Widzenie peryferyjne
![]() |
Liczne systemy wspomagania wymagają dziś od kierowcy dużej uwagi, by zarejestrować wszystkie wysyłane przez nie wskazówki i komunikaty. Liczba ostrzeżeń i wskazówek prezentowanych kierowcy podczas jazdy, stale rośnie.
W związku z tym, Volkswagen pracuje nad wprowadzeniem w życie koncepcji HMI, która będzie obsługiwała jednocześnie kilka systemów wspomagających kierowcę, a przy tym wykorzystywała jego widzenie peryferyjne, nie obciążając go niepotrzebnie zbyt dużą ilością informacji.
System będzie wykorzystywał tzw. „nieostry zakres" widzenia. Pewne jest, że człowiek widzi ostro tylko w ograniczonym zakresie i tylko w nim może rejestrować szczegółowo informacje (tekst, obrazy). Poza centralnym polem widzenia, człowiek rejestruje obrazy jako „nieostre". Jednak w tym peryferyjnym polu, także pobierane są informacje (ruch). Komunikaty z „nieostrego" obszaru są niezbędne, by móc bezpiecznie prowadzić pojazd. Właśnie do tego obszaru odwołują się prowadzone przez koncern badania.
Przy użyciu projekcji na przedniej szybie, w peryferyjnym polu widzenia kierowcy nowy interfejs HMI będzie przekazywał informacje o aktualnym stanie jazdy i sygnalizował niezbędne działania korekcyjne, konieczne do zachowania właściwego pasa ruchu lub odległości od jadącego z przodu pojazdu. Wszystko to będzie następowało w sposób, który nie wymaga od kierowcy skupienia uwagi na wyświetlanych informacjach.