Zaproś dziecko do cyfrowego świata w Dzień Dziecka i nie tylko UPC proponuje multimedialną edukację


2011-06-01
Każdego dnia dzieci mają styczność z telewizją, Internetem i telefonem. Sposób, w jaki z nich korzystają zależy od świadomości i wiedzy rodziców. Aby w pełni wykorzystać potencjał nowych mediów dla dobra dzieci, warto zastosować sprawdzone metody, odpowiednio do wieku dziecka. Warszawa, 31 maja 2011 r.: Każdego dnia dzieci mają styczność z telewizją, Internetem i telefonem. Sposób, w jaki z nich korzystają zależy od świadomości i wiedzy rodziców. Aby w pełni wykorzystać potencjał nowych mediów dla dobra dzieci, warto zastosować sprawdzone metody, odpowiednio do wieku dziecka. Bo choć każda pociecha jest wyjątkowa, wszystkie dzieci przechodzą przez podobne etapy rozwoju. Poznanie tych etapów ułatwi dorosłym świadomie wprowadzić dzieci w odkrywanie cyfrowego świata. W tym celu UPC Polska wspólnie z amerykańską organizacją PBS KIDS[1], której misją jest tworzenie treści, które wychowują, informują i inspirują przygotowało szereg materiałów z poradami dla rodziców. Dzień Dziecka to doskonała okazja, aby razem poznać świat multimediów.

Dzieci rodzą się i wychowują w świecie multimediów, dlatego warto wykorzystać możliwości, jakie on ze sobą niesie w rozwoju i edukacji najmłodszych. Umiejętności korzystania z multimediów rosną w miarę intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju dzieci, a zadaniem dorosłych jest świadome wykorzystanie ich potencjału. Inaczej świat Internetu i telewizji odkryje pięciolatek, który dopiero zaczyna rozumieć, że opowiadania mają początek, rozwinięcie i zakończenie, inaczej - czternastolatek opanowujący sztukę blogowania. Rola rodziców w procesie poznawania telewizji i Internetu jest zatem niezwykle ważna.  

„Świat multimediów, z którego mądrze korzystamy, może być źródłem wiedzy i fantastycznej zabawy. Warunkiem jednak jest to, że rodzic sam zna tę rzeczywistość, dobiera dla swojego dziecka takie informacje i aktywności, które są dostosowane do etapu jego rozwoju, a przede wszystkim potrafi wspólnie się z nim bawić i uczyć poprzez nowoczesne metody multimedialne. Dzięki temu świat jego dziecka przestaje być nieznaną dżunglą, a zaczyna być zrozumiały i kontrolowalny.” – twierdzi Małgorzata Ohme, psycholog rozwojowy, wykładowca  Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.

Z myślą o rodzicach UPC stworzyło szereg inicjatyw dla całej rodziny, które pozwolą im oraz ich dzieciom swobodnie i bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie. Z inicjatywy UPC, we współpracy z międzynarodowej klasy ekspertami z amerykańskiej organizacji PBS (Public Broadcasting Service) powstał przewodnik dla rodziców dzieci w wieku od 3 do 18 lat z cennymi poradami wskazującymi, jak wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji i rozwoju dzieci. PBS KIDS w ramach swoich działań wpływa na rozwój dzieci poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych platform komunikacji. Organizacja  przygotowuje materiały rozwijające umysły dzieci, filmy dokumentalne, które otwierają przez nimi nowe horyzonty oraz materiały ułatwiające zdobywanie informacji o wydarzeniach ze świata i kultury.

Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać z multimediów?

Nowoczesna forma e-edukacji powinna rozpocząć się już u tych dzieci, które są na etapie rozpoznawania przez nie przedmiotów, nazywania zjawisk, czy opowiadania o otaczającej ich rzeczywistości. Jeśli 3 latek uwielbia oglądać ciągle tę samą bajkę, możemy wykorzystać ten fakt, by utrwalać wiadomości i uczyć go nowych rzeczy – zadając pytania o bohaterów, o wydarzenia w nich zawarte. Pełniąc rolę przewodnika po oglądanych programach, możemy wyjaśniać co się dzieje z postaciami, komentując określone zachowania albo po prostu opowiadając to co widzimy. Maluchowi spodoba się także, gdy zwrócisz uwagę na czynność, którą wykonuje postać z programu, bajki, gry, którą nasz 3 latek jest już w stanie samodzielnie wykonać.

Starszemu dziecku, możemy zaproponować programy, które niekoniecznie trzeba tylko oglądać, ale poniekąd można w nich uczestniczyć, śpiewając piosenki, tańcząc etc. W wieku 4 lat z reguły dzieciaki orientują się, że istnieje jakiś określony plan dnia, który jest regularnie odtwarzany - to dobry moment by ustalić z maluchem określony czas w ciągu dnia na oglądanie np. 2 wybranych bajek.

5 latka możemy zaangażować w  oglądanie takich programów, bądź grania w takie gry, które będą go uczyć układania, grupowania pewnych przedmiotów według określonej kategorii, sortowania, liczenia, etc.  Począwszy od 6 lat, czyli pierwszych kroków szkolnych, warto wybierać dla dzieci programy, gry, czy aplikacje, które będą wspomagać ich umiejętności czytania – i np. bawić się z dzieckiem w czytanie liter z ekranu czy też rozwijać zainteresowania (strony www -  łamigłówki, rebusy, sztuczki magiczne itp.). Kontakt z różnymi historiami może stanowić dla 7-latków dobry pretekst do rozmów o tym, co jest dobre, a co złe - to czas kiedy definiują te pojęcia. Zwykle dzieci w wieku 8 lat dostrzegają kontrasty pomiędzy zasadami panującymi w domach swoich kolegów, to idealna chwila na rozmowę o regułach obowiązujących w naszym najbliższym otoczeniu. Nowoczesne technologie mogą stanowić wsparcie dla starszych dzieci w nauce planowania czasu (kalendarze), utrzymywaniu kontaktu z rówieśnikami (komunikatory), rozwijaniu pasji (gry w  szachy), zdobywaniu informacji (Internet), poznawaniu muzyki, czy też inspirować do wyboru zawodu, czy odkrycia nowej pasji. Nastolatki możemy namawiać do tworzenia własnych filmików, blogów, prac, które mogą stać się nawet pomysłem na życie.

Dzieci nie zawsze potrafią samodzielnie wykorzystać potencjał nowych technologii, my jako dorośli możemy im w tym pomóc, dbając by trafiały do nich treści odpowiednie do ich wieku i rozwoju. Już dzisiaj, w Dzień Dziecka, możemy zacząć bezpiecznie wprowadzać nasze pociechy w świat telewizji i Internetu. 

Więcej porad  znajduje się: http://www.upc.pl/rozrywka/przyjazne-media/
Klikając na cyfrę określającą wiek dziecka, można dowiedzieć się więcej o jego interakcji z różnorodnymi mediami oraz uzyskać rady ekspertów, dotyczące utrzymania zdrowej „diety medialnej”. To przyjazne dla użytkownika narzędzie powstało po to, aby minimalizować ryzyko i pozwolić jak najpełniej korzystać z multimediów. Podkreśla ono wielki potencjał, jaki mają multimedia w rozszerzaniu horyzontów i pokazują, że gdy w rodzinie omawia się różne sprawy, dzieci nie mają trudności z poruszaniem się po wirtualnym świecie.

UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajduje się ponad 2 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie ponad milion abonentów telewizji kablowej, w tym 408 100 telewizji cyfrowej, 538 800 użytkowników internetu i 231 800 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl

Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 18 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 14 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 31 marca  2011).

 

Kontakty dla mediów:

 
 

Ewa Sadowska

Specjalista ds. Public Relations

UPC Polska

T +48 22 24 16 974

M +48 668 488 974

E Ewa.Sadowska@upc.com.pl

 
 

Patrycja Gołos

Dyrektor Komunikacji i Public Affairs

UPC Polska

T +48 22 7010 936

M +48 600 488 936 E Patrycja.Golos@upc.com.pl



[1] Public Broadcasting Service (PBS) (ang. Publiczna Usługa Nadawcza) to amerykańska organizacją non-profit działająca na terenie Stanów Zjednoczonych. Zrzeszeni są w niej pracownicy blisko 360 stacji funkcjonujących w Ameryce - niekomercyjnych, publicznych, edukacyjnych licencjobiorców etc. W ramach struktur PBS powstała komórka dedykowana pracom na rzecz edukacji dzieci - PBS KIDS. Misją PBS jest tworzenie treści, które wychowują, informują i inspirują. W ramach swoich działań zmierza do osiągnięcia pozytywnego wpływu na życie dzieci poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych platform komunikacji. Siedziba znajduje się w Arlington w stanie Wirginia. Organizacja założona została w 1969 roku. Więcej o PBS KIDS http://pbskids.org/


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

poprostu

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl