Wavelo 4G, czyli krakowski rower miejski wie(d)zie prym
Nowy system rowerów miejskich działa w Krakowie już ponad miesiąc. To pierwszy tak innowacyjny projekt w Polsce.
Rowery dostępne przez cały rok, mobilne stacje rozkładane według potrzeb oraz ciągły monitoring jednośladów chroniący przed kradzieżą i zniszczeniem, to tylko niektóre z nowatorskich rozwiązań krakowskiego systemu. Ponadto, użytkownicy chwalą Wavelo za możliwość rezerwacji i zostawiania roweru poza stacją, za prostą aplikację mobilną oraz szybkość, z jaką można teraz wypożyczyć i oddać rower w mieście Kraka. Wszystkie te zalety to naturalna konsekwencja inwestycji w jednoślady 4-ej generacji: solidne, nowoczesne i bezpieczne środki transportu miejskiego.
W 2016 roku miasto Kraków zdecydowało się na całkowitą przebudowę najstarszej w Polsce sieci rowerów miejskich, udzielając ośmioletniej koncesji na zarządzanie systemem firmie BikeU – polskiemu operatorowi bezobsługowych wypożyczalni miejskich. 13 października na ulicach miasta pojawiła się pierwsza, pilotażowa partia rowerów Wavelo, licząca 15 stacji i 100 rowerów. Wiosną 2017 roku system zostanie powiększony do 1500 nowoczesnych jednośladów rozlokowanych na 150 stacjach w całym mieście.
Innowacja i intuicyjność w jednym
Rower 4-tej generacji to technologia zawarta w przystępnej w obsłudze formie. Te innowacyjne pojazdy funkcjonują już z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii, a wśród krajów europejskich m.in. w Czechach. Pozornie minimalistyczny wygląd łączy w sobie prostotę z mobilną strukturą, ułatwiającą korzystanie z jednośladu. Rowery Wavelo wyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i mikro panel słoneczny. Flota pojazdów śledzona jest przez wbudowane moduły GPS. Oznacza to większą wygodę dla użytkownika, m.in. możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru bez konieczności logowania się do stacji dokujących. Dzięki wbudowanemu GPS jednoślady pozostawione w miejscach poza stacjami widoczne są także dla potencjalnych użytkowników za pośrednictwem aplikacji mobilnej, co pozwala na ich zdalne wyszukanie, zarezerwowanie oraz szybkie wypożyczenie. To komfort na niespotykaną dotąd w Polsce skalę, gdy okazuje się, że niezbędny nam rower w danym momencie mamy tuż za rogiem – mówi Marcin Jeż, dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU. Wbudowana nawigacja GPS to olbrzymia zaleta nie tylko dla użytkownika, ale także administratora systemu. Wiedza na temat tego, jakimi trasami i w jakim natężeniu poruszają się rowerzyści pozwala efektywniej projektować ścieżki rowerowe, z korzyścią dla mieszkańców i miasta.
Mobilność przede wszystkim
Aby wypożyczyć rower Wavelo trzeba zarejestrować się w systemie. Można to zrobić na dwa sposoby: przez stronę www.wavelo.pl lub korzystając z dedykowanej systemowi aplikacji mobilnej. Po zalogowaniu się widać mapę z zaznaczonymi w naszej okolicy stacjami oraz informacją na temat liczby rowerów i dostępnych stojaków. Przez aplikację łatwo zarezerwujemy rower, a także sprawdzimy, czy ktoś nie zostawił jednośladu poza stacją, tuż koło nas. Dzięki wbudowanej nawigacji GPS, na naszym koncie zapisywane są dane na temat tras, które przejechaliśmy, w tym dokładny dystans, czas trwania przejazdu oraz koszt jazdy. Osobiste trasy rowerowe można segregować w oparciu o cztery kategorie (dojazdy, sprawy, relaks i pracę), a potem udostępniać znajomym i innym użytkownikom w systemie. W dobie dużego zainteresowania aplikacjami śledzącymi aktywność sportową użytkownika, możliwość monitorowania własnych przejazdów i dzielenia się nimi z przyjaciółmi to bardzo przydatny atrybut aplikacji mobilnej Wavelo.
Nowoczesny, zaawanasowany technicznie, bezpieczny rower
Innowacyjność i mobilność to ważne cechy krakowskiego systemu rowerów miejskich, ale nic by nie znaczyły bez solidnie zbudowanych, bezpiecznych i stabilnych jednośladów. Mówiąc o Wavelo, warto zwrócić uwagę na samą konstrukcję pojazdu. Aluminiowa rama typu unisex i regulowane siodełko sprawiają, że rower doskonale dopasowuje się do potrzeb zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Komfort jazdy podnosi znacząco 3-stopniowa przekładnia oraz sprzęgło Cardana. To ostatnie – zastępując łańcuch – minimalizuje ryzyko usterek i zwiększa odporność roweru na jazdę w trudnych warunkach atmosferycznych. Antyprzebiciowe opony i niezawodny system hamulców rolkowych z dynamem zapewniają stabilność na drodze, a wbudowany w kierownicę dzwonek oraz światła LED z czujnikiem zmierzchu pozwalają na bezpieczną jazdę nawet zimową porą, kiedy zmrok zapada szybko. Ideę roweru miejskiego dopełnia tutaj koszyk na bagaż.
Ważną częścią roweru Wavelo jest także zapięcie magnetyczne z kłódką typu U. Podczas wypożyczania pojazdu mocujemy kłódkę w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu z tyłu roweru i zabieramy ze sobą. Jeśli w czasie jazdy chcemy wybrać się na kawę lub krótkie zakupy, możemy przypiąć rower do dowolnego stojaka miejskiego i - korzystając z funkcji „Postój” – załatwić swoje sprawunki. Dzięki tej funkcji rower czeka na użytkownika przez 60 minut i każdy, kto do niego podejdzie, zobaczy, że jednoślad jest zarezerwowany. Po godzinie natomiast pojazd zostaje automatycznie odblokowany i każdy może go na nowo wypożyczyć.
Rowery miejskie finansowane poza budżetem miasta
Rowery Wavelo utrzymywane są w ruchu przez BikeU, operatora innych innowacyjnych bezobsługowych wypożyczalni miejskich w Polsce. BikeU to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to duże projekty w czterech polskich miastach (Szczecin, Bydgoszcz, Bielsko-Biała i teraz Kraków). To, co odróżnia gród Kraka od pozostałych miast, to sposób finansowania. Koszty działania systemu Wavelo pokrywane są ze środków własnych operatora, umów sponsorskich i opłat użytkowników, a nie z budżetu miasta. Oszczędności dla Krakowa przy takim modelu finansowania są nie do przecenienia.
BikeU opiera swoją filozofię na trzech filarach: bezpieczeństwa, dbałości o środowisko naturalne i propagowania zdrowego trybu życia. Cel firmy to przesadzić mieszkańców miast z aut czy komunikacji miejskiej na rower. I można powiedzieć, że to już udało się osiągnąć. Pobiliśmy rekord. To duży sukces. Popularność dwóch kółek dawno już wykroczyła poza tradycyjnie rowerową północ Europy. Co ciekawe, leśne trasy i obrzeża miast przestały być głównym miejscem rowerowych eskapad. Podobnie jak w innych europejskich metropoliach, rowerowy trend przeniósł się do polskich miast, a rower miejski stał się integralną częścią systemu komunikacji – zaznacza Marcin Jeż, dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU.
Nadesłał:
PRinspiration
|