W Goeteborgu podsumowano przyszłość Volvo Ocean Race
Podczas imprezy w Goeteborgu, gdzie mieści się siedziba i muzeum Volvo, przedstawiono plany dotyczące przyszłości zawodów Volvo Ocean Race.
Najważniejsze tezy z imprezy w Goeteborgu:
- Najbardziej wymagający test żeglarski: od wyścigu 2017-18, Volvo Ocean Race będzie rozgrywany jako kombinacja na dwóch typach jachtów: 60-stopowych (18,29 m) jednokadłubowcach z płatami nośnymi dla etapów oceanicznych i „latających” katamaranach w wyścigach przybrzeżnych (seria In-Port Race). Razem stanowić będą Volvo Ocean Race, będący najbardziej wymagającym ogólnym testem żeglarskim dla zespołów w sporcie profesjonalnym.
- Jednokadłubowiec z płatami nośnymi: jednokadłubowa łódź One Design zaprojektowana przez wziętego konstruktora francuskiego Guillaume’a Verdiera wykorzystywać będzie najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii wodolotowych, tak by była niewiarygodnie szybka i fantastyczna jako obiekt admiracji fanów. Załogi będą liczyć między 5 a 7 osób, przy czym zespoły będą zachęcane do tworzenia załóg mieszanych, męsko-damskich, i wykorzystujących młodzików. Wyścig zbuduje 8 owych nowych jednokadłubowców i zacznie je dostarczać od stycznia 2019. Teamy będą je mogły leasingować, by zredukować koszty początkowe, zaś sponsorzy zaangażowani w obecną edycję 2017-18 otrzymają pierwsze opcje po opublikowaniu w październiku br. umów Notice of Race and Commercial Participation.
- Zgodność z IMOCA: wymagania dotyczące projektu łodzi obejmują możliwość konwersji platformy w niedrogi i szybki sposób w jacht w pełni realizujący wymogi jachtu IMOCA, a tym samym startów w innych ważnych wyścigach IMOCA, w tym two-up Barcelona World Race i solo Vendee Globe.
- „Latający” katamaran przybrzeżny: ponadto Wyścig rozpisuje przetarg na One Design, 32-50-stopowy (10-15 m) „latający” katamaran do użytku w wyścigach In-Port Race Series – łódź wykorzystująca część technologii znanych z America’s Cup i innych nowych wielokadłubowców, jednakże w trybie nierozwojowym One Design.
- Ekologiczna przyszłość: Wyścig opiera się na trzech filarach działań proekologicznych – redukcji własnych emisji, maksymalizacji propagowania idei z wykorzystaniem platformy globalnej komunikacji oraz pozostawieniu pozytywnych wspomnień wszędzie, gdzie się pojawi. Skupiając się na partnerstwie z kampanią „Czyste Morza” ONZ, wspierać będzie akcję „Turn the Tide on Plastic” (Plastikowy przypływ). Ustanowienie partnerstwa z 11th Hour Racing to z kolei źródło szerokiego dostępu do wszelkich programów naukowych, edukacyjnych i oceanicznych. AkzoNobel jeszcze bardziej wesprze programy edukacyjny i świadomościowym. Długoterminową ambicją Volvo Ocean Race jest redukcja i w efekcie eliminacja użytkowania paliw kopalnych w przyszłych jachtach przy zachowaniu możliwości ochronnych i komunikacyjnych, a także opracowanie nowych metod konstrukcyjnych i strategii operacyjnych dla Wyścigu.
- Nowe formaty tras i postojów Wyścigu: planowane są na najbliższą dekadę jako akcje wzmacniające komercyjną atrakcyjność przy zachowaniu integralności sportowej. Wyścig obejmie dwa nowe starty „z domu” oraz u istotnego partnera w Alicante, ale niektóre przyszłe wyścigi mogą się zaczynać i kończyć poza Europę, do pomyślenia są także np. etap non-stop wokół Antarktydy lub nawet non-stop wokół globu. Trasy mogą się zmieniać, ale wyścig na pewno odwiedzać będzie Amerykę Północną i Południową, Australię, Azję, Chiny Kontynentalne i co najmniej 5 europejskich rynków co najmniej raz na dwie edycje, zapewniając komercyjną bazę dla wszelkich dwucyklowych planów, nawet jeśli nie będą znane precyzyjne trasy. Ponadto Host Cities będzie mogło wybierać z całego szeregu możliwych formatów postojowych – od 24-48-godzinnych „pit-stopów” poprzez krótkie 5-dniowe postoje aż po tradycyjne dwuweekendowe z pełną rewitalizacją. Już dziś rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń.
- Wyścig co roku z potencjałem przejścia na cykl dwuletni: zarząd Volvo Ocean Race poprosił dyrekcję Wyścigu o sprawdzenie wykonalności przejścia w tryb dwuletni. Proces ten wciąż trwa, ale już dziś jest pewne, że w przyszłości co roku będzie miała miejsce jakaś aktywność wyścigowa – wyraźna zmiana wobec dzisiejszej sytuacji z przeszło dwuletnimi przerwami między edycjami.
- Ścieżka do Volvo Ocean Race: Wyścig i jego współwłaściciele Volvo Car Group i Volvo Group zostaną oficjalnymi partnerami World Sailing jako element długoterminowego strategicznego planu dopracowania się kolejnego pokolenia żeglarzy oceanicznych i sponsorów dla nich przez zapewnienie wyrazistej ścieżki dojścia. Wyścig założy szkoły – Volvo Ocean Race Academies – jako część przyszłego partnerstwa Host Venue, zapewni także podstawy do wprowadzenia żeglarstwa oceanicznego do olimpiad, co może mieć miejsce już od Igrzysk w Tokio w 2020 r.
- Program Leadership Development and Team Performance / Global Team Challenge: organizatorzy ustanowią nowy program rozwijania przywództwa i pracy zespołowej dla przedsiębiorstw, opierając się na wiedzy czerpanej z doświadczeń wyścigu na polu przywództwa i współpracy. W ramach programu odbędzie się „wtórny” wyścig oceaniczny – Global Team Challenge, pomyślany jako możliwość dla sponsorów, by zaoferować swym pracownikom unikatowe doznania sportowe w niemal identycznych warunkach, w jakich rywalizowali zawodowcy. Global Team Challenge będzie przede wszystkim bardzo bezpieczny, choć jego trasa przebiegać będzie częściowo po trasie Volvo Ocean Race z wykorzystaniem aktualnej generacji łodzi Volvo Ocean 65 w wersjach o obniżonych parametrach w proporcjach 3 zawodowych żeglarzy na 8 amatorów. Bazowy pakiet zawarty będzie w komercyjnych ofertach dla sponsorów zespołów, w tym możliwości aktywacyjne wspierające programy rozwojowe HR, rekrutację i pozyskiwanie talentów, a także dodatkowe możliwości B2B oraz medialne.
- Obchody 50. rocznicy: Volvo Ocean Race powstał w roku 1973 jako Whitbread Round the World Race, a w roku 2023 świętować będziemy jego półwiecze. Planowane są specjalne obchody, specjalny wyścig rocznicowy i honorowanie żeglarskich legend, które brały udział w Wyścigu.
Nadesłał:
JK PR
|