Szanuj sedes. Woda wraca


Szanuj sedes. Woda wraca
2012-03-22
Sedes to nie śmietnik - czemu więc w łódzkich toaletach co miesiąc ląduje aż 200 ton śmieci? Grupowa Oczyszczalnia Ścieków w Łodzi postanowiła spróbować rozwiązać ten problem. Właśnie dzisiaj, w Światowym Dniu Wody rusza kampania edukacyjna pod hasłem „Szanuj sedes. Woda wraca”.

Kapsle, puszki po napojach, patyczki do uszu, środki higieny osobistej, przeterminowane lekarstwa, środki chemiczne, a nawet zużyte baterie. Łodzianie wyrzucają do toalety prawie wszystko, co tylko się w niej zmieści. Nie zdają sobie jednak sprawy z problemów, jakie powodują śmieci utopione w kanalizacji, jak trudny i skomplikowany proces oczyszczania musi przejść woda z kanalizacji, aby mogła trafić do rzek a w końcu także do naszych kranów.

- Tylko niepozorne na pierwszy rzut oka patyczki do uszu to miesięcznie tona niepotrzebnych i bardzo uciążliwych odpadów, które do nas docierają - mówi Roman Majcherczak, członek Zarządu Grupowej Oczyszczalni Ścieków w Łodzi. Bardzo trudno je wyłowić, udaje się to dopiero przy trzecim stopniu mechanicznego oczyszczania ścieków - dodaje.

Patyczki zatrzymują się w pompach osadowych, są powodem awarii i zmuszają do częstego czyszczenia tych urządzeń. Zatrzymanie pomp, ich czyszczenie - nawet kilka razy dziennie i naprawa to strata czasu i dodatkowe koszty dla oczyszczalni rzędu 4-5 milionów złotych rocznie. Przez śmieci, które trafiają do sedesów, a dalej do kanalizacji maszyny oczyszczalni trzeba naprawiać nawet 100 razy w oku, a więc średnio co 3-4 dni. Zarząd Grupowej Oczyszczalni Ścieków postanowił działać, stąd pomysł akcji.

Akcja edukacyjna „Szanuj sedes. Woda wraca” startuje dziś i potrwa do końca maja. Jej celem jest zmiana postaw łodzian, a to znaczy, że musi dotrzeć do dużej i bardzo różnorodnej grupy odbiorców.

- Na początek kierujemy swoje działania do młodzieży i dzieci – zaznacza Rafał Reszpondek, z-ca dyrektora ds. marketingu GOŚ. – Dlatego z przekazem kampanii pojawimy się w miejscach odwiedzanych przez ludzi młodych, w Internecie i przestrzeni miejskiej. To dla nich przygotowaliśmy grę „Wrzuć patyczek”. Można w nią zagrać na stronie kampanii www.wodawraca.pl – wyjaśnia.

Jako pierwsza ruszyła indoorowa kampania reklamowa. Plakaty wspomagające i ilustrujące kampanię pojawiły  się na 70 nośnikach zlokalizowanych w toaletach łódzkich pubów i restauracji. W czasie akcji widoczne będą także inne materiały informacyjne i promocyjne. O tym gdzie należy wyrzucać śmieci przypominać będą rozdawane w przestrzeni miejskiej kosze z naklejkami kampanii oraz zawieszki umieszczane na klamkach toalet łódzkich lokali.

Drugim filarem kampanii jest akcja edukacyjna skierowana do najmłodszych.

- Poprzez edukację dzieci docieramy przecież do całych rodzin i kształtujemy trwałe postawy – przekonuje Reszpondek.

Akcja edukacyjna realizowana będzie w łódzkich szkołach, opierać się będzie na kolorowym folderze edukacyjnym dostosowanym do potrzeb najmłodszych.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

GOŚ w Łodzi
http://www.gos.lodz.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl