Światło na scenie. Magia kolorów


Światło na scenie. Magia kolorów
2011-07-27
Sezon wakacyjny w pełni. Jeśli tylko pozwala pogoda, większość imprez odbywa się pod chmurką. Dobry koncert to nie tylko dobra muzyka płynąca ze sceny. Zadbani o odpowiednie oświetlenie estrady jest sprawą równie ważną.

Jeśli lato, to wypoczynek i rozrywka, a jeśli rozrywka to także imprezy plenerowe. Przez cały lipiec i sierpień w Polsce odbywają się różnego rodzaju koncerty muzyczne. Specjaliści od oświetlenia scenicznego dwoją się i troją, by spotęgować wrażenia dźwiękowe, przyozdabiając je w odpowiednie barwy. Bo dźwięk i scenografia to nie wszystko. Dzisiaj koncert ma być wielkim show, który zapadnie w pamięć. Wraz z rozwojem technologii oświetleniowej zmieniają się także trendy w tej dziedzinie, ale nie zmienia się jedno: światło ma cieszyć wzrok.

Dobranie odpowiedniego oświetlenia na scenę na zewnątrz to oczywiście kwestia tego, jaka impreza ma się na niej odbyć. Inne motywy i źródła światła wykorzystane zostaną w trakcie koncertu grupy heavy metalowej, a inne podczas koncertu jazzowego czy występu gwiazdy disco. Nie mniej ważna jest liczba widowni. Jeśli chodzi o sezon letni, mowa tutaj przede wszystkim o przynajmniej kilku tysiącach osób, a więc chodzi o duże koncerty.

Mocowanie

Zanim jednak oświetleniowcy przystąpią do instalowania urządzeń świetlnych, muszą mieć je na czym zamocować. Na dużych, profesjonalnych scenach wykorzystuje się przede wszystkim konstrukcje aluminiowe czterorurowe - wygodne, lekkie, odporne na warunki atmosferyczne, łatwe w montażu jak i w demontażu. Oczywiście oprócz funkcji mocowania oświetlenia stanowią one przede wszystkim szkielet sceny. (czytaj więcej o systemach mocowania).

Urządzenia inteligentne

Zaliczymy do nich m.in. takie odbiorniki jak stroboskopy, ruchome głowice, lasery. To automatyczne urządzenia, dzięki którym można stworzyć profesjonalny pokaz. Zarządza nimi osoba sterująca (realizator światła). - Z konsoli wysyłany jest sygnał do wszystkich podłączonych urządzeń. Przesyłane szeregowo dane w postaci protokołu DMX (czytaj więcej o DMX) opisują czterdzieści razy na sekundę np. kolor, intensywność barwy, aktualne położenie głowicy reflektora czy sposób strobowania – tłumaczy Michał Filipowski członek zarządu firmy Pro Lighting i sklepu internetowego http://prosklep.pl/.

 

Przykładowe urządzenia:



(Fot.1) Ruchoma głowica FUTURELIGHT PHS-1200E PRO-Head SPOT

 

·         balast elektroniczny

·         zintegrowany odbiornik bezprzewodowy DMX (W-DMX)

·         ekstremalnie mocne źródło światła o mocy 1200W

·         system wielo-soczewkowy daje maksymalnie jasne i ostre projekcje

·         paleta barw CMY - nieograniczona kolorystyka

·         tarcza kolorów z 4 różnymi filtrami dichroicznymi, kolor biały, filtry korekcji CTB, filtr UV

·         tarcza może zostać obsadzona filtrami kolorów lub gobosami

·         efekt tęczy z regulacją prędkości w obu kierunkach

·         predefiniowane makra zmiany barw i gobo

·         różne możliwości korekcji temperatury barwowej filtrem CTO

·         płynny filtr frost do rozjaśniania i przyciemniania projekcji

·         system szybkiej i łatwej wymiany gobo "Gobo Slot In" (wymiana bez użycia narzędzi)

·         2 tarcze z obrotowymi gobo + otwarte

·         funkcja gobo-shake

·         tarcza efektów z pryzmatem podwójnym, potrójnym, pięciokrotnym, efekt 3D + otwarte

·         funkcja obrotów pryzmatu w obu kierunkach, indeksowanie pryzmatu

·         funkcje makro do łączenia obrotów gobo i pryzmatu

·         efekt animowanego ognia

·         ostrość regulowana elektronicznie (silnik)

·         dimmer mechaniczny

·         zomm regulowany elektronicznie (silnik)

·         płynnie sterowany iris

·         predefiniowane, różne efekty pulsacyjne dla iris/dimmer/shutter

·         efekt stroboskopowy 1-10Hz i oddzielną przysłoną (shuter)

·         stroboskop z funkcją random

·         kąt świecenia 17°-32°

·         kolorowy wyświetlacz obsługi urządzenia

·         możliwość aktualizacji oprogramowania sterującego urządzeniem

·         tryb pracy sterowanie sygnałem DMX lub praca samodzielna (również jako Master/Slave)

·         250 predefiniowanych scen dla pracy bez DMX (z możliwością ich zmiany)

·         8 wbudowanych programów możliwych do kontrolowania DMXem

·         sterowanie dźwiękiem poprzez wbudowany mikrofon

·         automatyczna korekcja pozycji

·         rozdzielczość 8 lub 16 bitowa

·         fabrycznie zamontowane i wyregulowane źródło światła

·         sterowanie dowolnym dostępnym w handlu sterownikiem DMX

 

(Fot. 2)  Stroboskop Showtec Titan Strobe 1500W DMX 

 

·         możliwość przyciemniania

·         częstotliwość 1-15Hz

·         ściemniacz

·         2 kanały DMX

·         możliwość pracy bez DMX

·         normatywna siła błysku

·         specjalnie ukształtowany reflektor w celu najlepszego efektu

 

(Fot. 3) Volkslaser MegaLase RGB 600  

 

·         moc lasera RGB: 80-100mW zielony, czerwony 350mW, granatowy 150mW

·         sterowanie: auto, audio (za pomocą wbudowanego mikrofonu), DMX, slave

·         80 zaprogramowanych gotowych układów promieni

·         16 zaprogramowanych wzorów graficznych

·         16 zaprogramowanych cyfr i liter

·         16 zaprogramowanych słów

·         46 zaprogramowanych krótkich pokazów laserowych

·         17 kanałów DMX dla wszystkich mozliwych wariantów sterowania i trybów pracy

·         połaczenie ILDA: D-sub 25 pin ILDA standard

·         połaczenie DMX: 3 pin XLR

·         zasilanie: 100-250VAC/35W

·         wymiary: 505 x 327 x 90 mm

·         waga: 8 kg

 

Urządzenia konwencjonalne

Zaliczamy do nich takie odbiorniki jak reflektory typu PAR, naświetlacze, projektory PC i profilowe, blindery, ACLe , projektory z soczewką Fresnela.

 

Przykładowe urządzenia:

 

(Fot. 4) Sunstrip Active DMX

Sunstrip Active jest następcą popularnego już Sunstrip I i II. Jednakże, Sunstrip jest w pełni aktywnym urządzeniem z wbudowanym dimmerem. Urządzenie może pracować w trybie stand-alone i posiada wbudowane 16 programów. Dla łatwego montażu Sunstrip Active wyposażony jest w uchwyty ścienno - podłogowe z regulowaną pozycją montażu.

·         16 wbudowanych programów

·         Zasilanie - powercon in/out

·         Zasilanie: 240V/50 Hz

·         Pobór mocy: 750W

·         Control Mode: DMX (do wyboru: 1, 2, 5 lub 10 kanałów)

·         Bezpiecznik: F6, 3A

·         Lampa: 10x Showtec 240V/75W GU10 (82382)

·         Wymiary: 1000 x 130 x 77 mm

·         Waga: 5,32 kg

 


(Fot. 5) Reflektor EUROLITE ML-64 GKV

  • reflektor z 4 wymiennymi soczewkami(VNSP - NSP - MFL i WFL)
  • moc świetlna jak konwencjonalnych parów 64 przy znacznie mniejszym poborze prądu
  • wysokiej jakości obudowa aluminiowa odlewana ciśnieniowo
  • z ramkami do filtrów barwnych
  • opcjonalnie skrzydełka ograniczające
  • silnie światło dzięki żarówce GKV 240/600W

 

Urządzenia LED

 

Zaliczamy do nich takie urządzenia jak reflektory i tuby LED. - Światło elektroluminescencyjne zrewolucjonizowało scenę. Zaletami tego typu żarówek jest ich mała awaryjność, niski pobór prądu (oszczędność do kilkudziesięciu procent), mała waga, mała wartość napięcia zasilającego, duża trwałość i wartość luminacji – mówi Michał Filipowski.

 

Przykładowe urządzenia:

 

(Fot. 6) ADJ Flat Par TRI7

 

  • Jasno świecący cienki PAR wyposażony w 7 x 3W diody TRI LED (3-w-1 RGB)
  • Idealny na estrady, tam gdzie niska emisja ciepła jest musem
  • Bardzo smukła obudowa
  • Możliwa bezprzewodowa kontrola aż do odległości 4,5m (Model: ADJ LED RC – sprzedaż jako wyposażenie dodatkowe)
  • 7 trybów kanału DMX:  1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7kanałowy tryb
  • 6 trybów pracy: manualna zmiana kolorów; automatyczna zmiana kolorów; tryb zanikania kolorów; tryb auto; sound active; DMX-512
  • Łagodne mieszanie kolorów (wolna lub szybka zmiana kolorów)
  • Technologia TRI LED nie wyświetla cieni RGB
  • 32 kolory macro
  • Efekt stroboskopu
  • Elektroniczny dimming: 0-100%
  • Kąt świecenia: 40stopni
  • Przyłącze: 3-pin XLR (Wejście/Wyjście)
  • 4przyciki obok wyświetlacza do zmiany ustawień
  • Podwójny system pałągu pozwala na swobodne ustawienie produktu na parkiecie oraz powieszenie na kratownicy aluminiowej
  • Wejście/Wyjście IEC AC do podłączeń szeregowych
  • Zabezpieczający hat na tylnim panelu urządzenia
  • W zestawie ramka na opcjonalne filtry
  • Może pracować całą noc, bez potrzeby chłodzenia
  • Długa żywotność diod LED, szacowana na 50 000godzin
  • Maksymalny pobór mocy: 25W
  • Napięcie: AC 90V-240V 50/60Hz
  • Wymiary (Dł. x Szer. x Wys.): 272x230x105mm
  • Waga: 2,8kg

 

Konsolety sterujące i regulatory napięcia.

 

Urządzenia, dzięki którym „maszyna świetlna” może działać.

 

Przykładowe urządzenia:

 

(Fot. 7) MA Lighting grandMA micro

 

  • Wewnętrzny, wysokiej rozdzielczości, kolorowy ekran dotykowy  TFT
  • Wbudowany dysk twardy
  • Wbudowany dysk flash, dzięki czemu urządzenie jest niezależne od jakiegokolwiek zewnętrznego PC
  • 1024 kontrolowane parametry (HTP lub LTP) z 8 lub 16 bitową rozdzielczością
  • W zasadzie nieograniczona ilość presetów, efektów, cue list i pamięci
  • Napęd dyskietek 3,5”
  • Enkodery do ustawiania wyświetlania
  • 5 głównych enkoderów do wprowadzania danych
  • 10 suwaków
  • Opcjonalnie TrackBall i mysz
  • Ciągły dostęp do pojedynczych urządzeń oraz grup
  • Biblioteka urządzeń (aktualizacje prze Internet)
  • Swobodne przechodzenie między ruchami względem sceny, a sterowaniem DMX w połączeniu z 3D
  • Zabezpieczenie przed interfejsami radiowymi
  • Wejścia: MIDI, Dźwięk, Zdalne Go, DMX 512, Analogowe, SMPTE / Wyjścia: MIDI, 2XDMX 512, Ethernet, drukarka 

Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

StartBull

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl