Uczyć po europejsku. Białostoccy nauczyciele w programie POWER


Uczyć po europejsku. Białostoccy nauczyciele w programie POWER
2020-02-21
W Wielkiej Brytanii, Irlandii i Francji szkolili swoje umiejętności językowe i metodyczne nauczyciele z Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji ”Fabryczna 10”.

W projekcie ZSS „Mobilna kadra, mobilni uczniowie” realizowanego w ramach unijnego programu POWER bierze udział w sumie 10 nauczycieli szkoły, w tym dwie osoby z dyrekcji. Korzystają oni z doskonalenia zawodowego w formie zagranicznych kursów metodycznych i językowych. 

- Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji językowych pracowników szkoły oraz podniesienie jakości nauczania języka angielskiego na lekcjach i na zajęciach przyrodniczo-matematycznych – mówi Agata Baczewska, koordynatorka projektu w ZSS przy Fabrycznej 10. 

Nie tylko nauka języka 

W pierwszym etapie, w październiku - czwórka nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki, matematyki) uczyła się języka angielskiego w Wielkiej Brytanii.  

- Przede wszystkim dowiedziałem się, co umiem i że umiem więcej niż myślałem - mówi Mariusz Januszkiewicz, nauczyciel fizyki, który uczestniczył w kursie językowym w British Study Centres w Oksfordzie. –  Wspaniała atmosfera na zajęciach, uczestnicy z całego świata od Korei i Filipin przez Europę po Kolumbię i Brazylię; interesujący lektorzy, spore wymagania od uczestników i ogromna satysfakcja z osiągniętych postępów w korzystaniu z języka angielskiego – to niewątpliwe zalety tych szkoleń. 

Zofia Kurkowska, nauczycielka biologii, uczestniczka kursu w Londynie, nie ukrywa zachwytu miastem: 

- Wyjazd dał mi również możliwość poczucia klimatu miasta i jego multikulturowości. Historia rodziny królewskiej stała się namacalna dzięki wspaniałym zabytkom. Królewskie ogrody zawładnęły moim sercem - jeszcze nigdzie nie widziałam tak pięknych w swojej prostocie, a jednocześnie majestatycznych parków, dostępnych na co dzień. Byliśmy również w królewskich ogrodach Kew Gardens, które dla mnie, jako biologa były oszałamiające – bogactwo różnorodności obecne w szklarniach, odzwierciedlających każdy klimat na ziemi, wzbudza zachwyt – opowiada nauczycielka. 

Z kolei w grudniu trzech nauczycieli angielskiego wyjechało do Irlandii, gdzie poznawało sposoby unowocześnienia programów nauczania o nowe metody prowadzenia zajęć oraz dopasowania ich do potrzeb i możliwości uczniów. Zajęcia obejmowały wykorzystanie programów i stron internetowych w nauczaniu. 

- Jeszcze nigdy nie nauczyłam się tak dużo o wykorzystaniu IT w nauczaniu, w tak krótkim czasie – mówi Monika Braun, anglistka. - Ponadto mogłam doświadczyć języka, kultury, poszerzyć wiedzę na temat historii, geografii kraju. Irlandia jest zupełnie inna od Anglii, a pobyt tam był niezapomnianym przeżyciem, poszerzającym wiedzę, doświadczenie i horyzonty. W ramach lekcji o krajach z anglojęzycznego obszaru językowego z pewnością wykorzystam też wiedzę o tym kraju. 

Celem tego etapu jest m.in. podniesienie umiejętności językowych u pracowników, aby mogli przygotować się do uczestnictwa w zaplanowanym na wiosnę szkoleniu CLIL (równoczesna nauka języka i przedmiotu poprzez konkretne tematy i zagadnienia), a także utworzenie większej grupy nauczycieli organizujących i uczestniczących w wymianach międzynarodowych. 

- Umiejętności te będą wykorzystane także podczas pracy z uczniami m.in. przy tworzeniu polsko-angielskich broszur z pojęć, zwrotów i haseł z biologii, chemii, fizyki i matematyki – dodaje Agata Baczewska. 

Innowacyjne metody nauczania 

W ramach drugiego etapu, w styczniu trzech nauczycieli uczestniczyło w zajęciach „Job shadowing” w szkole we Francji.  Celem tego typu szkoleń jest poznawanie metodyki nauczania języków w szkołach partnerskich i rozbudowa programów nauczania w oparciu o innowacyjne technologie IT. 

- Nauczyciele we Francji w dużym stopniu korzystają z nowych technologii - większość swoich lekcji przygotują w formie elektronicznej i umieszczają je na platformie Google; bardzo powszechna jest komunikacja z uczniami i wspólne realizowanie projektów na Google Drive, co bardzo chciałabym też wprowadzić w swojej pracy. Zaskoczeniem było też to, że jedna z klas licealnych nie będzie już miała podręczników - będą korzystać tylko z iPadów – opowiada Ewa Tyburczy, nauczycielka francuskiego. 

Jak podkreśla, udział w projekcie pozwolił jej lepiej poznać funkcjonowanie liceum i zrozumieć reformę matury wprowadzoną rok temu we Francji. 

- Spodobało nam się kilka pomysłów i zaczęliśmy już wdrażanie ich w naszej szkole. Na wzór szkoły francuskiej przygotowujemy folder o naszej szkole. Wszystko wskazuje na to, że nasz „Job shadowing” zaowocuje wymianą uczniów – zapowiada Ewa Tyburczy.

- Obserwacja pracy szkoły partnerskiej ma na celu ulepszenie procesu nauczania i uczenia się oraz zarządzania placówką oraz dzielenia się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Celem spotkań partnerskich będzie też wypracowanie możliwości kontynuacji współpracy w postaci międzyszkolnych wymian uczniów w następnych latach

– dodaje Agata Baczewska. 

 

Na przełomie maja i czerwca, w trzecim etapie projektu pięciu nauczycieli - przyrodników i matematyków weźmie udział w szkoleniu CLIL na Malcie. 

 

Unijny projekt międzynarodowej mobilności pracowników oświaty, realizowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny: Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). W Zespole Szkół Społecznych Fundacji Edukacji "Fabryczna 10" w Białymstoku projekt realizowany jest od września 2019 do końca grudnia 2020r., pod nazwą „Mobilna kadra, mobilni uczniowie - kluczem do (mądrej, nowoczesnej, współczesnej, interaktywnej, ery IT) edukacji”, ze środków programu POWER.

 


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Marzenas

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl