Tydzień przedsiębiorczości. Akademia e-Seniora zwiększa szanse osób 50+ na rynku pracy.
Tydzień Przedsiębiorczości to doskonały moment, by pokazać osobom 50+, jaką szansę na przedłużenie ich aktywności zawodowej daje Internet. Dzięki kursom Akademii e-Seniora UPC osoby po 50-tym roku życia mają lepszą pozycję na rynku pracy.
Umiejętność posługiwania się komputerem i Internetem znacząco ułatwia im poszukiwanie pracy. W trakcie kursu uczestnicy uczą się również, jak założyć własną działalność gospodarczą. Rozszerzony zakres kursu Akademii e-Seniora jest odpowiedzią na potrzeby osób w wieku przedemerytalnym, które chcą za pośrednictwem Internetu zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.
Wg. danych opublikowanych przez Unię Europejską już 2015 roku już 90 % zawodów będzie wymagało posiadania kompetencji cyfrowych. Tymczasem w Polsce ponad 9 mln Polaków po 50-tym roku życia jest wykluczona cyfrowo. W obecnej sytuacji demograficznej, gdy wydłużany jest wiek emerytalny, coraz większym wyzwaniem pozostaje kwestia aktywności zawodowej tej grupy osób.
UPC Polska, w ramach Akademii e-Seniora, od 2006 roku pomaga osobom starszym w zdobyciu umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem. Dotychczas kilka tysięcy osób skorzystało z tej autorskiej metody nauczania i jak pokazują badania, 100% spośród tych, którzy po 50-tce nauczyli się obsługi komputera i Internetu stwierdziło poprawę jakości swojego życia.
Zakres kursu Akademii e-Seniora oraz podręcznik, który otrzymuje każdy uczestnik są co roku aktualizowane. Nowe treści pojawiają się w wyniku analizy ankiet prowadzonych wśród absolwentów.
W odpowiedzi na potrzebę zgłaszaną przez uczestników zajęć w tym roku do programu nauczania dodano lekcję dotyczącą poszukiwania pracy z wykorzystaniem Internetu oraz zakładania własnej firmy. Temat wykorzystania nowych technologii w samozatrudnieniu, znalezieniu dodatkowej, dorywczej pracy pojawił się w ostatniej ewaluacji kursów, co pokazuje, że osoby starsze dostrzegają potencjał nowych technologii
w szukaniu dodatkowych źródeł dochodu i samorozwoju. Jak pokazuje opracowanie GUS[1] co czwarty badany w wieku 50+ wskazał elastyczną organizację czasu pracy, jako najważniejszy czynnik wpływający na przedłużenie aktywności zawodowej. Swoboda dysponowania swoim czasem jest dla tej grupy wiekowej bardzo ważna a to właśnie samozatrudnienie i wykorzystanie możliwości, jakie daje Internet pozwala pracować tyle ile chcemy i gdzie chcemy. Potrzeba bycia aktywnym zawodowo jest również bardzo silna wśród starszych grup wiekowych - prawie 50% 60-latków chce pozostać aktywnymi zawodowo i coraz więcej z nich wykorzystuje w tym celu Internet.[2]
Dzięki zebranemu przez lata doświadczeniu zawodowemu osoby starsze mają potencjał, który mogą wykorzystać w pracy, ich wiedza jest też coraz częściej doceniana przez pracodawców, którzy poszukują doświadczonych pracowników. Potrzeba korzystania z Internetu w aspekcie zawodowym jest szczególnie widoczna u osób pomiędzy 50. a 65 rokiem życia, na co wskazuje badanie badaniu „Korzystanie z Internetu a jakość życia osób 50+".[3]
Zajęcia Akademii e-Seniora odbywają się obecnie w niemal 100 placówkach w 65 miastach Polski. Prowadzi je ponad 120 specjalnie przeszkolonych w tym celu trenerów. UPC Polska przeprowadziło do tej pory 12 edycji kursów, w których wzięło udział ponad 6000 osób. Partnerem społecznym programu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.
***
UPC Polska jest wiodącym dostawcą usług cyfrowych: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajduje się ponad 2, 6 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie blisko 1, 5 miliona abonentów: ponad 1, 3 mln abonentów telewizji kablowej, w tym 688 900 telewizji cyfrowej, 809 600 użytkowników internetu i 417 400 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 20 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 13 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 2 sierpnia 2012r.).
[1] „O sytuacji osób starszych", GUS, 2012 rok
[2] „Korzystanie z Internetu a jakość życia osób 50+", raport Koalicji „Dojrz@łość w sieci", 2012 r.
[3] „Korzystanie z Internetu a jakość życia osób 50+", raport Koalicji „Dojrz@łość w sieci", 2012 r.