bezpieczeństwo oraz lepsza sterowność pojazdu.

Opracowywana przez Goodyeara technologia utrzymania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology - AMT) pozwoli utrzymać optymalne ciśnienie w oponach bez potrzeby wykorzystania zewnętrznych kompresorów, czy elektroniki. Wszystkie elementy systemu AMT, w tym zminiaturyzowany komputer, będą się mieścić wewnątrz opony.

„Technologicznie jest to skomplikowane, ale sama koncepcja systemu AMT jest dość prosta - system zasilany jest dzięki ruchowi opony toczącej się po nawierzchni. Opona, która sama utrzymuje ciśnienie powietrza to coś, czego kierowcy potrzebowali od lat. Firma Goodyear podjęła wyzwanie, a postępy, które poczyniliśmy, są bardzo obiecujące. To będzie jeden z tych przełomów technologicznych, po którym będziemy się zastanawiać jak wcześniej mogliśmy bez tego żyć" - powiedział Jean-Claude Kihn, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyeara.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy opony z systemem AMT znajdą się w sprzedaży, ale harmonogram prac ma ulec przyspieszeniu dzięki otrzymanym niedawno w USA i Unii Europejskiej rządowym dotacjom naukowym.

Biuro Technologii Motoryzacyjnych amerykańskiego Departamentu Energii poinformowało o udzieleniu dotacji w wysokości 1,5 miliona dolarów na badania, rozwój i prezentację systemu AMT do opon do samochodów ciężarowych. Dotację

przekaże także Narodowe Laboratorium Technologii Energetycznych, a prace będą prowadzone w ośrodku innowacji Goodyeara w Akron w stanie Ohio.

W lipcu firma Goodyear otrzymała również dotację od rządu Luksemburga na badania i rozwój systemu AMT do opon do aut osobowych. Prace nad tym rozwiązaniem będą prowadzone przez ośrodek innowacji Goodyear w Colmar-Berg w Luksembrugu.

„Choć koncepcja jest podobna, systemy AMT dla samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych znacznie się różnią. Konkretne wsparcie udzielone przez rządy USA i Luksemburga świadczy o wartości tych projektów oraz o wielu korzyściach jakie mogą przynieść kierowcom na całym świecie" - dodał Jean-Claude Kihn.

Ponadto Biuro Technologii Motoryzacyjnych Departamentu Energii poinformowało, że udzieli dotacji w wysokości 1,5 miliona dolarów wspólnemu projektowi PPG Industries i Goodyear, dotyczącemu zmniejszenia oporów toczenia i zwiększenia wydajności paliwowej opon. Celem projektu jest osiągnięcie tych celów we flotach samochodów osobowych dzięki zastosowaniu nowych technologii w bieżniku i wykładzinie wewnętrznej opon.

„Zaawansowane technologie, niewidzialne dla ludzkiego oka, jak te, nad którymi pracujemy z PPG, radykalnie zredukują zużycie paliwa za które odpowiadają opony. Zachowają przy tym tak istotne właściwości, jak trakcja i żywotność bieżnika" - powiedział Jean-Claude Kihn.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 54 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji - w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 73 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl