Stalking (uporczywe nękanie) – od roku karane ale gdzie nękanie się zaczyna?
W Polsce od 2011 r. nękanie innej osoby jest karane do 3 lat pozbawienia wolności. Ale w którym momencie zaczyna się nękanie? Wtedy kiedy operator sieci wydzwania 100 razy w ciągu dwóch tygodni? Wtedy kiedy windykacja dzwoni do sąsiadów?
W języku polskim słowo „stalking” pojawiło się dopiero w latach 90. XX wieku, kiedy się zaobserwowano przejawy tego zjawiska w naszym kraju. W 2006 r. pierwsze badania przekrojowe przeprowadziła J. Skarżyńska (Associazione Italiana di Psicologia e Criminologia, Osservatorio Nazionale Stalking) na próbie reprezentatywnej (N=2000, 984 mężczyzn i 1016 kobiet w wieku 16-69 lat).
Wyniki tych badań były szokującze iż: 12 % populacji polskiej jest lub było ofiarą aktów stalkingu. Ofiary stalkingu czuły wpływ negatywny na ich życie i zdrowie. Czuli się zagrożeni, niepokójeni i doświadczali zaburzenia psychosomatyczne i problemy w relacjach interpersonalnych (skutki psychiczne i relacyjne), Tylko 15% ofiar podało, iż fakt prześladowania zgłaszało policji (brak danych o formie tych zgłoszeń i krokach podjętych przez policję).
W 2009 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zainicjowało dalsze badania analityczne na ten temat. Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości na reprezentatywnej, losowej próbie 10.200 respondentów, z których niemal co dziesiąty (9,9 %) odpowiedział twierdząco na pytanie, czy był ofiarą uporczywego nękania. Skutek tych badań była powyższa nowelizacja Kodeksu karnego.
Na naszej stronie Tellows.pl nie jeden użytkownik opisał że się czują nękany przez operatora lub windykacje. Są przykłady gdzie firmy windykacyjne nawet dzwonią do rodziny lub sąsiadów. U naszych sąsiadach zagranicznych odbyła się zatym sprawa sądowa trzydziesto letniego mężczyźny przeciw operatora Niemieckiego Vodafone. Były klient podał operatora do sądu poniewasz linia usługi klienta dzwoniła do niego 100 razy w ciągu dwóch tygodni. Nie jeden raz powiedział konsultantce że się zdecydował na innego operatora i poprosił żeby jego już nie kontaktować. Ale nic z tego: dalej telefonowali pare razy w ciągu dnia. (więcej o tym tu: http://blog.tellows.pl/2012/09/operator-dzwonil-100-razy-w-ciagu-dwoch-tygodni-%E2%80%93-klient-podal-sprawe-do-sadu/) Mężczyźna wygrał w sądzie. Największa na świecie firma zajmującą się usługami telekomunikacyjnymi przeprosiła i na dodatek zapłaci 5100 Euro wartą kare jeśli jeszcze raz zadzwoni.
Trzeba również w Polsce pomyśleć i na nowo oczenić w którym momencie nękanie się zaczyna.
Więcej informacji:
http://blog.tellows.pl/
Tellows UG
Christian Anton
Eschenring 6
04282 Bennewitz
Tel: +49 – 1578 – 4918966
Fax: +49-355-28925-887006
E-Mail: presse MAŁPA tellows.de
Społeczność Tellows pozwala użytkownikom komentować i oczeniać numery telefoniczne m.i. na stronach www.tellows.de, www.tellows.com, www.tellows.co.uk, www.tellows.fr, www.tellows.es i www.tellows.it. W ten sposób tellows ostrzega ludzi na całym świecie przed oszustwem telefonicznym. Rejestr handlowy: Amtsgericht Leipzig HRB 26291, Kierownik: Stefan Rick