Ocena e-learningu przez studentów- wyniki badań w WSP TWP w Warszawie
Studenci Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie dokonali oceny zajęć prowadzonych w systemie Kształcenia na Odległość (KnO). Wyniki badania pozwoliły określić z jednej strony profil studenta KnO, z drugiej zaś dokonać oceny proponowanego programu nauczania.
Wyższa Szkołą Pedagogiczna TWP w Warszawie przeprowadziła badanie studentów studiujących w ramach Kształcenia na Odległość w roku akademickim 2010/2011 w celu stworzenia dokładnego profilu studenta wykorzystującego do nauki platformę e-learningową. W badaniu wzięło udział 228 studentów, w tym 78% studentów pedagogiki oraz 22% studentów politologii. W sumie w badaniu wzięło średnio 76% wszystkich studentów korzystających z oferty KnO.
Większość osób wybierających Kształcenie na Odległość pochodzi ze wsi i miast poniżej 100 tys. mieszkańców (56% wszystkich badanych). Kształcenie e-learningowego jest niepowtarzalna możliwością dostępu do nauki dla osób z miejscowości znacznie oddalanych od ośrodków akademickich. Spośród korzyści związanych ze studiowaniem w ramach e-learningu badani najczęściej wskazywali na możliwość zdobywania wiedzy w dowolnym miejscu i czasie (20% wskazań), możliwość zdobywania wykształcenia bez konieczności częstych dojazdów do uczelni (16% wskazań), możliwość pogodzenia pracy z edukacją (14%). Powyższe dane pozwalają przypuszczać, że studenci KnO pochodzą z miejscowości oddalonych od dużych ośrodków akademickich. Dzięki KnO studenci uczący się na odległość mogą odbywać 40% zajęć zdalnie, co ułatwia im dostęp do edukacji. Ciekawe może wydać się to, że powyższe kwestie są dla studentów znacznie ważniejsze niż koszt studiów (zaledwie 2% badanych wskazało ten czynnik jako korzyść wypływającą z korzystania z oferty KnO). Kształcenia na Odległość pociąga za sobą niższe koszta niż studia tradycyjne, jednak jak pokazują wyniki badań koszt studiów nie jest czynnikiem decydującym przy wyborze tej oferty.
Z Kształcenia na Odległość korzystają głównie osoby posiadające wiedzę z zakresu obsługi komputera przynajmniej w stopniu podstawowym. Jedynie 3% badanych studentów KnO nie korzysta z komputera na co dzień.
Studenci nie mają problemu z opanowaniem obsługi dobrze przygotowanej platformy. Nowi studenci WSP TWP w Warszawie poświęcają na to nie więcej niż 2-3 godziny, ale dla większości osób (76% badanych) proces poznania funkcjonalności platformy po jej pierwszym uruchomieniu zajmuje mniej niż godzinę. Warto również zaznaczyć, że platforma e-learningowa została oceniona przez studentów jako łatwa w obsłudze (95% wskazań), co jest kluczowe przy budowaniu narzędzi służących edukacji.
Funkcjonowanie platformy e-learningowej nie jest jednak wolne od wad. W przypadku 45% badanych studentów problemem było długie ładowanie się materiału, w 52% odpowiedzi studenci mieli problem z logowaniem się do platformy. Część problemów wynika z szybkości połączeń, tylko 33% studentów dysponuje łączami o przepustowości powyżej 2 MB/s. WSP TWP w Warszawie podjęła działania w celu eliminacji niedoskonałości platformy i dostosowania jej do łącz o niższej przepustowości.
Ogólna ocena oferty edukacyjnej Kształcenia na Odległość w WSP TWP w Warszawie jest jednak dobra. Aż 67% studentów dobrze ocenia kontakty z wykładowcami w ramach platformy, a 87% respondentów pozytywnie ocenia materiał zamieszczony na platformie.
Platforma e-learningowa WSP TWP jest budowana w ramach projektu „Przedsiębiorcza Uczelnia”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nadesłał:
przedsiebiorcza
|