Zrównoważony rozwój pod lupą
4 października 2012 r. w warszawskim Teatrze Kamienica odbyła się konferencja pt. „Od CSR komunikacyjnego do sustainability”, której tematem przewodnim było strategiczne znaczenie idei zrównoważonego rozwoju w realizacji celów biznesowych firm.
Podczas konferencji zaprezentowane zostały różne spojrzenia na kwestie odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz sposoby rozumienia i realizacji idei zrównoważonego rozwoju w praktyce biznesowej. Dyskutowali o tym przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych oraz świata nauki.
Paweł Niziński, prezes GoodBrand & Company CEE, wydawca magazynu „CR Navigator", odniósł się do zmieniających się trendów konsumenckich, które powinny przełożyć się na strategię zrównoważonego rozwoju firm. - Nasz styl życia jest zagrożony przez nasz styl życia - powiedział. Sześć trendów konsumenckich, które przedstawił Paweł Niziński, to aktywny konsument, konsumpcja inaczej, zielone partnerstwa, testowanie przez czas, zawsze w łączności oraz codzienna potrzeba duchowości.
Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska, opowiedziała o strategicznym rozumieniu zrównoważonego rozwoju przez firmę Henkel w kontekście najważniejszych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych współczesnego świata. Przedstawiona przez nią strategia zrównoważonego rozwoju 2030 firmy Henkel pokazała, jak zrównoważony rozwój wpływa na zarządzanie organizacją.
- Chcemy, aby nasze produkty i technologie spełniały najwyższe standardy jakości. Zależy nam na bezpieczeństwie i zdrowiu naszych pracowników, ochronie środowiska oraz na dobrej jakości życia społeczności, wśród których działamy - powiedziała. Zrównoważony rozwój w firmie Henkel ma zresztą wieloletnią tradycję. Już w 1972 r. Konrad Henkel powiedział, że minęły czasy, gdy przedsiębiorcy mogli zajmować się tylko zwiększaniem zysków z korzyścią dla własnej firmy, a w 1992 r. powstał pierwszy Raport zrównoważonego rozwoju Henkla. Hasłem przewodnim strategii zrównoważonego rozwoju Henkla 2030 jest więcej za mniej, a jej celem potrojenie wartość produkcji w stosunku do ilości zużywanych surowców i wytwarzanych odpadów.
Praktyczne przykłady rozwiązań na poziomie produkcji zaprezentowała Joanna Ekiert, kierownik produkcji proszku w raciborskim zakładzie Henkel Polska. Opowiedziała ona o wybranych zrównoważonych projektach służących poprawie efektywności produkcji w zakładzie Henkla w Raciborzu, gdzie powstają proszki Persil i Rex. W latach 2002-2011 zakład ten ograniczył zużycie energii elektrycznej o 25 proc., a zużycie gazu o 45 proc. Jednocześnie zużycie wody w zakładzie zmalało o 83 proc., a wytwarzanie odpadów o 61 proc. Kluczem do osiągnięcia tych rezultatów były zarówno liczne inwestycje pro-ekologiczne, jak również zaangażowanie pracowników poprzez programy szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, dwustronną komunikację, programy innowacji pracowniczych uwzględniające nagradzanie pomysłów oraz konsekwentne promowanie odpowiedzialnych zachowań przez kierownictwo wszystkich szczebli.
Z kolei wystąpienie Jakuba Tyczkowskiego, członka zarządu i dyrektora ds. odzysku organizacji Rekopol, dotyczące sposobów odpowiedzialnego zarządzania odpadami, stanowiło praktyczny punkt odniesienia do przykładu Henkla. Średnia konsumpcja opakowań w UE to ok. 170 kg na mieszkańca, co stanowi około połowę produkowanych odpadów komunalnych. Aby zniwelować ilość wytwarzanych odpadów konieczne jest podjęcie kroków zarówno na poziomie ustawodawcy, jak i przedsiębiorcy oraz konsumenta. Istotna jest zmiana w postawie konsumenta z „Kupić wygodnie i tanio" na „Kupić mniej i świadomie". Tę zmianę powinni stymulować przedsiębiorcy zarówno poprzez działania edukacyjne jak i poprzez optymalizowanie wagi i kształtu opakowań. Efekty takich działań są już zresztą widoczne. 40 lat temu puszka aluminiowa o pojemności 500 ml ważyła 80 gramów, obecnie waży 21 g, a butelka szklana (330 mln) utraciła w ciągu ostatnich czterech lat 20 proc wagi.
Podczas konferencji po raz pierwszy zaprezentowano wyniki badania dotyczącego związku pomiędzy proekologicznymi postawami młodych Polaków, a ich oczekiwaniami wobec pracodawcy, które we wrześniu b.r., na zlecenie firmy Henkel, zrealizował TNS Polska. Z badania wynika, że dla zdecydowanej większości młodych ludzi (81%) ekologia jest bardzo ważna lub ważna w codziennym życiu. Młodzi ludzie oczekują także odpowiedzialności społecznej i ekologicznej od firm, ceniąc te atrybuty ewentualnych pracodawców wyżej niż międzynarodowe środowisko pracy czy wysoką pozycję firmy na rynku. W oparciu o wyniki badania nie ulega wątpliwości, że odpowiedzialne działania i odpowiedzialny wizerunek stanowić mogą o przewadze konkurencyjnej firmy.
Jednym z punktów konferencji był także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, którego tematem przewodnim była filozofia wartości w biznesie w kontekście korzyści ekonomicznych i środowiskowych. W dyskusji, prowadzonej przez Pawła Oksanowicza, dziennikarza Radia PIN, swoje poglądy przedstawili Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Beata Rożek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Tesco, Joanna Gładysz, dyrektor działu prawnego i menedżer ds. compliance w Henkel Polska, Rafał Serafin, dyrektor Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej w Henkel Polska oraz profesor Wojciech Gasparski z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego.
Na koniec konferencji Paweł Niziński, prezes GoodBrand & Company CEE opowiedział, jak dzięki zrównoważonemu podejściu do łańcucha wartości budować kapitał społeczny marki oraz zwiększyć efektywność środowiskową i biznesową prowadzonych działań. Zaprezentował on GB SEI®, narzędzie firmy GoodBrand & Company, pozwalające mierzyć energię społeczną marek i zestawiać ją z tak istotnymi dla każdego marketera czynnikami, jak preferencja i szacunek wobec marek. Pokazał też na przykładach konkretnych marek, jak w oparciu o wyniki GB SEI zarządzać zrównoważonym rozwojem własnej marki bądź firmy.
Patronami mediowymi wydarzenia byli „Brief", odpowiedzialnybiznes.pl, proto.pl, „Personel i Zarządzanie" oraz „Ecomanager".
* * *
www.crnavigator.com, newsletter z oraz profil na Facebooku i Twitterze.
Henkel oferuje na całym świecie wiodące marki i technologie w trzech obszarach biznesowych: Laudry & Home Care (środków piorących i czystości), Beauty Care (kosmetyków) oraz Adhesive Technologies (klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych). Założona w 1876 roku firma jest światowym liderem w branżach produktów konsumenckich oraz dla przemysłu, oferując tak znane marki jak Persil, Schwarzkopf i Loctite. Henkel zatrudnia 47 tysięcy pracowników. W 2011 roku wartość sprzedaży wyniosła 15,6 miliarda euro, a skorygowany zysk operacyjny 2,03 miliarda euro. Akcje uprzywilejowane Henkla wchodzą w skład najważniejszego niemieckiego indeksu giełdowego DAX.
Kontakt dla prasy:
Henkel Polska:
Dorota Strosznajder
Henkel Polska Sp. z o.o.
tel: (022) 565 66 65
dorota.strosznajder@pl.henkel.com
Zofia Kurek-Maciejewicz
Solski Burson - Marsteller
tel: (022) 242 86 30
zkurek@solskibm.pl
CR Navigator:
Barbara Szczęsna - Makuch
GoodBrand & Company, CR Navigator
tel: (022) 892 00 22
basia@goodbrand.com
Nadesłał:
al_go
|