Czego dzieci szukały online tej jesieni
Nowe badanie firmy Kaspersky zwraca uwagę na treści online, którymi dzieci najbardziej interesowały się jesienią 2021 r.
W przypadku gier na prowadzenie wysunęły się produkcje Genshin Impact oraz Poppy Playtime. Najpopularniejszymi zabawkami okazały się Barbie i klocki Lego. Nieoczekiwanie, popularność wśród najmłodszych zdobyła grupa Coldplay, po tym jak nawiązała współpracę k-popowym zespołem BTS.
Aby dowiedzieć się, jakie były główne zainteresowania i potrzeby dzieci, badacze z firmy Kaspersky przeanalizowali zanonimizowane dane dobrowolnie dostarczone przez użytkowników oprogramowania Kaspersky Safe Kids, takie jak zapytania wyszukiwania oraz najpopularniejsze aplikacje dla systemu Android, jak również kategorie stron internetowych, w okresie od września do listopada 2021 r.
Według danych statystycznych tej jesieni dzieci spędziły najwięcej czasu w serwisie YouTube – 31,4% łącznego czasu poświęcanego na korzystanie z 10 najpopularniejszych aplikacji. Na drugim miejscu uplasowała się aplikacja WhatsApp (z udziałem 19,2%), którą od TikToka (18,8%) dzielił zaledwie jeden punkt procentowy.
Gry
Gry stanowiły najpopularniejszy temat w serwisie YouTube tej jesieni, odpowiadając za 28,4% wszystkich zapytań dzieci. Wśród najczęściej wyszukiwanych gier znalazły się Genshin Impact oraz Poppy Playtime. Jak zawsze, wysoko uplasował się Minecraft (22,4%), a filmy z kategorii „let’s play” dotyczące tej produkcji były popularniejsze od materiałów związanych z Robloxem. Wśród twórców oferujących treści poświęcone grom najpopularniejsi byli MrBeast, EdisonPts oraz Paluten.
Muzyka
Na drugim miejscu zestawienia najpopularniejszych kategorii treści wyszukiwanych przez dzieci w serwisie YouTube znalazła się muzyka (19,1%). Najpopularniejszymi artystami byli BTS, BlackPink, Lil Nas X, Ariana Grande oraz Twice. Wśród najczęściej wyszukiwanych utworów znalazły się „Love Nwantiti” autorstwa CKay’a oraz dwie piosenki, które wykonuje jedna z członkiń zespołu BlackPink, LISA – „LALISA” oraz „MONEY”. Co ciekawe, dzięki hitowi „My Universe” wykonanemu wspólnie z k-popową grupą BTS, zespół Coldplay nieoczekiwanie pojawił się w sferze zainteresowań dzieci.
Treści wideo
Ponad 12 proc. wszystkich zapytań dotyczyło filmów, animacji oraz programów telewizyjnych. Dzieci najczęściej szukały kreskówek, które stanowiły 56,4% zapytań. Większość wpisywała do wyszukiwarek frazy „Świnka Peppa” oraz „Miraculous: Biedronka i czarny kot”. Popularny był także koreański dramat „A Beauty of Revenge” oraz przeżywający renesans „Jaś Fasola”. Jeśli chodzi o filmy, dzieci najbardziej interesowały produkcje „Venom: Carnage” oraz „Spider-Man: Bez drogi do domu”.
Zabawki i prezenty
Jeśli chodzi o wyszukiwania dotyczące zabawek i ewentualnych prezentów, na pierwszym miejscu znalazły się LEGO oraz Barbie. W obszarze zabawek edukacyjnych dzieci najbardziej interesował świat zwierząt oraz eksperymenty w dziedzinie fizyki i chemii.
Pełny raport wykorzystany w tej informacji prasowej jest dostępny na stronie https://r.kaspersky.pl/aj9cb.
Porady bezpieczeństwa dla rodziców
W celu zapewnienia dzieciom pozytywnych doświadczeń online firma Kaspersky zaleca rodzicom następujące działania:
· Zaangażuj się w aktywność online swojego dziecka już od najmłodszych lat. Dzięki temu, jako rodzic, będziesz mógł dokładnie poznać jego zainteresowania i hobby, co pomoże w budowaniu i utrzymywaniu silnych więzi.
· Ustal wyraźne zasady dotyczące tego, co dziecko może, a czego nie może robić online, i wyjaśnij, dlaczego je wprowadziłeś. Zasady te będą wymagały modyfikacji w miarę dorastania dziecka.
· Interesuj się tym, gdzie Twoje dziecko spędza czas online, i dowiedz się, jak możesz zapewnić mu najlepszą ochronę.
· Rozważ pobranie aplikacji kontroli rodzicielskiej i porozmawiaj na ten temat ze swoim dzieckiem, wyjaśniając mu, jak działają takie narzędzia i dlaczego są potrzebne dla jego bezpieczeństwa online.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.