Jak stworzyć skuteczny biznesplan
Biznesplan to podstawa. Po pierwsze i najważniejsze - myśl. Nie rzucaj się na głęboką wodę z pierwszym lepszym pomysłem, bo to się nie uda. Zmarnujesz cenny czas, a może i pieniądze. Nie warto. Sporządź biznesplan i osiągnij wymarzony sukces.
Pomysł na działalność gospodarczą
Chcesz czy nie, pomysł musi być. I to dobry. Najlepszy jeśli chcesz żeby przedsięwzięcie było sukcesem. Na początku zastanów się nad takimi aspektami jak:
• co sprawia ci przyjemność i może przynieść zyski,
• czego ludzie potrzebują - czy jest jakaś luka na rynku do wypełnienia,
• czy masz lub skąd możesz pozyskać środki na realizację celu,
• czy jest oprogramowanie dla firm, które pomoże ci sporządzić konkretny plan działania?
Działanie I - analiza rynku
Bardzo ważne jest żebyś sprawdził rynek, na którym chcesz działać. Musisz dokonać dokładnej analizy pod kątem:
• zapotrzebowania na twój produkt - nie może być tak, że zakładasz działalność, która przyniesie ci straty ze względu na brak popytu,
• konkurencji - czy jest obecna, jaki ma zasięg działania i jakie oferuje produkty,
• kosztów - oszacuj ile będzie cię kosztować rozpoczęcie działalności, jakie oprogramowanie dla firmy wybrać, czy zlecasz księgowość firmie zewnętrznej czy może wystarczy ci program do fakturowania i samodzielnie będziesz zarządzać finansami.
Działanie II - formułowanie projektu
Musisz wiedzieć co chcesz robić i jakie kolejno kroki będziesz podejmować. Nie działaj chaotycznie. T tak jakbyś sam sobie rzucał kłody pod nogi.
Kolejno opisz założenia projektu i wszystkie możliwe warianty (później będziesz liczyć opłacalność każdego z nich).
W biznesplanie musisz omówić założenia dotyczące:
• wielkości planowanej produkcji i sprzedaży,
• koszty prowadzenia działalności (koszty wynajmu lokalu, sprzętu, zatrudnienia pracowników),
• planu rozwoju na najbliższe lata - biznesplan jest planem strategicznym, który ma opisać długoterminowe cele,
• ryzyka związanego z prowadzeniem danej działalności - jakie są szanse i zagrożenia dla twojego projektu.
Jeśli czujesz się niepewnie, skorzystaj z publikacji naukowych. Możesz tam znaleźć wiele praktycznych wskazówek - a nawet przykładowy model biznesplanu. Niektóre książki mają charakter poradników i są przyjemne w lekturze, jeszcze inne porady możesz znaleźć na stronach internetowych. Jeśli czujesz się całkiem zielony, możesz wziąć udział w organizowanych szkoleniach.
Działanie III - praktyczne liczenie
Koszty się same nie policzą. Masz dwie opcje: możesz zlecić analizę i stworzenie biznesplanu firmie zewnętrznej lub zrobić to sam. Proponuję drugi wariant. Bądź kowalem własnego losu. Dasz radę. Zrób analizę otoczenia - wystarczy rzetelna ankieta. Jeśli pomysł jest strzałem w dziesiątkę, musisz przejść do liczenia konkretów.
Po pierwsze, policz przepływy pieniężne (CF) - ile będziesz wydawał i jakie planujesz przychody.
Po drugie, policz NPV (netto present value) - wartość bieżąca inwestycji - zdyskontowane przepływy pieniężne. Ważne, jeśli masz do wyboru różne projekty, wybierz ten o wyższym NPV.
Po trzecie, policz IRR (internal rate of return) - wewnętrzna stopa zwrotu - najtrudniej policzyć, a interpretacja mówi o tempie pomnażania kapitału przez dany projekt.
Działanie IV - pozyskanie środków
Nie zniechęcaj się faktem, że na twoim koncie nie ma milionów. Pieniądze zawsze można jakoś zorganizować. Dla wchodzącego na rynek przedsiębiorcy jest kilka możliwości.
• Zainteresuj się programem inkubatory przedsiębiorczości lub startup. Są to programy wspierające młodych przedsiębiorców. Zaproponuj swój projekt. Może się udać.
• Sprawdź czy nie ma odpowiedniej dla ciebie dotacji unijnej.
• Sprawdź i porównaj oferty kredytowe w bankach.
Ważne jest, żebyś nie wydawał pieniędzy na byle co. Z dobrym biznesplanem będziesz wiedzieć na co, ile ci potrzeba. Trzymaj się tego!
Działanie V - papiery, wnioski, firma czas start
Zakładając, że podejdziesz do tematu poważnie i przygotujesz biznesplan - najlepiej jak tylko potrafisz, przed tobą już tylko wypełnianie i składanie odpowiednich wniosków.
Rozpoczynając działalność prawdopodobnie nie będziesz się zastanawiał nad wieloma szczegółami. Nie będziesz wybierał programu do fakturowania i dokładnie planował wystroju biura. Nie będziesz, ale może warto poświęcić trochę więcej czasu na rzetelne sporządzenie biznesplanu i dokładnie rozplanowanie wydatków. Od tak, żeby potem było lepiej.
Joanna Reich
Product Manager Intea
www.intea.pl