Z pasji do sportu - nowe technologie wyścigowe w oponach YOKOHAMA
Zaawansowane konstrukcje opon dostarczanych na potrzeby największych wydarzeń motorsportowych, takich FIA WTCC, pozwalają uczestnikom na walkę o tysięczne części sekundy. Rozwiązania techniczne sprawdzone na najlepszych torach świata, znajdują zastosowanie w masowej produkcji.
Rywalizacja na ulicznym torze w Marrakeszu rozpoczęła w kwietniu tegoroczny sezon najważniejszej na świecie serii wyścigów samochodów turystycznych - WTCC (World Touring Car Championship). YOKOHAMA, producent opon premium, trzynasty rok z rzędu został oficjalnym dostawcą opon dla uczestników organizowanego przez FIA wyścigu. Dla japońskiej marki udział w największych wydarzeniach sportowych świata stanowi poligon doświadczalny dla potrzeb tworzenia innowacyjnych konstrukcji i rozwiązań stosowanych w powszechnej produkcji.
Z toru na drogi
Współpraca polegająca na dostarczeniu specjalnie zaprojektowanych opon, odpowiadających potrzebom danej kategorii pojazdów i spełniających restrykcyjne wymagania FIA – zgodnie z uzgodnieniami dla danej serii wyścigów – często daje początek przełomowym rozwiązaniom. Innowacyjne technologie makromolekularne, powstałe na potrzeby samochodów wyścigowych, znajdują zastosowanie w oponach oferowanych użytkownikom indywidualnym. – Arenę motorsportu cechuje zacięte współzawodnictwo technologiczne. Udział YOKOHAMA w wydarzeniach, takich jak Super GT, Rajdowe Mistrzostwa Europy (ERC) czy FIA WTCC, a także stała współpraca z uczestnikami wyścigów i ich uwagi na temat zachowania opon na torze, przekładają się na nowe rozwiązania poprawiające parametry i osiągi ogumienia produkowanego na szeroką skalę – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon YOKOHAMA w Polsce.
ADVAN - stworzone dla sportu
Różnice między oponami do aut wyścigowych a tymi przeznaczonymi do samochodów osobowych wynikają przede wszystkim z ich różnych funkcji. Ogumienie projektowane dla motorsportu wymaga odpowiedniej konstrukcji i budowy bieżnika, zapewniającej wysoką sztywność. Specjalna mieszanka gumy zawiera składniki poprawiające przyczepność, gwarantujące maksymalną kontrolę prowadzenia pojazdu i wchodzenia w zakręty przy bardzo dużej prędkości i w różnych warunkach. Przykładem jest sztandarowa seria opon YOKOHAMA ADVAN, opracowana z wykorzystaniem technologii sportowych, której specjalistyczne modele do aut wyścigowych konstruowane są w oparciu o konkretne wymagania i nie mogą być wykorzystywane na zwykłych drogach. Model ADVAN A005 z gładkim bieżnikiem (slick) zaprojektowany został do jazdy wyłącznie po suchej nawierzchni, zapewniając maksymalną przyczepność i krótką drogę hamowania. Bieżnik jest lżejszy o średnio 30% od „zwykłej” opony, a jego cykl życia ogranicza się do jednego wyścigu. Innym przykładem jest rajdowy model ADVAN A053 wykorzystywany przez zawodników ERC. Specjalny układ rowków i duże bloki bieżnika umożliwiają szybkie odprowadzenie wody i błota, a wzmocniona konstrukcja zapewnia stabilność i kontrolę pojazdu na luźnej nawierzchni.
W sportowej serii opon YOKOHAMA znajdziemy też ogumienie, które może być wykorzystywane na co dzień. Opony ADVAN Neova AD08R oraz najnowszy model ADVAN A052, dzięki spełnieniu wymagań dotyczących minimalnej wielkości rowków bieżnika i odpowiedniej trwałości posiadają homologację drogową. Sięgają po nie kierowcy pojazdów sportowych o dużej mocy, poszukujący najwyższych osiągów, a także zwolennicy wyścigów ulicznych.
Zaawansowane technologie dla każdego
Wybrane rozwiązania japońskich inżynierów znajdują zastosowanie także w masowej produkcji opon z serii ADVAN. W przypadku jednego z ostatnich i najbardziej docenionych na świecie modeli do aut osobowych ADVAN Sport V105, rozwiązania stworzone na potrzeby WTCC pozwoliły m.in. zmniejszyć jej wagę (o około 5%), poprawić stabilność w zakrętach i zwiększyć odporność na przegrzewanie. Innowacją jest zastosowanie olejku pomarańczowego, wpływającego na elastyczność komponentów, z których zbudowana jest opona. Przełomem - zastosowanie technologii sportowej Matrix Body Ply, zwiększającej sztywność bocznej ściany, a stworzonej w oparciu o doświadczenia związane z udziałem w wyścigach. Efektem jej wykorzystania jest mniejsza podatność opony na ugięcia, która wpływa na zachowanie auta na zakrętach, pozwalając zwiększyć dopuszczalną prędkość bezpiecznego pokonywania łuków. Dzięki mniejszej elastyczności ogumienie maksymalizuję siłę docisku i precyzję kierowania, zapewniając lepszą sterowalność i wyczucie samochodu.
– W sezonie wiosna 2017 na polskim rynku zadebiutował najnowszy model sztandarowej serii ADVAN Fleva V701, dedykowany samochodom osobowym. Dzięki sportowym technologiom opona pozwala zachować wysoką kontrolę nad autem w trakcie szybkiej jazdy, na mokrej nawierzchni i na zakrętach. Model uzyskał najwyższą ocenę pod względem parametru hamowania na mokrej nawierzchni – klasę A dla większości rozmiarów – dodaje Artur Posłuszny. Źródło: www.effectivepr.pl