Zmiany stylistyczne w aucie? Zadbaj o prawidłowy dobór i bezpieczny montaż felg.


Zmiany stylistyczne w aucie? Zadbaj o prawidłowy dobór i bezpieczny montaż felg.
2011-08-02
Prawdopodobnie jedną z najczęstszych zmian stylistycznych dokonywanych w samochodzie jest montaż felg aluminiowych. Produkowane są w szerokiej gamie rozmiarów, wzorów i kolorów. Korzyści z montażu felg aluminiowych nie kończą się na poprawie estetyki.

Obecnie produkowane felgi zazwyczaj wykonane są z różnych stopów aluminium, magnezu bądź w niektórych przypadkach w połączeniu ich obu. Główne korzyści jakie zyskujemy przy montażu felg aluminiowych to niższa waga która przekłada się na mniejsze obciążenie i zużywanie elementów zawieszenia naszego auta. Felga aluminiowa w przeciwieństwie do stalowej jest lepszym przewodnikiem ciepła co znacząco poprawia odprowadzenie ciepła z hamulców tym samym zwiększa ich wydajność i zabezpiecza przed przegrzaniem.

Jednak chcąc poprawić Tuning naszego auta przez zmianę felg nie można zapomnieć o ich poprawnym doborze i odpowiednim montażu.

Proces instalacji rozpoczyna się od wyboru rozmiaru felgi z odpowiednim rozstawem śrub dla naszego auta. Mniejsza felga wymaga opony o wyższym profilu co zwiększa komfort jazdy, większa felga potrzebuje opony o niższym profilu w efekcie poprawia znacząco właściwości jezdne. W przypadku felg mniejszych trzeba zwrócić szczególną uwagę na wielkość tarcz i zacisków hamulcowych które mogą uniemożliwić montaż.

Następnym etapem jest dobór odpowiedniego osadzenia felgi (ET), ET - jest to odległość powierzchni montażowej felgi do osi symetrii. Parametr ten źle dobrany może przyczynić się do szybszego zużycia łożyska piasty oraz powodować ocieranie koła o nadkole, elementy zawieszenia lub zacisk hamulcowy. W przypadku kiedy mamy już felgi o zbyt wysokim ET możemy zastosować dystanse zmniejszające osadzenie felgi. Dystanse możemy stosować do korygowania nieprawidłowego ET, ale ich podstawową funkcją jest poprawa optyki pojazdu i właściwości jezdnych.

 

Kolejną ważną rzeczą której nie można pominąć jest otwór centralny felgi, w przypadku kiedy jest on większy, wymagany jest montaż pierścienia centrującego który zmniejszy jego średnicę tak aby felga poprawnie wycentrowała się na piaście. Pierścienie centrujące są niezbędne w montażu większości felg aluminiowych dostępnych na rynku wtórnego wyposażenia, a ich brak może powodować bicie kół pomimo poprawnego wyważenia oraz przyczynić się do zużywania elementów zawieszenia.

 

Śruby lub szpilki i nakrętki, elementy odpowiadające za pewne połączenie felgi z piastą. Śruby i nakrętki do felg występują w trzech podstawowych wariantach osadzenia , stożkowe ,kuliste lub płaskie. W tym przypadku trzeba zwrócić uwagę na kształt gniazda w feldze (gniazdo kuliste - śruba kulista, gniazdo stożkowe - śruba stożkowa).Skok gwintu śruby jak i jej długość powinny być dobrane zgodnie z zaleceniem producenta felg.  Zły dobór śrub może uszkodzić felgę bądź co gorsze doprowadzić do odkręcania się koła!

 

Mając już zamontowane felgi aluminiowe zadbajmy o ich zabezpieczenie przed kradzieżą, specjalne śruby bądź nakrętki zabezpieczające posiadające unikalny wzór z możliwością demontażu tylko przy użyciu odpowiedniego klucza. Firma Styl Auto posiada w swojej ofercie zabezpieczenia przeciw kradzieżowe głównych liderów wśród producentów zabezpieczeń Mc Gard, Sicubloc czy Sicurit.

 

Gdy sama wymiana koła w pojeździe nie jest dość skomplikowaną czynnością, to w przypadku zakupu nowych felg, parametrów odpowiadających za ich prawidłowy montaż jest wiele. Dlatego warto dla naszego bezpieczeństwa i innych, ich dobór jak i montaż zlecić specjalistą.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Opony
http://www.stylauto.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl